Konsorcjum Strabag wybuduje kosztem 76,2 mln zł 2,1-km obwodnicę Zatora w nowym przebiegu drogi krajowej 28 – podał w czwartek krakowski oddział GDDKiA, który ponownie wybrał wykonawcę. Pierwszy wynik został unieważniony. Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.
Krakowska dyrekcja po raz pierwszy wybrała wykonawcę na początku września br. Została nim firma Skanska, której propozycja opiewała na 78,6 mln zł.
Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestniczący w postępowaniu, w tym Skanska, która je wygrała. Po zapoznaniu się z argumentami (...) wykonawców zdecydowaliśmy się o unieważnieniu wyników wyboru i ponownej weryfikacji złożonej przez nich dokumentacji. (...) Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta konsorcjum Strabag wartości 76,2 mln zł – przekazał Kacper Michna z krakowskiej GDDKiA.
Wykonawca budowy obwodnicy nie został wybrany w przetargu, ale dialogu konkurencyjnym. Procedura została zastosowana z uwagi na charakter inwestycji, wykorzystującej metodykę BIM (Building Information Modeling - PAP). Chodzi w niej o zarządzanie informacją m.in. od projektu, przez realizację, po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektem.
Chcieliśmy, żeby przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizowali. Pracowaliśmy nad uproszczeniem i automatyzacją niektórych procedur kontraktowych, żeby usprawnić przepływ informacji. Dzięki BIM chcemy nimi skutecznie zarządzać– powiedział Michna.
Jak dodał, budowa obwodnicy będzie pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, dokumentacji papierowej.
Do pierwszego etapu procedury zgłosiło się sześć firm. Spośród nich wybrano trzy: Mostostal Warszawa, Skanska oraz konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. To z nimi przeprowadzono dialog.
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości. Przebiegnie od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Inwestycja obejmuje rozbudowę fragmentów ulic Wadowickiej (DK28), Gen. Sikorskiego (DW781), Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Powstaną nowe szosy należące do gminy, które będą służyły do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna - wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano też przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa sztuczne mokradła i ekrany akustyczne.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.
Droga krajowa 28 biegnie na południu Polski, od zachodniej części Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą na Podkarpaciu.