Kiedy ruszy budowa północnej obwodnicy Gorzowa? Jest kolejny poślizg

1 tydzień temu
W czerwcu 2023 roku została podpisana umowa na budowę pierwszego odcinka północnej obwodnicy Gorzowa. Przetarg wygrała firma Budimex, która ma wybudować 500-metrowy odcinek drogi, który połączy rondo Barlineckie z osiedlem Piaski za niecałe 27 mln zł.


Północna obwodnica Gorzowa – pierwotne plany a rzeczywistość


Zgodnie z zapisami w umowie wykonawca miał 25 miesięcy na realizację I etapu budowy północnej obwodnicy Gorzowa. Tym samym pierwszym odcinkiem obwodnicy mieliśmy przejechać w lipcu 2025 roku. Jednak inwestycja do tej pory nie ruszyła, ponieważ wykonawca zmagał się przez ostatnie miesiące z formalnościami. Jak się okazało, proces zdobywania odpowiednich pozwoleń trwał zdecydowanie dłużej niż planowano. Cały proces opóźniło przede wszystkim uzyskiwanie decyzji środowiskowych. Termin rozpoczęcia prac budowlanych był kilkukrotnie przekładany. Mówiło się o tym, iż prace ruszą jesienią 2024 roku, później była mowa o maju 2025 roku.


Zmieniające się daty rozpoczęcia budowy północnej obwodnicy Gorzowa – co się dzieje?


Jeszcze w październiku 2024 roku wykonawca zakładał, iż prace ruszą wiosną 2025 roku, a pierwszym odcinkiem obwodnicy przejedziemy w sierpniu 2026 roku. Mamy kwiecień, a na temat budowy północnej obwodnicy jest cisza. Zwróciliśmy się z pytaniami w tej sprawie do spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie. Jak się okazuje, prace na pewno nie ruszą w maju i będzie kolejny poślizg. Wszystko wskazuje na to, iż roboty rozpoczną się prawdopodobnie na przełomie czerwca i lipca 2025 roku.


Dlaczego budowa północnej obwodnicy Gorzowa ciągle się opóźnia?


- W lutym 2025 r. zakończyło się postępowanie administracyjne w ministerstwie infrastruktury, w sprawie ustalenia linii brzegowej rzeki Kłodawka oraz w sprawie rozgraniczenia gruntów pokrytych wodami rzeki Kłodawka i Srebrna, w wyniku których miasto Gorzów otrzymało ostateczne decyzje administracyjne w wyżej wymienionej sprawie. Mając powyższe na uwadze zmienił się stan prawny nieruchomości, skutkiem czego nastąpiła konieczność uaktualnienia zasobów geodezyjnych. Prace geodezyjne związane z uaktualnieniem zasobów miasto ukończyło z końcem marca 2025 roku – tłumaczy Ewa Iwańska, dyrektor biura zarządu spółki Gorzowskie Inwestycje Miejskie.


W związku z tym wykonawca musi zaktualizować mapę do celów projektowych, uwzględniając nowy stan prawny nieruchomości. Przez to przedłuża się termin złożenia wniosku o decyzję administracyjną, która pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych.


Kiedy ruszy budowa północnej obwodnicy Gorzowa?


- Biorąc pod uwagę te okoliczności, prace najprawdopodobniej rozpoczną się pod koniec II kwartału 2025 roku, a zakończenie robót planowane jest na koniec 2026 roku – komentuje Iwańska.


Co zostanie zrobione w ramach budowy pierwszego odcinka północnej obwodnicy Gorzowa?


W ramach pierwszego etapu budowy północnej obwodnicy Gorzowa zostanie przebudowane rondo Barlineckie, które będzie polegało na włączeniu nowego odcinka drogi. Natomiast na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Owocowej zostanie wybudowane rondo.


Będzie też budowany przepust przez rzekę Kłodawkę o długości około 75 metrów. Z kolei na ulicy Kazimierza Wielkiego zaplanowana jest przebudowa oraz zmiana układu skrzyżowania z ul. Kuratowskiej, które stanie się wyniesionym skrzyżowaniem.


Przebudowana zostanie także ulica Owocowa, która połączy się z rondem przy Kazimierza Wielkiego. Zostaną wybudowane zatoki autobusowe z wiatami i peronami, a także miejsca postojowe dla samochodów i zjazdy z dróg publicznych. W ramach inwestycji powstaną także nowe chodniki i ścieżki rowerowe.


Dodatkowo zaplanowano budowę skweru przy skrzyżowaniu Kazimierza Wielkiego i Kuratowskiej. Zajmą się także odwodnieniem dróg, czyli budową systemu, który odprowadzi wodę z jezdni, zatok i chodników. Powstanie zbiornik retencyjny, który będzie gromadził wodę, a także nowe połączenie kanalizacji deszczowej z rzeką Kłodawką. Na drodze pojawi się oświetlenie, a także kanał technologiczny.


W związku z budową obwodnicy, konieczne będzie usunięcie kolidujących drzew i krzewów, rozbiórka istniejących nawierzchni i obiektów, takich jak ogrodzenia i budynki, które znajdują się na trasie obwodnicy. Przebudowane będą także sieci uzbrojenia terenu, takie jak kanalizacja czy wodociągi.
Idź do oryginalnego materiału