Rusza kolejny etap modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz. Prace potrwają 13 miesięcy, a ich koszt to ponad 14 mln zł brutto. Umowa z wykonawcą przewiduje miedzy innymi remont hali zajezdni, kanałów i torów.
Hala przeznaczona do remontu, sierpień 2017, fot. GAiT.
Kolejny etap modernizacji zajezdni to generalny remont jednej z hal tramwajowych wraz z bramami wjazdowymi i wyjazdowymi. Powstaną nowe kanały przeglądowe, a także torowiska na słupach stalowych z podestami roboczymi i tory poza kanałami. Zakupiony zostanie żuraw przyścienny, wyposażenie ruchomej sieci trakcyjnej w hali, a także system sterowania i napędu zwrotnic wjazdowych na remontowaną halę. Zostaną zbudowane nowe tory i nawierzchnia drogowa na placu zajezdni. Modernizacja będzie też obejmować budowę fragmentu kanalizacji kablowej, oświetlenia zewnętrznego i wewnątrz remontowanej hali, a także odwodnienie placu wjazdowego i wyjazdowego, jak również montaż nowych słupów trakcyjnych.
Hala przeznaczona do remontu, sierpień 2017, fot. GAiT.
Prace ruszają w tym tygodniu i zgodnie z umową mają potrwać przez 13 miesięcy. Przetarg na wykonanie robót wygrało konsorcjum firm: TOR-KAR-SSON Sp. z o.o. oraz WPRD Gravel Sp. z o.o. Całkowity koszt umowy to ponad 14 mln zł brutto.
MODERNIZACJA ZAJEZDNI TRAMWAJOWEJ
SPÓŁKI GDAŃSKIE AUTOBUSY I TRAMWAJE
Modernizacja zajezdni tramwajowej Wrzeszcz rozpoczęła się w 2010 roku. Pierwszy etap obejmował między innymi remont hali do przeglądów technicznych, uruchomienie nowej myjni tramwajowej, podnośników ułatwiających przegląd pojazdów oraz nowoczesnej tokarki podtorowej. Zakupiono także piasecznice (urządzenia do napełniania piasecznic) oraz urządzenia do diagnostyki hamulców. Powstał również nowy węzeł cieplny. Koszt pierwszego etapu modernizacji zajezdni to ponad 33 mln zł, z czego 60,9% stanowiły środki z funduszy europejskich, w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III A współfinansowanego przez UE ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Kolejny etap modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz rozpoczął się w 2014 roku. Wyburzony został budynek kotłowni oraz niektóre hale magazynowe. W ich miejsce powstały tory dojazdowe do wybudowanych wcześniej obiektów. Dodatkowo powstały także nowe miejsca postojowe. Wszystkie prace modernizacyjne miały na celu dostosowanie zajezdni do obsługi nowego, niskopodłogowego taboru, a jednocześnie zapewnienie niezawodności floty tramwajowej. Następnie wyburzono niektóre hale magazynowe. W ich miejsce powstały tory przejazdowe i postojowe, które w przyszłości zostaną zadaszone. Wyremontowano również niektóre hale oraz część kanałów przeglądowych. Nowością był zakup specjalistycznego systemu do podnoszenia wagonów tramwajowych. Dotychczasowy koszt modernizacji zajezdni tramwajowej Wrzeszcz wyniósł prawie 50 mln zł.
MYJNIA TRAMWAJOWA
Myjnia tramwajowa TBW II firmy CSR Maschinenbau Rotomat to urządzenie wraz z oczyszczalnią i zamkniętym obiegiem wody. Odzysk wody uzyskiwany jest na skutek oczyszczenia biologicznego. Warto podkreślić, iż oczyszczalnia pozwala na odzyskanie około 80% wody. Atutem myjni jest to, iż myte mogą być tutaj zarówno pojazdy wieloczłonowe jak i składy dwu i trzywagonowe. W czasie mycia napięcie w sieci trakcyjnej jest odłączane, pojazd stoi, a myjnia porusza się wzdłuż tramwaju. Proces mycia odbywa się w pełni automatycznie. Czas mycia wagonu tramwajowego o długości 30 m, w zależności od programu, trwa od 8 do około 15 minut. Do obsługi myjni potrzebna jest tylko jedna osoba. W zależności od tego, jaki tramwaj trafia na myjnię pracownik wybiera stosowny tryb jej pracy. Na wyposażeniu myjni są dwie dodatkowe pompy wysokociśnieniowe do mycia manualnego bardziej skomplikowanych zanieczyszczeń.
TOKARKA PODTOROWA
Tokarka podtorowa jest przeznaczona do regeneracji kół w tramwajach – likwidacji płaszczyzn i nierówności – bez konieczności zdejmowania ich z pojazdu. Dzięki zamontowaniu tokarki, został skrócony czas, jaki tramwaje muszą spędzić na zajezdni. Przetoczenie kół całego tramwaju zajmuje teraz około sześciu do ośmiu godzin. Dla porównania, tradycyjny sposób, przy zdejmowaniu kół, trwa około trzech do czterech dni.
NOWE TORY POSTOJOWE I DOJAZDOWE
Podczas każdego z etapów modernizacji położonych zostaje po kilkaset metrów nowych torów. Powstają nowe miejsca postojowe i dojazdowe dla tramwajów (tzw. mały i duży ring torowy). Nowe tory zostały ustawione na ławie betonowej oraz zamocowane z wykorzystaniem dodatkowych elementów wygłuszających. Montowane są też nowe zwrotnice.
NOWE HALE DO PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH
Całkowicie wyremontowana została hala, gdzie dokonywane są okresowe przeglądy techniczne tramwajów. Pojawiły się tu specjalne podesty, dzięki którym pracownicy mają łatwy dostęp do mechanizmów tramwajów zamontowanych na dachu – to właśnie tam, w pojazdach niskopodłogowych, zlokalizowana jest większość urządzeń. Jednocześnie wyremontowane zostały także kanały rewizyjne, by pracownicy mieli dobry dostęp do podwozia tramwajów.
SYSTEM PODNOŚNIKÓW I SPECJALNY DŹWIG
Jednym z istotnych elementów przebudowy zajezdni było również częściowe zastąpienie istniejących kanałów naprawczych systemem podnośników. Dzięki nim przeglądy i naprawy stały się o wiele łatwiejsze. Zakupiono podnośniki kolumnowe – dwa komplety po 12 sztuk każdy. Podniesienie Pesy wymaga całego kompletu podnośników, natomiast N8C wymaga tylko 8 sztuk. Do podnoszenia uszkodzonych pojazdów został także zakupiony specjalistyczny dźwig. Jest to żuraw tramwajowy marki Scania o największym udźwigu w Polsce – o zdolności podnoszenia do 19 ton. Jest to pojazd dwudrogowy, przygotowany do jazdy po drodze i po torach. Ma stalowe koła i wkolejając się w torowisko na przejeździe może dojechać w miejsce, gdzie nie ma np. jezdni. Jest to żuraw ratunkowy, który pracuje np. podczas wykolejeń.
NOWY PODNOŚNIK I WÓZ RATOWNICZO-MANEWROWY
Zajezdnia Wrzeszcz została wyposażona w pierwszy w tej części Europy podnośnik całowagonowy do tramwajów – długi na 30 m, może udźwignąć do 50 ton. Składa się on z dwóch niezależnych systemów: podnoszenia wagonu stojącego na szynach lub podnoszenia pudła (karoserii) wagonu. Dzięki rozwiązaniu “Long Beam” możliwa jest obsługa różnych typów wagonów na jednym stanowisku, bez konieczności przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych w zależności od rodzaju tramwaju. Z kolei nowy pojazd ratowniczo-manewrowy może poruszać się zarówno po szynach, jak i po jezdni. Wykorzystywany jest przy usuwaniu awarii tramwajowych. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy. Dzięki zamontowanej wyciągarce linowej może wyciągać samochody z torowisk, a dzięki wyposażeniu w specjalistyczny zestaw podnośników hydraulicznych wspomaga inny sprzęt do wkolejania tramwajów w przypadkach skomplikowanych wykolejeń wagonów. Więcej na temat tutaj.