W połowie kwietnia, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła przetarg na pierwsze prace w terenie związane z rewitalizacja linii kolejowej do Lwówka Śląskiego.
Po latach zapomnienia linia kolejowa nr 284 ma szansę odzyskać swój dawny charakter. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła pierwszy przetarg, który otwiera drogę do odtworzenia połączenia między Jerzmanicami-Zdrojem a Lwówkiem Śląskim.
Linia kolejowa nr 284 to jedna z najstarszych tras kolejowych na Dolnym Śląsku, powstała jeszcze w XIX wieku. Łączyła niegdyś Legnicę z południową granicą Polski, przebiegając przez Złotoryję, Jerzmanice-Zdrój, Pielgrzymkę, Lwówek Śląski, Lubomierz, Gryfów Śląski, Mirsk, aż do dawnego przejścia granicznego w Pobiednej. Linia była istotnym elementem regionalnej sieci transportowej, wykorzystywanym zarówno do przewozu pasażerów, jak i towarów. Jeszcze w latach 90. XX wieku codziennie kursowało tędy kilkanaście pociągów osobowych i towarowych.
Z powodu spadającego zainteresowania oraz ograniczonych środków na utrzymanie infrastruktury, odcinek Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski, podobnie jak wiele innych linii lokalnych w Polsce, został zamknięty dla ruchu pasażerskiego z końcem lat 90. Formalnie wyłączono go z eksploatacji, a stan techniczny torów i obiektów inżynieryjnych zaczął się pogarszać. W kolejnych latach linia zarastała roślinnością. Była też obiektem aktów wandalizmu. Rozkradana z czasem popadła w ruinę.
Punktem zwrotnym okazała się strategia transportowa przyjęta przez samorząd Dolnego Śląska w drugiej dekadzie XXI wieku. Władze regionu, dostrzegając problem wykluczenia komunikacyjnego mniejszych miejscowości, rozpoczęły proces przejmowania nieczynnych linii od PKP PLK. W ramach tej inicjatywy – prowadzonej przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego – województwo przejęło kilkadziesiąt kilometrów nieużytkowanej infrastruktury, w tym również odcinek Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski.
To umożliwiło rozpoczęcie konkretnych działań w kierunku odbudowy transportu kolejowego w regionie. Na przestrzeni ostatnich lat udało się już przywrócić połączenia kolejowe m.in. do Świeradowa- Zdroju, a niedługo pociągi pojadą również do Karpacza. Teraz przyszedł czas na Jerzmanice i Lwówek.
14 kwietnia 2025 roku Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu ogłosiła postępowanie przetargowe na wykonanie pierwszego etapu robót przygotowawczych na linii nr 284. Zakres zamówienia obejmuje usunięcie drzew, krzewów i samosiewów z torowiska na odcinku od km 24,444 do km 48,572. Oznacza to oczyszczenie ponad 24-kilometrowego fragmentu linii – od Jerzmanic-Zdroju, przez gminę Pielgrzymka, aż po granicę administracyjną gminy Lwówek Śląski.
Zakres terytorialny obejmuje:
- w powiecie złotoryjskim: gminę Złotoryja (obręb Jerzmanice-Zdrój), gminę Pielgrzymka (obręby Pielgrzymka, Nowa Wieś Grodziska, Czaple);
- w powiecie lwóweckim: gminę Lwówek Śląski (obręby Skorzynice, Zbylutów, Bielanka).
Prace mają objąć:
- wycinkę 3 782 drzew wymagających decyzji administracyjnej, zgodnie z załączonym szacunkiem brakarskim;
- wycinkę 62 360 sztuk drzew niewymagających decyzji administracyjnej (czyli głównie samosiejek i młodych okazów drzewiastych);
- usunięcie 8,81 ha krzewów.
Prace muszą zostać zrealizowane w terminie 4 miesięcy od daty podpisania umowy. Termin składania ofert w przetargu mija 27 maja 2025 roku o godzinie 10:00.
Choć dokumentacja przetargowa nie obejmuje samego miasta Lwówek Śląski, odcinek objęty pracami przebiega przez gminę Lwówek i kończy się tuż przed granicami miasta – w obrębie Bielanki, to trudno sobie wyobrazić, by rewitalizowana linia skończyła się w lesie tuż przed stolicą powiatu lwóweckiego.
Usunięcie roślinności z torowiska to dopiero pierwszy etap działań. W kolejnych fazach planowana jest kompleksowa rewitalizacja infrastruktury kolejowej – w tym odbudowa torowiska, naprawa lub wymiana przepustów i mostów, a także modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych i przygotowanie peronów pasażerskich.
Docelowo przywrócone mają zostać połączenia kolejowe między Złotoryją a Lwówkiem Śląskim, co umożliwi bezpośredni dostęp do sieci kolejowej mieszkańcom wielu małych miejscowości: Pielgrzymki, Zbylutowa, Skorzynic czy Bielanki. Linia nr 284 mogłaby ponownie pełnić funkcję nie tylko transportową, ale i turystyczną – przebiegając przez malownicze tereny Pogórza Kaczawskiego i zachęcając do odwiedzin regionu pociągiem.