Jezdnia na Parkowej znów się zapada. Zapowiadanego remontu nie widać [FOTO]

1 rok temu

Pamiętająca jeszcze przedwojenne czasy jezdnia na ul. Parkowej znów się zaczęła zapadać. Na wysokości wjazdu na nowe osiedle domów wielorodzinnych pojawiła się głęboka dziura. – Można na niej urwać koło – ostrzega czytelnik Swidnica24.pl.

To nie pierwsze problemy na ul. Parkowej. – Na ulicy Parkowej pierwsze duże zapadnięcie nawierzchni nastąpiło w styczniu tego roku. Powodem tego uszkodzenia był zły stan techniczny kanału sanitarnego będącego w zarządzie Świdnickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Naprawa jezdni wykonana w niesprzyjających warunkach atmosferycznych w styczniu, niestety spowodowała osiadanie nawierzchni drogi. Niemniej jednak w niedużej odległości pojawiło się kolejne pękniecie nawierzchni w osi drogi i w tej chwili realizowane są prace sprawdzające, co jest powodem takiej sytuacji. Po zebraniu wszystkich materiałów będą podjęte rozstrzygnięcia, co do sposobu i zakresu prac naprawczych. Kolejne uszkodzenie ulicy Parkowej, na wysokości numeru 9, spowodowane jest złym stanem kanału sanitarnego. w tej chwili ŚPWiK prowadzi tam prace naprawcze związane z wymianą odcinka rury kanalizacyjnej – wyjaśniała w maju Magdalena Dzwonkowska, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Po tych naprawach stan nawierzchni nie uległ dużej poprawie, a dzisiaj czytelnik zaalarmował o nowym zapadlisku na wysokości nr 22 i wjazdu na nowe osiedle. – Dziura pojawiła się po deszczu i widać, iż może się gwałtownie powiększyć. Łatwo tu urwać koło – ostrzega. Dodaje, iż może mieć to związek z wymianą wodociągu i kanalizacji na potrzeby budowanego osiedla domów wielorodzinnych. O zapadlisku została powiadomiona straż miejska, która ustawiła ostrzegawcze pachołki. kilka jednak dają, bo dziury nie są w stanie ominąć samochody ciężarowe, jadące na teren budowy.

Wraz ze zwiększonym ruchem na Parkowej konieczne jest wykonanie gruntownej przebudowy jezdni. Dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego tak mówił podczas sesji Rady Miejskiej w kwietniu 2023r. – Dzisiaj ten odcinek łatamy poprzez fragmentaryczne odbudowanie tego kanału kanalizacji ogólnospławnej i poprzez remonty cząstkowe nawierzchni. Taki stan będzie trwał dopóki nie zakończymy prac projektowych i nie rozpoczniemy realizacji [inwestycji związanej z przebudową ulicy Parkowej – red.]. Wodociągi prawdopodobnie są gotowe do przebudowy tego kolektora ogólnospławnego, który w tej chwili na poszczególnych odcinkach się załamuje, natomiast my nie jesteśmy – ani projektowo, ani finansowo – gotowi do odpalenia tej inwestycji – zaznaczał dyrektor Maciej Gleba.

Dyrektor przywoływał przy tym plany dotyczące przebudowy ulicy Parkowej. O takim zamiarze mówi się już od kilku lat w związku z powstającymi w sąsiedztwie wielorodzinnymi budynkami mieszkalnymi i wynikającymi z tego obawami dotyczącymi znacznego zwiększenia ruchu samochodowego w północnej części świdnickiego śródmieścia. – Deweloperzy za chwilę wybudują tam 1460 mieszkań, w związku z czym wydolność istniejącego układu drogowego będzie wysoce niezadowalająca. W związku z tym deweloperzy zostali „przymuszeni” do podpisania porozumień, na mocy których zobowiązali się, iż sfinansują w 100% koszt opracowania dokumentacji technicznej, którą miasto zleciło do opracowania. W tej chwili realizowane są prace nad dokumentacją przebudowy ulicy Parkowej w czterech etapach – opisywał Gleba.

Etap pierwszy obejmuje odcinek o nawierzchni gruntowej, który musi być skomunikowany z drogą publiczną o nawierzchni trwałej. Jego realizacja w 100% będzie finansowana przez deweloperów. Drugi etap dotyczy odcinka od tejże drogi gruntowej do skrzyżowania z drogą krajową nr 35. Mamy nadzieję, iż dzięki realizacji tego odcinka, układ drogowy [w tej okolicy] stanie się bardziej drożny. W tym przypadku przewidziane jest finansowanie 50% kosztów realizacji tej inwestycji przez dewelopera, a 50% przez nas – o ile znajdziemy na to środki. Kolejny etap obejmuje budowę mini-ronda, które projektujemy na skrzyżowaniu z ulicami Hetmańską i Gdyńską. Ostatni etap dotyczy odcinka, który dzisiaj wygląda z dnia na dzień coraz gorzej, a który również chcemy objąć przebudową. Jest to odcinek między ulicą Gdyńską a Saperów – wyliczał dyrektor.

Jak dodał, ma on nadzieję, iż w drugiej połowie 2024 roku nastąpi rozpoczęcie prac na pierwszych z wymienionych przez niego odcinkach. – Realizujemy inwestycje w mieście w ramach posiadanych środków finansowych. Dzisiaj koncentrujemy się na realizacji tych inwestycji, które przede wszystkim mogą uzyskać finansowanie zewnętrzne. W przypadku ulicy Parkowej mamy to szczęście, iż udało nam się znaleźć takich deweloperów, którzy spisali z nami stosowne porozumienia i dzisiaj materializują je w postaci płatności za opracowaną dokumentację – tłumaczył.

Druga połowa 2024 roku już się kończy, a żadnych prac nie widać. Skierowaliśmy do Urzędu Miejskiego w Świdnicy pytania o termin wykonania gruntownej naprawy jezdni.

/asz/mn/

1 z 7
Idź do oryginalnego materiału