
Siedziba dyrekcji TTC przy Yonge Street.
Więcej za parkowanie, mniej ulg. TTC planuje podnieść opłaty na parkingach przy stacjach metra – choćby do 8 dolarów dziennie. Zmiany mogą wejść w życie już od lipca.
Osoby dojeżdżające do pracy i korzystające z parkingów przy stacjach metra TTC muszą przygotować się na podwyżki cen. Proponowane zmiany, które mają zostać rozpatrzone przez zarząd TTC 14 maja, mogą wejść w życie już od 1 lipca 2025 roku.
Zgodnie z raportem pracowników agencji transportu publicznego, stawki dzienne na „dobrze wykorzystywanych” parkingach (czyli takich, gdzie średnie obłożenie wynosi od 71 do 100 proc.) mają wzrosnąć do 8 dolarów, a popołudniowe – do 4 dolarów. Zmiana ta ma przynieść dodatkowy milion dolarów rocznie, począwszy od 2026 roku.
Na parkingach, które są wykorzystywane „poniżej zakładanego poziomu” (50–70 proc. obłożenia), stawki wzrosną o 25 proc., ale nie przekroczą 8 dolarów dziennie. Parkingi „niedostatecznie wykorzystywane” (poniżej 50 proc. obłożenia) pozostaną bez zmian. Większość parkingów przez cały czas będzie bezpłatna w weekendy.
Autorzy raportu podkreślają, iż zmiana może wpłynąć na dostępność dla osób o niższych dochodach, ale jednocześnie zauważają, iż kierowcy korzystają z nieproporcjonalnie dużych korzyści. Nowe stawki mają być przez cały czas tańsze niż alternatywne parkingi w okolicy.
Tylko 2 proc. pasażerów TTC korzysta z parkingów przy stacjach metra. Mimo to utrzymanie i dzierżawa tych terenów generują wysokie koszty – w 2024 roku przychody wyniosły 7,7 mln dolarów, przy kosztach na poziomie 12,6 mln. Po wdrożeniu zmian deficyt ma spaść z 4,9 mln do 1,4 mln dolarów rocznie.
Zarząd TTC analizuje również możliwość ograniczenia powierzchni dzierżawionej m.in. na stacjach Pioneer Village i Finch West, gdzie wykorzystanie wynosi zaledwie 18 i 20 proc. Zmniejszenie tych terenów może przynieść oszczędności rzędu 1,5 mln dolarów rocznie.
Część działek – szczególnie te przy stacjach Ellesmere, Lawrence East, Keele, Wilson czy Sheppard West – może w przyszłości zostać przeznaczona na inne cele, np. budownictwo mieszkaniowe czy inwestycje społeczno-komunikacyjne.
Aktualne i proponowane stawki na wybranych stacjach (dzienne/popołudniowe/średnie wykorzystanie):
- Finch West: 7 CAD / – / 7,6%
- Don Mills: 7 CAD / – / 17,6%
- Pioneer Village: 7 CAD / – / 14,4%
- Ellesmere: 3 CAD / – / 26,1%
- Warden (północ): 4 CAD / – / 28%
- Sheppard West: 5 CAD / – / 46%
- Finch (wschód): 6,25 CAD / – / 51%
- Islington (Fieldway): 6,25 CAD / – / 58,5%
- Finch (zachód): 8 CAD / 4 CAD / 70,9%
- Leslie: 8 CAD / 4 CAD / 80%
- Wilson: 8 CAD / 4 CAD / 92,3%
- Highway 407: 8 CAD / 4 CAD / 101,4%
- Keele: 8 CAD / 4 CAD / 102,6%
- Kipling (południe): 8 CAD / 4 CAD / 102,4%
- Islington (Lomond): 8 CAD / 4 CAD / 106,1%
- Islington (główny): 8 CAD / – / 115,6% (planowany teren pod Housing Now)
- Kipling (północ): 8 CAD / 4 CAD / 137,8%
- Yorkdale: 7 CAD / – / brak danych (umowa ważna do 2026)
- Lawrence East: 3 CAD / – / 5,7%
Nowa polityka parkingowa przewiduje także możliwość dalszych korekt cen w zależności od zmian taryf biletów komunikacji miejskiej.

Mapa parkingów dla osób dojeżdżających do pracy komunikacją TTC
Na podst. CityNews