Kolejne kroki ku Beskidzkiej Drodze Integracyjnej

4 godzin temu





Znani są wykonawcy badań geologicznych i projektów budowlanych dla dwóch pierwszych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI).

Chodzi o blisko 17-kilometrowy odcinek z Bielska-Białej przez Kęty do Bulowic i 21-kilometrowy z Chodzi do Kalwarii Zebrzydowskiej (21 km). jeżeli nie będzie odwołań, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) umowy podpisze już w maju.

„Oba przetargi cieszyły się dużym zainteresowaniem wykonawców. Dla odcinka od Bielska-Białej do Bulowic swoje oferty złożyło 10 firm, a dla drogi od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej aż 13. W przypadku pierwszego odcinka najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Voessing. Jej wartość to 31,3 miliona złotych. W przypadku drugiego odcinka wybraliśmy ofertę firmy Multiconsult za 43 miliony złotych” – mówi Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA.

Całkiem nowa, ekspresowa

Droga ekspresowa nr 52, czyli BDI, połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż drogi krajowej (DK) nr 52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Trakt będzie liczyć 61 km. Zostanie poprowadzony w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i 12 węzłami: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.

„Droga ekspresowa S52 ma już trzy funkcjonujące odcinki. Dwa pierwsze prowadzą od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 roku dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa.  Wnioski o decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – przyp. red.) dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku” – tłumaczy rzecznik.

Bielsko-Biała – Bulowice

Na tym odcinku powstaną trzy węzły drogowe. W Kozach na skrzyżowaniu z ulicą Przecznia), w Kętach na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy województw śląskiego i małopolskiego i w Bulowicach na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ulicy Świerkowej. W Kobiernicach powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) po dwóch stronach ekspresówki.

Powstanie 21 mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy, około kilometrowy, będzie most na Sole w Kobiernicach. 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów zapewni odpowiedni odbiór deszczówki.

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia DK 52, która między Bielskiem-Białą a Andrychowem ma największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od około 13 do 19 tysięcy samochodów.

Badania geologiczne

Na całym odcinku przyszłej drogi GDDKiA planuje wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys.

Idź do oryginalnego materiału