
Nowy Sącz stał się dziś sceną jednego z najważniejszych etapów modernizacji linii kolejowej nr 104. Na nowo wybudowanym moście kolejowym nad Dunajcem rozpoczęły się testy obciążeniowe z udziałem wielotonowych lokomotyw. To techniczny egzamin, bez którego obiekt nie może zostać dopuszczony do codziennej eksploatacji. W tle – największa kolejowa inwestycja w historii Sądecczyzny.
Most pod lupą inżynierów
Na konstrukcję wjechały dziś ciężkie lokomotywy, których masa pozwala odwzorować skrajne warunki pracy mostu. Inżynierowie analizują ugięcia, odkształcenia oraz reakcje przęseł, porównując pomiary z danymi projektowymi. Testy przeprowadza się zarówno w sytuacji statycznej, jak i podczas przejazdu maszyn z określoną prędkością. To obowiązkowy i jeden z najbardziej wymagających etapów odbioru każdego strategicznego obiektu inżynieryjnego. Dopiero pozytywna ocena umożliwi dopuszczenie mostu do regularnego ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.
Most, który zmienia układ komunikacyjny miasta
Nowa przeprawa kolejowa nad Dunajcem to element szeroko zakrojonej przebudowy linii kolejowej Chabówka–Nowy Sącz. To także jeden z najbardziej widocznych symboli nadchodzącej rewolucji transportowej, jaką ma przynieść projekt Podłęże–Piekiełko. Konstrukcja powstała równolegle z innymi strategicznymi obiektami – m.in. bezkolizyjnym wiaduktem nad ul. Krakowską czy nowym układem torowym na miejskim odcinku. Plac budowy w rejonie Dunajca zmienia się praktycznie z tygodnia na tydzień, a most – choć już stoi – wciąż czekał na najważniejszy sprawdzian. Dziś nadszedł ten moment.
Podłęże–Piekiełko. Projekt, który odmieni Sądecczyznę
Wielkie inwestycje, które mieszkańcy obserwują w Nowym Sączu, są częścią monumentalnego projektu Podłęże–Piekiełko. To przedsięwzięcie PKP PLK obejmuje zarówno modernizację istniejącej linii 104, jak i budowę całkowicie nowej trasy o długości ponad 58 kilometrów – pełnej tuneli, wiaduktów i spektakularnych mostów. Po zakończeniu prac, podróż z Nowego Sącza do Krakowa ma trwać około godziny. Znacząco poprawi się również transport towarów, przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Dla regionu oznacza to dostęp do szybkiej i nowoczesnej kolei, która może stać się realną alternatywą dla transportu samochodowego.
Bliżej końca prac, bliżej nowej linii
Po zakończeniu testów obciążeniowych most nad Dunajcem przejdzie procedury odbiorowe. Ich pozytywny wynik otworzy drogę do przywrócenia ruchu kolejowego na odcinku Nowy Sącz–Marcinkowice oraz dalszych etapów modernizacji.
Dzisiejszy dzień to techniczny sprawdzian konstrukcji. To również symboliczny krok w stronę przyszłości, w której kolej znów stanie się jednym z filarów komunikacji w regionie – szybkiej, nowoczesnej i bezpiecznej.
Fot.: PKP PLK






1 godzina temu









![Tragiczny wypadek w Rybniku-Chwałęcicach. Nie żyją dwie młode osoby [FOTO]](https://www.naszrybnik.com/photos/1765465701598549738-1289204049910157-1888785718154557052-n-.jpg)


