Koncert symfoniczny w Filharmonii Podkarpackiej. Kto wystąpi 7 lutego?

3 godzin temu
Filharmonia Podkarpacka ir jordan 4 military blue 202. (Fot. archiwum)
  • Volt Gold Jordan 1 Matching Sneaker Tees Shirts Black Rare Air Bull , ArvindShops – Nike Air Jordan 3 Retro UNC 2020 CT8532 – 104 Sz 12 FQ7939 – 004
  • air jordan 11 cherry holiday 2022

Zimowe wieczory warto spędzać w towarzystwie dobrej muzyki. Okazją do tego będzie piątkowy koncert w Filharmonii Podkarpackiej. Kto wystąpi 7 lutego i jakie dzieła będzie można usłyszeć?

Tym razem na sali koncertowej Filharmonii Podkarpackiej zaprezentują się Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Pawła Przytockiego. Solistką symfonicznego wieczoru będzie Francuzka – Astrig Siranossian – laureatka pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego. Artystka gra na wspaniałej wiolonczeli Francesco Ruggeriego z 1676 r.

Utwory francuskich kompozytorów

To będzie spotkanie z utworami francuskich kompozytorów, które należą do żelaznego repertuaru wszystkich scen świata.

W interpretacji Astrig Siranossian zabrzmi popisowy, a jednocześnie pełny liryzmu Koncert wiolonczelowy a-moll (1872) Saint-Saënsa (1835 – 1921). Kompozytor ten tworzył w czasach muzycznych przełomów w muzyce, sam jednak pozostawał konserwatystą. Jego utwory – romantyczne w duchu – są eleganckie, o pięknym rysunku melodycznym i barwnej harmonice.

Nieprzeciętny talent Saint-Saënsa cenił wysoko jego starszy kolega – Berlioz (1803 – 1869) – autor słynnej Symfonii fantastycznej. Tym razem zabrzmi jego Uwertura „Karnawał rzymski” op. 9 (1844), która według słów Berlioza ma obrazować beztroską zabawę.

Wraz z II Suitą z baletu „Dafnis i Chloe” Ravela (1875 – 1937) ożyje mitologiczna opowieść o niewinnej miłości. To muzyka o wirtuozowskiej instrumentacji, subtelna i wyrafinowana brzmieniowo, o której pisano: „Zazwyczaj Ravel olśniewał, teraz porwał – nie agresywnie lub wyniośle, ale nadzwyczaj świeżo, wdzięcznie i delikatnie, odpowiednio do tego rodzaju tematu”.

Muzyczne CV Pawła Przytockiego

Paweł Przytocki. (Fot. Mat. Filharmonii Podkarpackiej)

Na filharmonijnej scenie zobaczymy też Pawła Przytockiego (ur. w Krośnie). Ukończył on studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w roku 1985 w klasie Dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. W latach 1986 –1987 był stypendystą Bachakademie Stuttgart, uczestnicząc w kursach mistrzowskich prof. Helmutha Rillinga oraz w kursach Petera Eötvösa.

Od 1988r. do 1991 r. był dyrygentem, a także dyrektorem artystycznym Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W latach 1995 do 1997 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi. Od roku 2005 do 2009 Przytocki współpracował z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie. w okresie 2005/2006 przygotował premierę „Spartakus” Chaczaturiana oraz prowadził spektakle „Oniegin” Czajkowskiego ,”Traviatę” Verdiego, a także „La Boheme” Pucciniego. w okresie 2006/2007 dyrygował premierą baletu „Oniegin” w choreografii Johna Cranko. Od roku 2016 Przytocki regularnie współpracuje również z Operą Wrocławską.
W latach 2008-2012 Paweł Przytocki był Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. W roku 2011 zorganizował w Krakowie jedyny 300 - IetpShops - Air Jordan 1 High OG Celadon FB9934 , air jordan 1 retro high gg black hot lava do tej pory w Polsce, Gustav Mahler Festival, z udziałem najznakomitszych zespołów orkiestrowych z Europy Środkowej.

Z kim występuje?

Przytocki współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą: m.in. z Budapest Concert Orchestra,Pannon Philharmonic Orchestra, Orchestra Sinfonika de Xalapa, Real Filharmonia de Galicia, Capella Istropolitana w Bratysławie,Filharmonia im.Janacka w Ostrawie, Filharmonia Słowacka w Bratysławie, Slovak Sinfonietta, Bilkent Symphony Orchestra w Ankarze, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy w Kijowie, Filharmonia w Odessie, Filharmonia Narodowa w Zagrzebiu, New Haifa Symphony Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Filharmonia Narodowa w Santiago, Jerusalem Symphony Orchestra,Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle, Staatsorchester Rheinische Philharmonie Koblenz, Jenaer Philharmonie.,Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt, Nürnberger Symphoniker, Orquesta Filarmónica Málaga, Orquestra Sinfonica Porto Alegre.
Przytocki występował z polskimi orkiestrami wielokrotnie w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Holandii, Francji i Hiszpanii. Uczestniczy regularnie w międzynarodowych festiwalach muzycznych: Athens Festival/1987, Musikfest Stuttgart/1988, Flanders Festival /1989, La Chaise-Dieu Festival/ 1996, Kissinger Sommer/1998, Bratislava Musik Festival/1999/2007/2010/2018/, Augsburger Mozartsommer /2000, Choriner Musiksommer 2002/2006/2022,Prague Spring/2001,Wratislavia Cantans/2005, Chopin Festival Gaming w Austria, Telavi Festival 2014, Wielkanocny Festival Ludwiga van Beethovena 2005/ 2022.

Występy z najwybitniejszymi solistami

Artysta występował również w wielu prestiżowych ośrodkach muzycznych Europy, takich jak:Wiedeń (Musikverein), Berlin ( Konzerthaus), Bruksela (Palais des Beaux-Arts),Santiago (Teatro Municipal) Paryż (Théâtre du Châtelet), Hamburg(Musikhalle), oraz Bonn (Beethovenhalle). Ma na swoim koncie występy z najwybitniejszymi solistami mi. z Elizabeth Söderström , Marjaną Lipovšek, Bruno Leonardo Gelberem, Grigorijem Sokołowem, Lilyą Zilberstein, Idil Biret, David Geringas,Camille Thomas, Bomsori Kim.
Jego aktywność koncertowa jest w dużym stopniu dopełniona regularnymi nagraniami dla Polskiego Radia z udziałem zespołów: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Polskiej Orkiestry Radiowej .
Utrwalił archiwalnie szereg dzieł kompozytorów polskich XIX , XX i XXI wieku.
Nagrania oraz koncerty zrealizowane z udziałem tych zespołów były wielokrotnie odtwarzane na antenie Polskiego Radia .Jeden z tych koncertów pojawił się również na antenie BBC 3 w bardzo prestiżowym cyklu Polish National Day 11 listopada 2014 roku.
Ma na swoim koncie nagrania płytowe dla wytwórni DUX, Aurophon i Point Classics. Jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La folia „(obok takich kreacji, jak V Symfonia Beethovena pod batutą Carlosa Kleibera oraz Appasionata 1960 Światosława Richtera) jako przykład rzadko spotykanej intensywności i zaangażowania w muzyce.

Od 2007 r. związany z Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę Dyrygentury. Od 2017 r. pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina

Gra na wiolonczeli zbudowanej w 1676 r.

Astrig Siranossian przyszła na świat w rodzinie muzyków. Po zajęciu w wieku 8 lat pierwszego miejsca w Lyon Regional Conservatoire kontynuowała naukę w Lyon National Conservatoire, które ukończyła z wyróżnieniem w wieku 18 lat. Ostatnim etapem jej edukacji muzycznej była Hochschüle für Musik w Bazylei, gdzie studiowała pod kierunkiem Ivana Monighettiego, i gdzie uzyskała tytuły Concert Master oraz Soloist Master z wyróżnieniem.
Astrig Siranossian gra na wiolonczeli zbudowanej w 1676 r. przez Francesco Ruggeriego, użyczonej jej dzięki hojności fundacji Boubo Music Foundation, a także na wiolonczeli autorstwa Gennaro Gagliano, która wcześniej była własnością Sir Johna Barbirolliego.

Astrig Siranossian. (Fot. Mat. Filharmonii Podkarpackiej)

Astrig Siranossian jest laureatką nagrody głównej Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego oraz wielokrotnie otrzymywała nagrodę specjalną tego konkursu. Regularnie występuje jako solistka z najbardziej znanymi orkiestrami i jest często zapraszana do wspólnych występów przez Daniela Barenboima. Koncertowała m.in. z takimi artystami jak Simon Rattle, Martha Argerich, Yo-Yo Ma czy Emmanuel Pahud.

Na salach koncertowych i w telewizji

Irena Jarocka we wspomnieniach męża… [WYWIAD] To już 13 lat od śmierci gwiazdy

Siranossian można podziwiać w najsłynniejszych salach koncertowych świata w tym m.in. w paryskiej Filharmonii, nowojorskiej Carnegie Hall, wiedeńskim Musikverein, Walt Disney Hall w Los Angeles, KKL w Lucernie, Basel Casino, paryskim Théâtre des Champs Élysées, berlińskiej Filharmonii, Flagey i Bozar w Brukseli, Colon Theatre w Buenos Aires, a także w Kennedy Center w Waszyngtonie. Siranossian często gości w telewizji (TF1, France 2, France 5, CultureBox TV, BR Kultur, itd.), a jej nagrania niezmiennie cieszą się uznaniem krytyków.

W październiku 2022 r. ukazała się jej płyta solowa Duo-Solo, która jest połączeniem tradycyjnych melodii i tańców z repertuarem klasycznym, zaprezentowanych w formie dialogu wiolonczeli ze śpiewem. W 2021 r. z Nabilem Shehatą nagrała I Koncert wiolonczelowy Camille’a Saint-Saëns dla wydawnictwa muzycznego Alpha Classics.

W 2020 r. to samo wydawnictwo wydało Dear Mademoiselle, płytę nagraną przez Siranossian ze stowarzyszeniem pianistów Nathanaëla Gouina i Daniela Barenboima, będącą hołdem dla Nadii Boulanger. Ta płyta cieszyła się uznaniem na całym świecie. W 2024 r. dla tego samego wydawnictwa Siranossian nagrała Koncert wiolonczelowy Elgara z londyńską Orkiestrą Symfoniczną.
Od 2015 r. Astrig Siranossian jest dyrektorką artystyczną Musicades, festiwalu mającego swoją siedzibę w Romans sur Isère, jej rodzinnym mieście, który łączy muzykę z innymi sztukami. W 2019 r. założyła stowarzyszenie Spidak Sevane, starające się pomagać dzieciom w Libanie i Armenii poprzez muzykę. W 2023 r. Astrig Siranossian została mianowana dyrektorem artystycznym festiwalu Adèle Clément Cello Festival, odbywającego się we francuskim departamencie Drôme. Od 2024 r. kieruje festiwalem Nadia and Lili Boulanger Festival w Trouville.

Szczegółowy repertuar Filharmonii Podkarpackiej oraz informacje o biletach znajdą Państwo TUTAJ.

Idź do oryginalnego materiału