
To przełomowy moment dla południa Małopolski. Od niedzieli, 14 grudnia, pociągi pasażerskie ponownie dojadą do Rabki Zaryte. Zakończono prace na pierwszym, ponad sześciokilometrowym odcinku modernizowanej linii kolejowej nr 104. To pierwszy oddany do eksploatacji fragment w ramach gigantycznej inwestycji „Podłęże–Piekiełko”, która w przyszłości ma diametralnie zmienić sposób podróżowania do Nowego Sącza i na Podhale.
Pierwsze tory gotowe. Symboliczny start wielkiej inwestycji
Oddany do użytku odcinek rozpoczyna się za stacją w Chabówce i prowadzi przez Rabkę-Zdrój do zmodernizowanej stacji Rabka Zaryte. To pierwszy ukończony fragment modernizowanej linii Chabówka – Nowy Sącz i jednocześnie największej inwestycji kolejowej realizowanej w tej chwili przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na południu kraju.
Nowe, zelektryfikowane tory pozwolą pociągom poruszać się z prędkością do 100 km/h. Trasa biegnie malowniczo wzdłuż rzeki Raby, ale za krajobrazem kryje się ogrom prac inżynieryjnych – powstało siedem mostów, jeden wiadukt, dwa skrzyżowania bezkolizyjne oraz dwa przejścia podziemne. Zmodernizowano także przejazdy kolejowo-drogowe, poprawiając bezpieczeństwo i płynność ruchu w Rabce-Zdroju.
Nowoczesne perony i dostępność dla wszystkich
Podróżni skorzystają z nowych peronów na przystanku Rabka-Zdrój oraz stacji Rabka Zaryte. Obiekty zaprojektowano z myślą o pełnej dostępności – windy, pochylnie i ścieżki naprowadzające umożliwiają bezpieczne korzystanie z infrastruktury także osobom z ograniczoną mobilnością. Całość oświetlają energooszczędne latarnie LED.
W Rabce-Zdroju elementy małej architektury, w tym wiaty, ławki i tablice informacyjne, nawiązują do estetyki XIX-wiecznej kolei, zgodnie z wytycznymi konserwatorskimi. To połączenie nowoczesności z kolejową tradycją regionu.
Powrót pociągów po dwóch dekadach przerwy
Od 14 grudnia pociągi regionalne rozpoczną regularne kursy na trasie Chabówka – Rabka Zaryte. Oznacza to powrót pasażerskich połączeń kolejowych na tym odcinku po blisko 20 latach przerwy. Już od końca sierpnia pociągi dojeżdżały do przystanku Rabka-Zdrój, teraz sieć połączeń została wydłużona.
Z nowej infrastruktury skorzystają także pasażerowie podróżujący w kierunku Krakowa, Zakopanego, Nowego Targu, Skawiny czy Suchej Beskidzkiej. Docelowo to właśnie tędy ma prowadzić najszybsza kolejowa trasa do zimowej stolicy Polski.
Sądecczyzna bliżej Krakowa niż kiedykolwiek
Modernizacja i elektryfikacja 75 kilometrów linii kolejowej nr 104 na odcinku Chabówka – Nowy Sącz to jeden z filarów projektu „Podłęże–Piekiełko”. Równolegle realizowana jest budowa 58 kilometrów nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Prace prowadzone są już na kilku odcinkach, w tym w rejonie Nowego Sącza, Limanowej i Szczyrzyca, a kolejne fragmenty są na etapie procedur przetargowych.
Po zakończeniu całej inwestycji najszybsze pociągi mają pokonać trasę Kraków – Nowy Sącz w około 60 minut, a do Zakopanego w około 90 minut, osiągając prędkości do 160 km/h. To zmiana, która może realnie wpłynąć na rozwój gospodarczy, społeczny i turystyczny Sądecczyzny.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Pierwszy oddany fragment pokazuje jedno – kolej wraca do regionu na dobre, a dla Nowego Sącza i okolic to dopiero początek prawdziwej rewolucji komunikacyjnej.
Źródło i fot.: PKP PLK
default
default
default

2 godzin temu




![Trasa S7 Widoma – Kraków: zmiany przy Ujastek Mogilski [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/S7otwarcie6.jpg)





