Kamień Pomorski pogłębia tor wodny – pierwszy krok do budowy nowej mariny
Zdjęcie: default
Na Zalewie Kamieńskim realizowane są prace związane z pogłębieniem toru wodnego. To nie tylko inwestycja poprawiająca żeglowność i bezpieczeństwo jednostek, ale także pierwszy etap na drodze do budowy nowoczesnej mariny, która w przyszłości ma stać się jedną z największych w kraju. To bardzo mozolna praca, wymagająca czasu i wysiłku, często prowadzona w niesprzyjających warunkach pogodowych. Dziś akurat na zalewie jest mocno wietrznie i pochmurno, co dodatkowo utrudnia działania. Tradycje żeglugowe Kamienia Pomorskiego sięgają jednak dużo dalej – aż do wczesnego średniowiecza. Świadectwem tego jest słowiańska łódź klepkowa, odkryta w 1984 roku w okolicach miasta, a dziś wyeksponowana w Muzeum Historii Ziemi Kamieńskiej. To dowód na to, iż żegluga na tych wodach była bardzo intensywna na przestrzeni wieków. – W XIX i na początku XX wieku Kamień Pomorski był już znaczącym ośrodkiem żeglugi handlowej. Do portu zawijały wówczas statki o dużej ładowności, głównie szkunery. W mieście działało wielu armatorów, a ich jednostki żeglowały po Bałtyku, Morzu Północnym, a choćby – jak podają źródła – docierały aż do Stambułu. Na fotografiach z początku XX wieku widać wybrzeże portowe pełne przeładowywanych towarów i zakotwiczonych szkunerów. W latach 1831-1833 w kamieńskim porcie obsłużono 457 żaglowców. W 1842 roku do portu zaczęły zawijać statki parowe. W […]