Na ostatniej grudniowej sesji Rady Miejskiej w Stalowej woli rajcy skierowali apel do Ministra Infrastruktury w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych. Jest odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury.
Rada Miejska w Stalowej Woli wyraziła swój sprzeciw wobec ograniczenia połączeń kolejowych zawartych w nowym rozkładzie jazdy PKP, który wszedł w życie 15 grudnia 2024 roku.
– Decyzja ta pozbawia mieszkańców Stalowej Woli bezpośrednich połączeń z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem, co znacząco pogarsza możliwość bezpiecznego i komfortowego podróżowania w tych kierunkach. (…) Nowy rozkład pozostawia jedynie jedno połączenie z Krakowem, całkowicie eliminując kursy do Katowic i Wrocławia. Taka sytuacja jest szczególnie trudna do zaakceptowania, zwłaszcza iż wspomniane połączenia cieszyły się dużym zainteresowaniem pasażerów. Bezpośrednie połączenia z Krakowem, Katowicami i Wrocławiem są najważniejsze dla wielu grup społecznych w Stalowej Woli. Korzystają z nich studenci dojeżdżający na uczelnie wyższe, rodziny odwiedzające bliskich oraz mieszkańcy podróżujący turystycznie, poznający bogate dziedzictwo kulturalne tych miast. Ich brak znacząco ogranicza możliwość swobodnego przemieszczania się i utrudnia codzienne funkcjonowanie – czytaliśmy w apelu radnych.
Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na apel radnych. Poniżej treść pisma.
W związku z Apelem Rady Miejskiej w Stalowej Woli wystosowanym w dniu 20 grudnia 2024 roku do Ministra Infrastruktury uprzejmie informuję, iż zmiany w ofercie przewozowej dla Stalowej Woli wynikają z kompleksowej przebudowy rozkładu jazdy na terenie całego kraju. Dotychczas odcinkiem Rzeszów Lublin kursowały dwie pary pociągów relacji Rzeszów – Lublin – Warszawa (i dalej w kierunku Bydgoszczy) oraz dwie pary pociągów relacji Kraków – Rzeszów – Lublin. Od nowego rozkładu jazdy 2024/25 wszystkie cztery pary połączeń na odcinku Rzeszów Lublin stały się pociągami relacji Rzeszów Lublin – Warszawa (i dalej w kierunku Poznania/Bydgoszczy). Natomiast wszystkie pociągi łączące Kraków z Lublinem (wcześniej – 3, od nowego rozkładu – 4) kursują trasą przez Kielce i Radom. Aktualne rozwiązanie pozwoliło na znaczące zwiększenie liczby bezpośrednich połączeń z Rzeszowa do Warszawy. Powyższa zmiana, w połączeniu ze zmianą trasy pociągów „San” i „Witos” spowodowała wzrost liczby połączeń Rzeszów – Warszawa z 4 do 7 par dziennie.
Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu krótszej trasy przez Kielce, skrócony został czas przejazdu między Krakowem a Lublinem. Działanie to pozwoliło na znaczącą poprawę oferty na ciągu Kraków – Kielce – Radom, który cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych. Ponadto, po wprowadzeniu ww. zmian wszystkie pociągi przejeżdżające przez Stalową Wolę zatrzymują się na stacjach Centrum i Rozwadów.
Obecnie połączenie Stalowej Woli z Krakowem zapewnia linia komunikacyjna Hrubieszów Miasto – Zamość – Stalowa Wola – Mielec – Kraków Główny. Warto zauważyć, iż trasa przez Mielec jest najszybszą trasą łączącą Stalową Wolę z Krakowem. W efekcie, czas przejazdu ze Stalowej Woli do Krakowa skrócił się do 2 godzin 24 minut, tj. o około 40 minut.
Obecnie, jedynym pociągiem na tej linii komunikacyjnej jest IC „Hetman”, jednak organizator przewozów międzywojewódzkich wystąpił do operatora, spółki PKP Intercity S.A. z wnioskiem o uruchomienie nowego połączenia Kraków – Hrubieszów trasą przez Rzeszów, Nisko, Stalową Wolę Rozwadów, Zamość lub innego połączenia, zapewniającego bezpośrednie połączenie Niska czy Leżajska z Krakowem od dnia 15 czerwca br. Minister Infrastruktury, jako organizator dalekobieżnych przewozów kolejowych dokłada wszelkich starań, aby rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych (PSC) w jak największym stopniu spełniał oczekiwania społeczne. W efekcie mieszkańcy ww. miejscowości otrzymają bezpośrednie połączenie z Krakowem.
Planowane jest również sukcesywne zwiększanie liczby połączeń w kolejnych latach, docelowo do 4 par dziennie. Zmniejszenie liczby bezpośrednich połączeń w tej relacji ma zatem charakter przejściowy. Wdrożone zmiany, w połączeniu z rozbudowaną ofertą na ciągu Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław umożliwiają pasażerom dogodne przesiadki.
Podsumowując, zmiany wskazane powyżej skutkują w naszej opinii poprawą oferty dalekobieżnych połączeń pasażerskich na terenie województwa podkarpackiego, pozwalając zarazem na jej dalszą rozbudowę. Można oczekiwać pozytywnego wpływu wdrożonych i planowanych zmian w ofercie PKP Intercity na liczbę podróżnych korzystających z transportu kolejowego.
Pismo podpisał Krzysztof Szymański, Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa (DTK).