Trwa Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”. W sobotę organizatorzy zapraszają do Tubądzina w powiecie sieradzkim.
W niedzielę festiwal zawita do Osjakowa. Tutaj wystąpi Zespół Muzyki Dawnej Diletto, który powstał w 2005 roku w Białymstoku z inicjatywy Anny Moniuszki. Sięga po dzieła epoki baroku, przywiązując wagę do wymagań wykonawstwa historycznego.
Niedziela, 24 sierpnia
Kościół pw. św. Kazimierza Królewicza, ul. Rynek 10, Osjaków
Godz. 18:00
Wstęp wolny
Wykonawcy:
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO w składzie:
soprany: Marta Wróblewska, Antonina Tuda
alty: Matylda Staśto, Zuzanna Kozłowska
tenory: Szczepan Kosior, Piotr Windak
basy: Piotr Zawistowski, Maciej Falkiewicz
dulcjan: Beniamin Lewi
puzony: Fryderyka Mizerski (alt), Piotr Dąbrowski (tenor), Andrzej Tkaczyk (bas)
skrzypce: Paweł Polak, Jadwiga Korzeń, Anna Cieśluk
skrzypce II: Anna Polak, Małgorzata Góraj, Urszula Laskowska-Bogusłowicz
altówki: Radosław Koper, Anna Mikołajczak
wiolonczela: Katarzyna Martynkiewicz
kontrabas: Rafał Makarski
pozytyw/klawesyn: Anna Firlus
Anna Moniuszko – dyrygentka
Program:
Giovanni Gabrieli – Jubilate Deo a 8 [4′]
Giovanni Gabrieli – Canzon a duodecimi toni a 8 [4′]
Mikołaj Zieleński – Motetto de s. Adalberto [3′]
Marcin Mielczewski – Aria a 3 [6′]
Mikołaj Zieleński – Ortus de Polonia [3′]
Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 2 [10′]
Vivace – Allegro – Adagio
Allegro
Grave – Largo
Allegro
Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 4 [10′]
Adagio – Allegro
Adagio
Vivace
(Giga) Allegro
Bartłomiej Pękiel – Missa concertata „La Lombardesca” [25′]
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO powstał w 2005 roku w Białymstoku z inicjatywy Anny Moniuszki. Sięga zarówno po instrumentalne, jak i wokalno-instrumentalne dzieła epoki baroku, przywiązując wagę do wymagań wykonawstwa historycznego. Zespół szczególnie chętnie wykonuje muzykę kompozytorów polskich, nierzadko przywracając do koncertowego życia dzieła twórców dawno zapomnianych przez szerszą publiczność. Występ w Osjakowie DILETTO rozpocznie od przeniesienia słuchaczy do pełnych przepychu wnętrz pałaców XVI-wiecznej Wenecji. Serenissima rozbrzmiewała wtedy muzyką opartą na technice polichóralnej, zakładającej dialogowanie dwóch grup głosów, a jednym z czołowych jej twórców był Giovanni Gabrieli. W dziedzinie muzyki instrumentalnej pokrewne założenia leżały u podstaw techniki koncertującej, polegającej na współzawodnictwie dwóch grup muzyków. Jest ona istotą formy concerto grosso, spopularyzowanej przez Arcangela Corelliego. DILETTO zaprezentuje dwa spośród jego concerti wydanych w opus szóstym, uważanym za jeden z najdoskonalszych w dziejach tej formy. Program uzupełnią utwory polskich kompozytorów, których losy splatały się z Italią: Mikołaj Zieleński wydał swoje kompozycje w Wenecji, jednej z najważniejszych muzycznych metropolii ówczesnej Europy, Marcin Mielczewski muzykował z włoskimi wirtuozami w słynnej kapeli Wazów w Warszawie, zaś Bartłomiej Pękiel został pierwszym w historii nie-Włochem pełniącym funkcję kapelmistrza na Wawelu.
Wydarzenia towarzyszące:
XIII Wojewódzkie Święto Chrzanu w Osjakowie
Informacja Filharmonii Łódzkiej