KLM Cityhopper wykonał lot pokazowy z Amsterdamu do Krakowa

3 godzin temu

KLM i inne linie członkowskie sojuszu SkyTeam wzięły udział w konkursie lotniczym – The Aviation Challenge, poszukując skutecznych sposobów, aby zminimalizować wpływ operacji lotniczych na środowisko. Tym razem, KLM Cityhopper, który regularnie lata między Krakowem a Amsterdamem już od dekady, wybrał stolicę Małopolski jako cel swojego lotu pokazowego.

9 października linia zrealizowała lot samolotem Embraer 195-E2 w rejsie do Krakowa i z powrotem do Amsterdamu, podczas którego zastosowano różne ulepszenia i innowacje pro-środowiskowe. Wydarzenie było też dobrą okazją dla pasażerów, mediów i szerokiej publiczności, aby dowiedzieć się więcej o inicjatywie The Aviation Challenge.

Inicjatywa powołana do życia przez sojusz SkyTeam jest zachętą dla linii, aby realizowały swoje operacje w sposób możliwie najbardziej wydajny i zrównoważony. Jednocześnie, zadaniem The Aviation Challenge jest stymulowanie innowacji, wspólne gromadzenie wiedzy i dzielenie się doświadczeniami. Po każdej edycji uczestnicy udostępniają między sobą wyniki przeprowadzonych testów, a efekty są dokładnie analizowane. Na tej podstawie linie mogą wybrać najbardziej skuteczne innowacje i ulepszenia do dalszego wdrażania w przyszłości, aby ulepszać swoje operacje lotnicze.

Choć akcja ma formę konkursu, a jej uczestnicy przyjaźnie współzawodniczą w różnych kategoriach, to w przedsięwzięciu nie chodzi o wygraną. Celem projektu, który angażuje wszystkich pracowników linii, ich klientów, a także lotniska i inne współpracujące firmy, jest przyspieszenie transformacji branży lotniczej i zmniejszanie jej wpływu na środowisko.

Najnowszy typ samolotu

Lot został zrealizowany przez KLM Cityhopper z wykorzystaniem najnowszego typu samolotu w jego flocie – Embraer E195-E2. W porównaniu ze swoim poprzednikiem – Embraerem 190 – maszyna ta charakteryzuje się o 15 procent niższym zużyciem paliwa, jest też 34 procent wydajniejsza w przeliczeniu na pasażera, co jest wynikiem zwiększonej liczby miejsc na pokładzie.

Podczas dzisiejszego rejsu KLM Cityhopper przetestował kilka inicjatyw. Jedną z nich było zastosowanie nowej procedury wznoszenia – OptiClimb, która pozwala zmniejszyć zużycie paliwa o 1 procent. OptiClimb dostarcza pilotom wskazówek dotyczących optymalnej ścieżki wznoszenia dla konkretnych warunków danego lotu oraz zaleca najbardziej efektywne prędkości wznoszenia, w zależności od masy, warunków pogodowych, typu samolotu i trasy.

Obsługa naziemna – zarówno na lotnisku Schiphol, jak i w Krakowie – odbyły się w większości z wykorzystaniem elektrycznego sprzętu do obsługi samolotów: holownika, agregatu prądotwórczego (GPU), schodów, ciągników, taśmociągu bagażowego, pojazdów dla koordynatora obsługi naziemnej oraz dla zespołu sprzątającego. Na krakowskim lotnisku tę obsługę zapewnił agent handlingowy – Welcome Airport Services.

Szereg usprawnień

Na pokładzie wprowadzono szereg usprawnień mających na celu redukcję masy, w tym bardziej efektywną organizację załadunku sprzętu cateringowego oraz produktów. Aby umożliwić dokładniejszą segregację odpadów, zastosowano specjalnie przeprojektowane wózki do serwisu pokładowego. To pozwoliło zminimalizować ilość śmieci z lotu, bo znacznie większa ich część mogła zostać poddana recyklingowi.

Ponadto członkowie załogi pokładowej na rejsie do i z Krakowa pełnili rolę ambasadorów zrównoważonego rozwoju, co oznacza, iż zostali przeszkoleni w odpowiadaniu na pytania pasażerów dotyczące tych kwestii w KLM.

KLM zakupił dodatkowy SAF (alternatywne paliwo lotnicze), aby pokryć zapotrzebowanie dla lotu do Krakowa i z powrotem do Amsterdamu, ponad obowiązujące go standard. Ta alternatywa dla paliwa kopalnego charakteryzuje się co najmniej o 75 procent mniejszym śladem CO₂ w całym cyklu życia. SAF jest przypisany do lotu i dodawany do systemu paliwowego na lotnisku w Amsterdamie.

Po przetestowaniu różnych innowacji przy realizacji operacji lotniczej, jak też tych na pokładzie, KLM chce następnie ocenić ich rezultaty, aby móc je wprowadzić na szerszą skalę i wdrożyć jako standardowe praktyki.

W ramach inicjatywy The Aviation Challenge, KLM chce również angażować pasażerów w proces transformacji branży lotniczej. 9 października, przez cały dzień, pasażerowie podróżujący z Krakowa do Amsterdamu mogli dowiedzieć się więcej o najważniejszych działaniach linii w obszarze zrównoważonego rozwoju, a także o jej celach i osiągnięciach. Przy bramce do samolotu działał interaktywny Smart Wall, prezentujący tematykę.

„Dziś w Krakowie przeżywamy wyjątkowy moment dla KLM. Wraz z naszymi partnerami z sojuszu SkyTeam już po raz czwarty angażujemy się w The Aviation Challenge – inicjatywę stworzoną po to, by odkrywać i wdrażać sposoby prowadzenia działalności w bardziej zrównoważony sposób, a także by wspierać kreatywność i innowacje w całej branży. Tym razem wybraliśmy Kraków – najszybciej rozwijający się kierunek KLM w Polsce. Kraków, z 34 połączeniami tygodniowo do Amsterdamu, 20-procentowym wzrostem liczby pasażerów jest bardzo ważnym miastem w naszej europejskiej siatce już od 10 lat. Po wcześniejszych edycjach Flight Challenge w Edmonton, Porto, Walencji, Singapurze, Los Angeles i Trondheim, teraz jesteśmy w Krakowie, aby zaprezentować nasze inicjatywy i zaangażowanie w budowanie bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Latanie łączy ludzi, gospodarki i kultury. To jednak od nas – linii lotniczych, lotnisk oraz innych partnerów branżowych – zależy, aby podróżowanie samolotem było jak najbardziej odpowiedzialne, dzięki wykorzystaniu wszystkich dostępnych technologii i przy rozwoju nowych rozwiązań.” – powiedziała Joanna Oleśniewicz, Dyrektor Generalna Sprzedaży Air France i KLM na Polskę i Ukrainę.

Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport dodał – „Cieszymy się, iż to właśnie nasze lotnisko zostało wybrane przez KLM jako miejsce tegorocznego The Aviation Challenge. To dla nas dowód zaufania oraz potwierdzenie, iż podejmowane przez nas działania idą w dobrym kierunku. Realizujemy strategię zrównoważonego rozwoju, opartą na filarach: bezpieczeństwie, zorientowaniu na klienta, odpowiedzialnym współtworzeniu miejsca pracy, partnerstwach biznesowych i społecznych oraz – co w lotnictwie jest niezwykle istotne, ale zarazem stanowi jedno z największych wyzwań – trosce o środowisko naturalne. Wierzymy, iż tylko kooperacja wszystkich uczestników – od linii lotniczych, przez porty lotnicze, agentów handlingowych, po dostawców usług i technologii – pozwoli realnie zmniejszyć wpływ branży na klimat i jednocześnie zachować dynamiczny rozwój sektora. Realizowane i zaplanowane przez nas inwestycje, które nie tylko poprawiają komfort i bezpieczeństwo, ale również wspierają nasze cele środowiskowe.”

„Zaproszenie do udziału w inicjatywie The Aviation Challenge 2025 jest dla nas dużym wyróżnieniem a jednocześnie wyzwaniem. Mogliśmy przetestować nasze przygotowanie do zeroemisyjnej obsługi samolotu i jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu. Jako lider branży obsługi naziemnej jesteśmy istotnym elementem w procesie transformacji całego sektora lotniczego. Zrównoważony rozwój staje się ważnym aspektem naszej działalności i częścią naszej strategii. Działania ESG są dla nas nie tylko wymogiem prawnym ale przede wszystkim czymś w co chcemy się angażować, aby nasz biznes był bardziej odpowiedzialny społecznie i jednocześnie odpowiadał na potrzeby naszych kontrahentów. Cieszymy się, iż jeden z naszych najważniejszych klientów – linia lotnicza KLM, która jest inicjatorem tego innowacyjnego projektu, wybrała Kraków na miejsce wydarzenia i krakowski oddział WELCOME mógł w tym uczestniczyć ” – powiedział Piotr Okienczyc – Prezes Zarządu Welcome Airport Services, agenta handlingowego, który zapewnił zeroemisyjną obsługę samolotu podczas The Aviation Challenge 2025.

Pomysłodawcą konkursu The Aviation Challenge była grupa entuzjastycznych pracowników KLM, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn-Melbourne, który odbył się w 1934 roku. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz misją całej branży lotniczej jest ograniczenie wpływu na środowisko. Ponad 90 lat temu, w początkach awiacji, pokonanie drogą lotniczą dystansu z Anglii do Australii było spektakularnym wyczynem, który wymagał wielu innowacji. To dzięki nim był możliwy niewyobrażalny postęp w lotnictwie. Dlatego inspiratorzy i uczestnicy konkursu pokładają nadzieję w nowatorskich pomysłach, których finalnym celem są regularne, komercyjne loty o minimalnym wpływie na środowisko i planetę.

Fot. Artur Rakowski
Fot. Artur Rakowski
Idź do oryginalnego materiału