Trwa największa w historii województwa śląskiego inwestycja kolejowa – modernizacja linii Będzin – Katowice Piotrowice zakończy się w 2028 roku. Prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu pociągów i obejmują m.in. przebudowę wiaduktów, torów oraz budowę nowych przystanków.
Katowicki węzeł kolejowy przechodzi rewolucję. Na trasie Będzin – Katowice Piotrowice powstają nowe tory, modernizowane są perony, wiadukty i stacje. Wszystko po to, by zwiększyć przepustowość, oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego oraz poprawić komfort pasażerów. Inwestycja, której zakończenie planowane jest na 2028 rok, jest dofinansowana z unijnego programu CEF „Łącząc Europę”.
Kolejowa przebudowa trwa. Co zmieni się w Katowicach?
Prace prowadzone są na aktywnej linii kolejowej. Codziennie na placu budowy w Katowicach pracuje około 600 osób i niemal 500 maszyn – od koparek, przez dźwigi, po ciężarówki. Całkowita powierzchnia inwestycji w mieście to 1,5 mln m² – tyle, co 214 boisk piłkarskich.
Ważnym elementem inwestycji są wiadukty drogowe i kolejowe. Na ul. Bagiennej trwa budowa nowego przęsła pod układ 7-torowy. Na Granicznej montowane są stalowe dźwigary nowego obiektu, który zyska chodniki i ścieżkę rowerową. Na Mikołowskiej i Kłodnickiej prowadzone są prace rozbiórkowe i przygotowanie fundamentów pod nowe wiadukty, które poprawią bezpieczeństwo i przepustowość.
Nowe tory, wiadukty i przystanki – co zmienia się w mieście
Modernizowane są m.in. stacje Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz budowany jest nowy przystanek Katowice Brynów. Równolegle realizowane są prace torowe na trasie Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171), gdzie powstaje nowa infrastruktura pasażerska i techniczna.
W rejonie Załęża i Brynowa powstaje całkowicie nowy układ torowy z ośmioma kolejowymi wiaduktami – część torów zostanie poprowadzona górą, część dołem. Będą one obsługiwać ruch w kierunku Gliwic, Opola, Wrocławia, Tychów, Bielska-Białej i granicy państwa. Budowa tzw. przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch, a tym samym – większą liczbę kursujących pociągów.
Stan prac w kluczowych lokalizacjach przebudowy torów w Katowicach
Przebudowa torów w Katowicach to ogromna inwestycja, która ma na celu poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej w mieście. W ramach tych prac realizowane są liczne etapy w różnych częściach Katowic. Oto szczegółowy opis stanu prac w wybranych miejscach:

Ulica Bagienna
Na ul. Bagiennej rozebrano część wiaduktu drogowego pod jezdnią północną, zabezpieczono także nasyp drogowy pod jezdnią południową. Wykonawca wzmocnił podłoże pod budowane podpory, na których zostanie zamontowana stalowa konstrukcja nowego przęsła. Po oddaniu tej części obiektu, prace będą kontynuowane po jego sąsiedniej stronie. Wybudowanie dwóch sąsiadujących ze sobą wiaduktów umożliwi poprowadzenie pociągów w nowym układzie 7-torowym, co znacząco wpłynie na zwiększenie ruchu kolejowego.

Ulica Graniczna
Na ul. Granicznej postęp prac jest widoczny poprzez budowę nowych przyczółków. realizowane są intensywne prace przy stalowych dźwigarach konstrukcji nowego wiaduktu. Docelowo, obiekt zostanie poszerzony, co nie tylko usprawni przejazd samochodów, ale także poprawi infrastrukturę pieszą i rowerową, dzięki budowie ścieżki rowerowej i obustronnych chodników.
Ulica Mikołowska
Na ul. Mikołowskiej kontynuowane są prace związane z rozbiórką kolejnych części konstrukcji starego obiektu oraz podpór. Efektem przebudowy będzie poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Nowa konstrukcja wiaduktu będzie dostosowana do współczesnych norm technicznych, co zapewni większą trwałość obiektu i obniży koszty jego utrzymania.
Ulica Kłodnicka
Na ul. Kłodnickiej zdemontowano część obiektu oraz nawierzchnię drogową. Kolejny etap robót przewiduje kontynuację prac rozbiórkowych oraz rozpoczęcie zabudowy pali fundamentowych pod nową konstrukcję. W miejscu dotychczasowego wiaduktu powstanie nowy obiekt z poszerzonymi chodnikami i ścieżką rowerową, co znacząco usprawni ruch drogowy w tej części Katowic.
Ulice Przodowników i Załęska
Prace rozbiórkowe obejmowały przęsła oraz przyczółki starych obiektów na ul. Przodowników i Załęskiej. Zabezpieczono podłoże dzięki pali fundamentowych i rozpoczęto budowę nowych podpór. Przebudowa wiaduktu na ul. Przodowników spowoduje zmianę układu torowego z 3 torów na 4, co zwiększy przepustowość i pozwoli na większą liczbę kursujących pociągów. Wiadukt na ul. Załęskiej, obsługujący głównie transport towarowy, także przejdzie modernizację.

Stacja Katowice
Przy stacji Katowice powstaje nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami kolejowymi, które obejmą cztery tory. Pozostałe tory będą poprowadzone „dołem”. Nowobudowane obiekty będą przystosowane do obsługi pociągów pasażerskich oraz towarowych i będą miały od 30 do 90 m długości. Nowe przeploty torowe umożliwią bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji i pozwoli na większy ruch pociągów w kierunku Gliwic, Opola, Wrocławia, Tychów i Bielska-Białej.
Prace w tych lokalizacjach są realizowane zgodnie z harmonogramem i mają na celu poprawę zarówno infrastruktury kolejowej, jak i drogowej w Katowicach. Inwestycja jest częścią szerszego projektu na linii E65, obejmującego także odcinki Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Łączna wartość prac to ok. 7 mld zł.