
Są w końcu ostateczne decyzje w sprawie obowiązku noszenia kasków przez dzieci. Od połowy 2026 roku każda soba poniżej 16. roku życia, która porusza się rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, obędzie musiała mieć na głowie kask – tak zdecydował sejm w nowelizacji Prawa o ruchu drogowym.
W najnowszej wersji projektu nowelizacji kodeksu ruchu drogowego usunięto kontrowersyjny zapis, który wcześniej dopuszczał jazdę bez kasku w przypadku, gdy dziecko znajdowało się pod opieką dorosłego.
Nowy przepis obejmie wszystkich użytkowników jednośladów i UTO poniżej 16. roku życia – zarówno rowerzystów, jak i dzieci poruszające się na hulajnogach elektrycznych lub urządzeniach transportu osobistego.
Jak przekazał resort, decyzja została podjęta po serii wypadków z udziałem najmłodszych, którzy – mimo obecności rodziców – doznawali poważnych obrażeń głowy. Nowe prawo ma zlikwidować tę lukę i ujednolicić zasady w całym kraju.
Ministerstwo Infrastruktury podkreśliło, iż bezpieczeństwo najmłodszych uczestników ruchu drogowego wymaga jednoznacznych zasad, bez wyjątków zależnych od obecności dorosłych
https://magazynauto.pl/porady/elektryczne-hulajnogi-i-rowery-przepisy-zagrozenia-kary-mandaty,aid,5436.
Pierwszy projekt przewidywał wyjątek
Początkowa wersja projektu zakładała, iż obowiązek noszenia kasku z certyfikatem CE będzie dotyczył jedynie dzieci poruszających się samodzielnie. Gdy jechało ono pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego, miało kask nie miał być obowiązkowy. Argumentowano to większą kontrolą i bezpieczeństwem pod nadzorem dorosłych.
Na szczęście ten pomysł spotkał się z ostrą krytyką sejmowej komisji infrastruktury. Parlamentarzyści zwrócili uwagę, iż taki wyjątek osłabia sens całej nowelizacji i prowadzi do niejednoznaczności w interpretacji prawa. Po kolejnych konsultacjach Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się z tym stanowiskiem i usunęło fragment dopuszczający wyjątek.

Po przyjęciu przez sejm, ustawa trafi do senatu, a potem na biurko prezydenta. Nowe przepisy wejdą w życie po sześciu miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw – czyli w połowie 2026 roku. Ten okres przejściowy ma pozwolić rodzicom przygotować się do zmian, w tym zakupić odpowiednie kaski spełniające normy bezpieczeństwa.
Jak zapowiedział resort, planowane są także ogólnopolskie kampanie edukacyjne i programy rozdawania kasków uczniom przygotowującym się do egzaminu na kartę rowerową. Ministerstwo poinformowało, iż dzieci zdające egzamin na kartę rowerową otrzymają kaski w ramach programów edukacyjnych finansowanych ze środków publicznych.
https://magazynauto.pl/porady/jak-przewiezc-rower-samochodem-trzy-podstawowe-sposoby-i-trzy-dodatkowe,aid,5386Mandaty dla dorosłych – odpowiedzialność opiekuna
Zgodnie z nowym prawem, za brak kasku u dziecka odpowie jego opiekun. Policja będzie mogła wystawić mandat w wysokości od 20 do 100 zł. Kara ma zachęcić rodziców do dbałości o bezpieczeństwo dzieci, a nie stanowić źródła dochodu dla budżetu.
Eksperci zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego chwalą decyzję resortu. Uważają, iż jednolity obowiązek noszenia kasków to logiczny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa najmłodszych.
Jak zauważył jeden z nich, dr Tomasz Nowicki, wprowadzenie obowiązku kasków dla wszystkich dzieci to element elementarnej profilaktyki, który powinien obowiązywać od lat.