W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie prac związanych z przebudową ulicy Bolesława Chrobrego, będącej jedną z istotnych arterii drogowych w rejonie świdnickiego śródmieścia. Inwestycja została ujęta w projekcie budżetu miasta na 2025 rok.
Już kilka lat temu w przygotowanym przez świdnicki magistrat raporcie na temat stanu miejskich dróg ulica Bolesława Chrobrego została wskazana jako jeden z punktów na drogowej mapie Świdnicy, który z uwagi na zły stan nawierzchni wymaga interwencji oraz remontu. Wniosek ten podtrzymano w pochodzącym z listopada 2017 roku „Planie rozwoju sieci drogowej”, w którym zalecono też opracowanie dokumentacji projektowej na potrzeby przyszłej przebudowy tej ulicy. W kolejnych latach na Bolesława Chrobrego prowadzono doraźne i punktowe remonty nawierzchni.
Drogowa inwestycja, która miałaby przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz stanu technicznego drogi, została teraz uwzględniona w projekcie przyszłorocznego budżetu miasta. – Zadanie obejmuje przebudowę ul. Bolesława Chrobrego na całym odcinku. Przewiduje się wymianę konstrukcji jezdni, zmianę organizacji ruchu docelowego, przebudowę chodników, budowę kolektora deszczowego oraz miejsc do parkowania w postaci zatoki. W 2025 roku planuje się rozpoczęcie robót budowlanych związanych z przebudową ulicy – opisują świdniccy urzędnicy w materiałach dołączonych do projektu budżetu.
Zgodnie z projektem Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2025-2038, realizacja zadania może pochłonąć blisko 3 mln 78 tys. złotych, z czego ponad 1 mln 352 tys. złotych miałoby pokryć dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. O przyznanie finansowego wsparcia na ten cel miasto wnioskowało w 2023 roku, a ulica Bolesława Chrobrego znalazła się na liście rezerwowej rządowego programu.
Czy przy okazji realizacji tej inwestycji podjęte zostaną działania związane z przebudową skrzyżowania ulic Bolesława Chrobrego, Muzealnej oraz Komunardów? Szczegółowy zakres planowanego remontu nie został dotychczas publicznie zaprezentowany, jednak w przywołanym wcześniej „Planie rozwoju sieci drogowej” z 2017 roku sporo uwagi poświęcono właśnie kwestii wprowadzenia zmian na tym skrzyżowaniu i opisano kilka koncepcji jego przebudowy:
– Koncepcja nr 1 zakłada budowę małego ronda na skrzyżowaniu ul. Chrobrego, Komunardów i Muzealnej. Szerokość jezdni na rondzie 5,0 m, szerokość pierścienia ronda 2,0 m. Rondo posiada trzy wloty jednopasowe (ul. Komunardów – od Rynku, ul. Muzealna, ul. Bolesława Chrobrego oraz cztery wyloty j.w. i jeden wylot dwupasowy w ul. Komunardów w stronę przejazdu kolejowego. Ponadto prawoskręty z ul. Komunardów, od strony Rynku, w ul. Bolesława Chrobrego prowadzone są niezależnym pasem dla prawoskrętów z pominięciem ronda.
Koncepcja nr 2 zakłada budowę małego ronda (o średnicy D=32,0 m; promień wyspy R =10 m) na skrzyżowaniu ul. Chrobrego, Komunardów i Muzealnej. Rondo pozwala na prowadzenie ruchu ciągłego a nie na zasadzie jak w tej chwili pierwszeństwa i podporządkowania (podporządkowanie kierunku ruchu zawsze wpływa na zmniejszenie przepustowości skrzyżowania). Innowacją tego wariantu w stosunku do koncepcji nr 1 jest wprowadzenie krótkiego buspasa na wylocie w ul. Muzealną oraz wydzielenie poza ronda prawoskrętów z ul. Bolesława Chrobrego, co pozwoli 25% pojazdów przejeżdżających skrzyżowanie skierować poza rondo.
Koncepcja nr 3 – na skrzyżowaniu ul. Chrobrego, Komunardów i Muzealnej projektuje się rondo małe, mieszane, częściowo jednopasowe, częściowo dwupasowe z oznakowanymi kierunkami przejazdu. Promień zewnętrzny ronda – 16,50 , promień wyspy środkowej R = 8,00. Szerokość jezdni na rondzie 7,0 m, szerokość pierścienia ronda1,5 m. Na wysokości ul. Muzealnej pierścień ronda rozbudowany – przewężenie jezdni ronda do jednego pasa. Rondo posiada jeden wlot jednopasowy (ul. Komunardów – od Rynku), dwa wloty dwupasowe (z ul. Muzealnej i ul. Chrobrego) oraz trzy wyloty jednopasowe (w ul. Komunardów w stronę Rynku, w ul. Chrobrego, ul. Muzealna) i jeden wylot dwupasowy (w ul. Komunardów w stronę przejazdu kolejowego). Ponadto prawoskręty z ul. Komunardów od strony Rynku, w ul. B. Chrobrego prowadzone są niezależnym pasem dla prawoskrętów z pominięciem ronda.
Istotną sprawą mającą duże znaczenie w godzinach szczytu jest zamykanie przejazdu kolejowego w ul. Komunardów. Powoduje to wypełnienie całej ulicy Komunardów na odcinku od skrzyżowania z ul. Bolesława Chrobrego do skrzyżowania z ul. Ks. Bolka oraz blokadę skrzyżowania ul. Komunardów z ul. Bolesława Chrobrego. Dlatego powstał pomysł, by na ww. odcinku ul. Komunardów zrezygnować z jednego pasa postojowego a wprowadzić dodatkowy pas ruchu (koncepcja nr 2) , co zdecydowanie zwiększa pojemność akumulacyjną odcinka ul. Komunardów. W wyniku połączenia rozwiązań z koncepcji 2 i 3 opracowano koncepcję nr 4, która wydaje się w najlepszy sposób rozwiązuje problem zwiększenia przepustowości skrzyżowanie ul. Bolesława Chrobrego – ul. Muzealnej – ul. Komunardów. Sugeruje się do opracowania projektowego przyjąć wariant nr 4 koncepcji – stwierdzono w opracowaniu.
Należy zaznaczyć, iż brak jest w tej chwili informacji w sprawie planów realizacji opisanych pomysłów, jednak przywołane koncepcje przebudowy skrzyżowania mogą stanowić podstawę do dalszej dyskusji w tym zakresie. Do świdnickiego magistratu zwrócimy się z zapytaniem dotyczącym możliwej reorganizacji ruchu. O dalszych planach będziemy informować.
/mn/