S19 Lutcza–Domaradz
Do Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID dla drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutcza–Domaradz.
To przedostatni fragment podkarpackiej części szlaku Via Carpatia, który oczekuje na takie rozstrzygnięcie.
Złożenie wniosku umożliwia rozpoczęcie kluczowego etapu przygotowań do budowy.
Kontrakt wart ponad 1,4 mld zł i zakończenie prac projektowych
Umowę na projekt i budowę ponad 6-kilometrowego odcinka S19 podpisano w maju 2024 r. z firmą Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret.
Wartość inwestycji przekracza 1,4 mld zł.
Zakończono już opracowywanie pełnej dokumentacji potrzebnej do złożenia wniosku o decyzję ZRID. Po jej uzyskaniu wykonawca otrzyma plac budowy i będzie mógł rozpocząć roboty terenowe.
Decyzja ZRID określi m.in. granice terenu przeznaczonego pod inwestycję oraz rozpocznie procedurę odszkodowawczą dla właścicieli nieruchomości.
Jeszcze jeden odcinek S19 bez ZRID – Jawornik–Lutcza
W regionie jedynym odcinkiem S19, który przez cały czas oczekuje na dokumentację do wniosku ZRID, pozostaje fragment Jawornik–Lutcza. Wykonawca kontynuuje prace projektowe. Po jego dopuszczeniu i realizacji cały ciąg S19 w województwie podkarpackim będzie posiadał kompletną dokumentację przygotowującą do budowy.
Kluczowe elementy inwestycji: tunel, węzeł drogowy i nowy obwód utrzymania
Odcinek Lutcza–Domaradz będzie miał około 6,4 km długości. W ramach budowy powstaną:
- niemal kilometrowy tunel pod górą Hyb,
- węzeł Domaradz na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 886,
- Obwód Drogowy w Domaradzu,
- Centrum Zarządzania Tunelami, obsługujące tunele na całej podkarpackiej części S19,
- dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR,
- trzy mosty i pięć wiaduktów.
To jeden z bardziej skomplikowanych terenowo odcinków S19 – przebiega przez obszar osuwiskowy oraz przez liczne wzniesienia i doliny.
Podział na dwa etapy i odmienne terminy realizacji
Odcinek został podzielony na dwie części realizacyjne:
węzeł Domaradz oraz ok. 1 km drogi mają powstać w ciągu 35 miesięcy od podpisania umowy, pozostała część odcinka wraz z tunelem – w ciągu 53 miesięcy.
Z harmonogramu wyłączono okresy zimowe (1 grudnia – 31 marca), które nie są wliczane do czasu realizacji.
Takie rozwiązanie pozwoli na wcześniejsze udostępnienie kierowcom sąsiedniego odcinka Domaradz–Krosno, co usprawni ruch i umożliwi etapowe oddawanie trasy.
S19 i Via Carpatia – strategiczna trasa północ–południe
Droga ekspresowa S19 stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa liczyć będzie ponad 700 km, przebiegając przez pięć województw.
Na Podkarpaciu docelowa długość S19 wyniesie około 170 km. Kierowcy korzystają już z 82 km, natomiast kolejne 84 km jest w trakcie budowy, projektowania lub procedur administracyjnych.
Znaczenie odcinka Lutcza–Domaradz dla układu komunikacyjnego Podkarpacia
Realizacja tego fragmentu S19:
- zwiększy przepustowość korytarza Via Carpatia,
- poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego,
- usprawni komunikację między Rzeszowem a południową częścią województwa,
- przyspieszy rozwój gospodarczy obszaru Beskidu Niskiego i Podkarpacia.
Złożenie wniosku ZRID to jeden z ostatnich kroków przed rozpoczęciem budowy, która ma najważniejsze znaczenie dla domknięcia południowej części Via Carpatia.













