
W najbliższy poniedziałek w Wadowicach odbędzie się ważne spotkanie dotyczące budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi dwa kolejne przetargi na przygotowanie projektów budowlanych dla odcinków Bulowice–Chocznia oraz Kalwaria Wschód–Głogoczów. To ostatnie brakujące ogniwa w planowaniu tej strategicznej inwestycji.
Postęp w przygotowaniach
Dwa pierwsze przetargi ogłoszono już w styczniu tego roku. w tej chwili trwa oczekiwanie na rozstrzygnięcie przetargu dotyczącego odcinka Chocznia–Wadowice–Kalwaria Zebrzydowska, do którego zgłosiło się aż 13 firm. Na prace projektowe GDDKiA przeznaczy łącznie 81,5 mln zł.
Ogłoszenie poniedziałkowych przetargów zamyka pierwszy etap przygotowawczy – wyjaśniają przedstawiciele dyrekcji. – Teraz przed nami wybór wykonawców i opracowanie szczegółowych projektów budowlanych dla tej kluczowej dla regionu arterii.
Badania geologiczne – fundament inwestycji
Przetargi obejmują nie tylko projekty, ale także kompleksowe badania geologiczne. Na całej trasie BDI wykonanych zostanie ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertów wyniesie 11 metrów, choć w niektórych miejscach może sięgać choćby 30 metrów.
Badania pozwolą dokładnie poznać budowę geologiczną terenu, warunki gruntowe i nośność podłoża – tłumaczą specjaliści. – Sondowania, prowadzone na średnią głębokość 13 metrów, określą opór gruntu, co jest najważniejsze dla stabilności przyszłej drogi.
Nowa jakość w komunikacji regionu?
Beskidzka Droga Integracyjna (oznaczona jako S52) będzie liczyć 61 km i połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, przebiegając przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską.
Dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę będzie obejmować 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
GDDKiA planuje złożyć wnioski o decyzje ZRID dla wszystkich czterech odcinków w 2027 roku.
Po ich uzyskaniu ogłoszone zostaną przetargi na budowę drogi, która powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 r.).
To inwestycja, która zrewolucjonizuje transport w naszym regionie – podkreślają władze GDDKiA w Krakowie. – BDI stanie się tutaj najważniejszym szlakiem komunikacyjnym, poprawiając bezpieczeństwo i skracając czas podróży.
Mieszkańcy powiatu wadowickiego z niecierpliwością śledzą postępy prac. Kolejne przetargi to dowód, iż projekt nabiera tempa i niedługo wejdzie w decydującą fazę realizacji.