Trwa postępowanie przetargowe na dostawę 6 fabrycznie nowych spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Nowe pociągi dla KM mają być wykorzystywane do obsługi połączeń regionalnych m.in. w relacjach Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele.
Koleje Mazowieckie jeszcze we wrześniu ogłosiły postępowanie przetargowe na dostawę 6 fabrycznie nowych spalinowych zespołów trakcyjnych (SZT). Oprócz dwuczłonowych jednostek podstawowy zakres zamówienia obejmował m.in. pakiet naprawczo-zdarzeniowy oraz usługi serwisowania pojazdów na poziomach utrzymania P1, P2 i P3 (od momentu dostarczenia do 31 grudnia 2031 r.).
Nowe pociągi dla KM mają być wykorzystywane do obsługi połączeń regionalnych m.in. w relacjach Tłuszcz – Ostrołęka –Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha – Siedlce. Muszą pomieścić na pokładzie co najmniej 100 pasażerów na miejscach siedzących oraz 100 na miejscach stojących i poruszać się z prędkością 120 km/h. Przewoźnik oczekuje, iż silniki pojazdów, będą miały możliwość zasilania paliwem typu biodiesel (HVO). Wymagane wyposażenie to m.in. gniazda do ładowania elektroniki, bezprzewodowy internet i klimatyzacja.
W połowie grudnia otworzono kopertę w przetargu. Jedyną ofertę złożył polski producent pojazdów szynowych – spółka PESA.
Zaproponowana cena jednak znacznie przewyższa zakładany budżet. Wyprodukowanie do 2031 roku sześciu dwuczłonowych szynobusów producent wycenił na blisko 233,5 miliona złotych. To kwota o prawie 29 milionów wyższa, niż zarezerwowane na ten cel pieniądze.
Koleje Mazowieckie poinformowały, iż w tej chwili trwa analiza otrzymanej oferty i na tym etapie jest za wcześnie, by informować, o decyzjach dotyczących zakupu nowych pociągów.
Podstawowym powodem deficytu składów spalinowych Kolei Mazowieckich są wypadki z udziałem samochodów na przejazdach kolejowych. W sierpniu 2023 roku w Dalanówku (powiat płoński) kierowca ciężarówki wjechał przed szynobus, kilka dni później inny skład został uszkodzony po wypadku w Łącku pod Płockiem.
W styczniu 2024 roku ogień strawił skład spalinowy Kolei Mazowieckich, który był w drodze na kompleksowy przegląd techniczny. Kolejny spalinowy wagon Kolei Mazowieckich został uszkodzony w Sylwestra. Wtedy po zderzeniu z pociągiem zginął kierowca samochodu osobowego.
ren