Kolejne ekologiczne autobusy w MPK. Poznań rozszerza flotę wodorową

3 godzin temu

MPK Poznań wzbogaci swoją flotę o kolejne autobusy wodorowe. 12 lutego 2025 r. spółka zawarła umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę dziewięciu nowych pojazdów. To duży krok w kierunku rozwoju zielonej, nowoczesnej mobilności w Poznaniu.

Choć podstawowe zamówienie zakłada dostarczenie pięciu pojazdów, przewoźnik od razu skorzystał z możliwości rozszerzenia go o dodatkowe cztery.

– To dobry czas dla MPK Poznań. W grudniu ubiegłego roku spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych i inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. Już w styczniu MPK zawarło umowę na dostawę 17 przegubowych autobusów elektrycznych, bateryjnych. Teraz dochodzi do podpisania kolejnej – na zakup łącznie 9 autobusów wodorowych. W przypadku zakupu tych autobusów wsparcie wynosi 100 procent. To dowód na to, jak sprawnie działa poznański przewoźnik. Mamy tu żywy dowód aktywnego i skutecznego wykorzystania możliwości pozyskania środków zewnętrznych – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Nowoczesne wyposażenie

Nowe wodorowe autobusy będą wyposażone w zaawansowane ogniwa paliwowe, które generują energię elektryczną na pokładzie pojazdu w wyniku reakcji wodoru z tlenem. Ta energia zasila silnik elektryczny, zapewniając przy okazji cichą, płyną jazdę bez emisji spalin. Jedynym produktem ubocznym jest para wodna. Oprócz tego każdy pojazd będzie posiadał baterię Solaris High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe podczas chwilowego wzrostu zapotrzebowania na energię. Taki system gwarantuje wysoką efektywność i długą żywotność.

– Inwestycje w tabor są dla nas bardzo ważne. Nie tylko podnoszą komfort korzystania z komunikacji miejskiej, ale są też wyrazem dbałości o środowisko naturalne. Spółka posiada aktualnie ok. 330 autobusów miejskich. 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, a 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Tabor zeroemisyjny to już teraz 25 proc. floty. Gdy najnowsze „elektryki” i „wodorowce” dojadą na miejsce, będzie to ponad 30 proc. Dostawy nowych pojazdów są równoznaczne z wycofaniem z ruchu tych najmniej ekologicznych – zwraca uwagę Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

fot. www.mpk.poznan.pl

Jak zaznacza Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. Technicznych, nowe autobusy MPK Poznań, które niebawem pojawią się na ulicach miasta, to pojazdy bezemisyjne, a zatem przyjazne środowisku. Są też dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Będą monitorowane i klimatyzowane, wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej. Z pewnością dobrze będą służyć pasażerom i pasażerkom. Posiadają także udogodnienia dla kierowców, w tym system aktywnej kontroli bezpieczeństwa. Pozwala on na wykrywanie m.in. pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu drogowego znajdujących się w tzw. martwych strefach.

Najnowsze autobusy zamówione w Solaris Bus & Coach wyjadą na ulice Poznania do końca kwietnia 2026 roku.

Error happened.
Idź do oryginalnego materiału