Krystyna Prońko , Henryk Miśkiewicz, Big Band Fabryka gwiazdami koncertu finałowego 26. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej. Wydarzenie odbędzie się 30 sierpnia w sali koncertowej Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina o godzinie 19:00
W imieniu Joanny Skrzydlewskiej, marszałka województwa łódzkiego oraz Tomasza Bębna, dyrektora Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zapraszam na koncert finałowy 26. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej, który odbędzie się 30 sierpnia – zaprasza Karolina Albińska – specjalista ds. promocji Filharmonii Łódzkiej. – Bilety już zostały wyprzedane, ale na godzinę przed koncertem zostanie uruchomiona specjalna pula wejściówek i na nie można jeszcze „zapolować” – dodaje.
W historii Łodzi sztuka i przemysł filmowy odegrały istotną rolę. To właśnie HollyŁódź była kolebką polskiej kinematografii. Do tych kart historii miasta nawiązuje koncert finałowy Kolorów Polski.
Stanie się to jasne od pierwszych nut wieczoru – rozpocznie go bowiem muzyka Wojciecha Kilara z filmu Ziemia obiecana (1974). Później usłyszymy piosenki filmowe z lat przed- i powojennych, których chwytliwe melodie i interesujące słowa sprawiły, iż oddzieliły się od swoich ekranowych pierwowzorów i z powodzeniem funkcjonują samodzielnie. Warto więc przypomnieć, iż piosenka Nie trzeba słów z muzyką Władysława Szpilmana i słowami Ludwika Starskiego pochodzi z filmu Zadzwońcie do mojej żony (1958, reż. Jaroslav Mach), a o tym, iż Miłość złe humory ma, przekonywał Bohdan Łazuka w filmie Małżeństwo z rozsądku (1966, reż. S. Bareja).
Historię Łodzi można opowiadać także w stylu jazzowym. W końcu to tutaj, krótko po wojnie, powstał klub muzyczny i zespół Melomani, w którym grali między innymi Jerzy Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski i Krzysztof Komeda. Stąd w programie nie może zabraknąć muzyki Komedy ani Dudusia Matuszkiewicza.
Tę podróż w przeszłość uszlachetnią nazwiska wybitnych solistów. Muzyka Krzysztofa Komedy czy Wiktora Junga – amerykańskiego kompozytora o polskich korzeniach – zabrzmi w wykonaniu Henryka Miśkiewicza, znakomitego saksofonisty i klarnecisty, współtwórcy najwspanialszych kart w dziejach polskiego jazzu. Nazywany jest „najważniejszym saksofonem polskiego kina”, bo brzmienie jego instrumentu można usłyszeć w wielu filmach, między innymi 07 zgłoś się, Różyczce czy Czterdziestolatku.
Gwiazdą wieczoru będzie też wokalistka Krystyna Prońko, wielokrotna laureatka festiwalu piosenki polskiej w Opolu. Na scenie spędziła ponad pół wieku i wylansowała wiele przebojów, w tym Jesteś lekiem na cale zło, Psalm stojących w kolejce czy Małe tęsknoty. Jej repertuar świadczy o tym, iż lubi mieszać gatunki muzyczne; jak mówi: „nużące jest śpiewanie ciągle tego samego”.
Śpiewać będą także przedstawiciele młodego pokolenia artystów estradowych: Olga Fidrysiak i Michał Domagała. Oboje stale współpracują z Big Bandem Fabryka, który tworzą muzycy związani z łódzkimi instytucjami muzycznymi: Filharmonią Łódzką, Teatrem Wielkim i Teatrem Muzycznym. Zespół powstał dziewięć lat temu z inicjatywy saksofonisty Marka Kubisiaka, który zauważył, iż w Łodzi brakuje klasycznego big-bandu, złożonego z saksofonów, puzonów, trąbek i sekcji rytmicznej. W 2018 roku zespół zdobył pierwsze miejsce i Grand Prix na festiwalu big-bandów w Nowym Tomyślu.
Posłuchaj:
Wykonawcy:
Olga Fidrysiak – śpiew
Michał Domagała – śpiew
Maciej Pawłowski – dyrygent
goście specjalni: Krystyna Prońko – śpiew, Henryk Miśkiewicz – saksofon
Big Band Fabryka w składzie:
Marek Kubisiak – saksofon altowy, flet
Jakub Raczyński – saksofon altowy, klarnet
Jacek Delong – saksofon tenorowy, klarnet
Mirosław Klepaczka – saksofon tenorowy, klarnet
Roman Pryliński – saksofon barytonowy, klarnet
Grzegorz Borko – puzon
Sławomir Ostrowski – puzon
Janusz Wieczorek – puzon basowy
Marcin Melerowicz – puzon
Wojciech Wolniak – trąbka
Bernard Zdonek – trąbka
Piotr Krzemiński – trąbka
Grzegorz Zborowski – trąbka
Marta Sobczak – fortepian, syntezator
Piotr Wieczorek – gitara
Wojciech Pulcyn – kontrabas
Patryk Dobosz – perkusja
W programie:
podróż po historii polskiego swingu od lat 20. XX wieku do współczesności; standardy jazzowe, melodie znane z filmów i przeboje polskiej piosenki w aranżacjach Pawła Tomaszewskiego (zamówienie FŁ), Kuby Raczyńskiego i Macieja Pawłowskiego