Komunikacyjna rewolucja we Wrocławiu. Wybrane oferty ułatwią poruszanie się po aglomeracji

1 tydzień temu

Nasze miasto liczy w tej chwili 893 tys. mieszkańców. Po Wrocławiu porusza się jednak około 1,2 mln ludzi dziennie. Ważne więc, by w sprawny sposób połączyć Wrocław z najbliższymi gminami. Zapewni to alternatywę dla samochodu. Wybrano najkorzystniejsze oferty dla dwóch zadań w ramach przetargu, który ma zapewnić Wrocławiowi, Wiszni Małej, Czernicy i Długołęce wejście na nowy poziom wspólnej komunikacji zbiorowej.

Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy (wśród nich zeroemisyjne) oraz możliwość bezgotówkowego zakupu biletu w kasowniku w pojeździe – między innymi takie rozwiązania czekają pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Bardzo się cieszę, iż tak dobrze przebiega nasza kooperacja z gminami w ramach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Sprawna komunikacja zbiorowa w aglomeracji służy nam wszystkim – wrocławianom i mieszkańcom okolicznych gmin – komentuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Najkorzystniejsza oferta

Przetarg podzielono na 4 zadania. Ogłoszono wybór oferty na 2 zadania. Za najkorzystniejsze w tych przypadkach uznano oferty konsorcjum Kłosok Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za kwotę ponad 456 mln złotych. Teraz należy odczekać 10 dni na ewentualne odwołania. jeżeli takowe nie wpłyną, będzie można podpisać umowy ze zwycięzcami postępowań.

Jedno z zadań zostanie powtórzone w procedurze negocjacji wynikającej z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Negocjacje ruszą niebawem, organizatorzy przetargu zaproszą do negocjacji „najważniejszych graczy” zajmujących się przewozem osób w regionie.

Czwarte zadanie unieważniono z uwagi na brak ofert. Były to linie, które są w tej chwili obsługiwane przez MPK. Organizatorzy chcieli sprawdzić, czy są operatorzy prywatni, którzy byłyby zainteresowani ich obsługą. Ponieważ nie pojawiły się żadne oferty, miasto i gminy aglomeracji zyskały pewność, iż MPK jest optymalnym operatorem dla tych tras. Miejski przewoźnik dalej będzie te linie obsługiwał swoimi pojazdami.

Obsługa połączeń aglomeracyjnych w ramach tych 3 zadań to koszt około 700 mln złotych brutto.

Komunikacja aglomeracyjna po rewolucji

Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej czyli blisko 5,5 mln km. w tej chwili połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100 (w tym fabrycznie nowe i elektryczne). Aktualnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie.

Łącznie w ciągu 6 lat – na taki okres został rozpisany aktualnie rozstrzygany przetarg – nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji (to 41 podróży na księżyc i z powrotem). Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 69 fabrycznie nowych autobusów (z opcją rozszerzenia o kolejnych 9 pojazdów).

Co szósty pojazd będzie elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj. co najmniej Euro 6D. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe, zostaną również wyposażone m.in. w WiFi, USB, a także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED.

Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.

– 20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną – autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają blisko 4 razy więcej, bo prawie 5,5 mln wozokilometrów. Stale rozwijamy i wzbogacamy ofertę komunikacji zbiorowej dla mieszkańców aglomeracji, walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym i umożliwiając swobodniejsze przemieszczanie się do Wrocławia, do miejsc pracy, nauki czy rozrywki – opisuje Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.

Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?

Operatorzy wyłonieni w postępowaniu przetargowym zapewnią do obsługi linii łącznie 69 fabrycznie nowych autobusów (11 z nich to elektryki, a ich liczba w czasie trwania umowy może wzrosnąć o kolejne 3). Na ich dostarczenie oraz rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, iż jeżeli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku tygodniach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji w II kwartale 2025 roku.

Idź do oryginalnego materiału