Kolejny krok w kierunku budowy drogi rowerowej z Katowic do Tychów

1 dzień temu

Ogłaszając przetarg na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy katowickiego odcinka drogi rowerowej łączącej Katowice z Tychami, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia uczyniła kolejny krok w kierunku budowy od dawna oczekiwanej Velostrady nr 3. Na początku roku Tychy przygotowały program funkcjonalno-użytkowy części tej trasy. Na terenie całej Metropolii ma powstać łącznie 9 szybkich dróg rowerowych o łącznej długości ok. 120 km.

Jak informuje Witold Trólka z biura prasowego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, 8 października minie termin składania ofert w ogłoszonym przez GZM przetargu na opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy katowickiego odcinka planowanej drogi rowerowej nr 3 (czyli Velostrady nr 3), która połączyć ma Katowice z Tychami. Po podpisaniu umowy przyszły wykonawca będzie miał osiem miesięcy na przygotowanie koncepcji.
– Koncepcja techniczna ma dotyczyć budowy katowickiej części velostrady o długości ok. 6 km – dodaje W. Trólka. – Zadanie jest podzielone na dwa odcinki. Pierwszy o długości ok. 2,2 km, według wstępnych założeń, ma prowadzić od Giszowca, po wschodniej stronie DK 86, w pasie drogowym, do ul. Solskiego. Zgodnie z wymogami GZM trasa powinna zostać zaprojektowana w taki sposób, aby zminimalizować wycinkę drzew. Na tym odcinku konieczne jest uwzględnienie ekranów akustycznych. Drugi odcinek o długości ok. 3,9 km pobiegnie od przejścia podziemnego w obrębie ul. Solskiego na terenie dzielnicy Murcki, w pasie drogowym (DK 86), a następnie planowanym tunelem pod ul. Kołodzieja i w rejon ronda przy ul. Kołodzieja i ul. Bielskiej. Dalej trasa przebiegać będzie przez łącznice DK 86 (kładką) i przez park Murckowski, a następnie skręci w ul. Żubrów Murckowskich. Dalszy przebieg związany jest z przejściem do ul. Leśników.

Na końcowym etapie, jak słyszymy, trasa pobiegnie terenami równoległymi do DK 86, (znajdującymi się w pasie dawnej linii kolejowej, pasie drogowym) lub bezpośrednio do niego przylegającymi. Tereny te porośnięte są w znacznym stopniu drzewami, a w przeszłości częściowo stanowiły teren linii kolejowej, która kończyła się w tyskiej dzielnicy Czułów.

Metropolitalna droga rowerowa łącząca Tychy z Katowicami będzie liczyć docelowo prawie 11 km (katowicki odcinek ma mieć ok. 6,05 km (docelowo 7,90 km), a tyski – ok. 3,1 km). Będzie można ją pokonać w ciągu godziny. Dotychczas na tym odcinku nie powstało połączenie dla rowerzystów, bo jazda rowerem po DK 86 jest de facto niemożliwa.

Koncepcja przebiegu Vielostrady nr 3 między Katowicami i Tychami, źródło: GZM

Na początku roku, jak słyszymy, Tychy przygotowały program funkcjonalno-użytkowy części Velostrady nr 3. Na ten cel GZM przeznaczyła dla miasta w sumie ponad 270 tys. zł wsparcia. Pozwoli to władzom Tychów na rozpisanie dużego przetargu na projekt i budowę w ramach przyspieszonego trybu „zaprojektuj i wybuduj”. Prace budowlane mają być prowadzone w okresie 2026, a zakończenie całej inwestycji, według GZM, nie powinno nastąpić później niż w połowie 2027 roku.

Jak poinformował 4 marca br. Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Tychach, velostrada w Tychach zaczynać się będzie na skrzyżowaniu ulic Katowickiej i Palmowej w Czułowie. Trasa poprowadzi do węzła z DK 86 (ul. Beskidzka) – w tym rejonie przebiegać będzie w śladzie nieczynnej linii kolejowej Katowice Murcki Towarowe – Czułów Papiernia. Rowerzyści przejadą następnie pod wiaduktem, przetną drugą linię kolejową, a w sąsiedztwie przystanku na ul. Beskidzkiej zjadą pod ul. Boya-Żeleńskiego oraz łącznicę DK 86. Później ślad wiedzie równolegle do DK 86, przecinając granicę z Katowicami.

Według MZUiM tyski odcinek velostrady kosztować ma ok. 29 mln zł. Jak informuje GZM, koszt wybudowania całej szybkiej drogi rowerowej między Tycami i stolicą województwa pozostało nieznany – będzie zależał m.in. od wybranej w przetargu koncepcji technicznej.

ZB

Idź do oryginalnego materiału