Konstrukcja tunelu w Zielonkach gotowa. Ma 653 m długości i po trzy pasy ruchu (ZDJĘCIA)

1 miesiąc temu

Zakończyło się betonowanie dna tunelu w Zielonkach na północnej obwodnicy Krakowa. Konstrukcja tunelu jest gotowa, a do wykonania zostały jeszcze prace wewnątrz tego obiektu, w tym budowa drogi. Odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa w ciągu której powstaje tunel jest zaawansowany w 90 proc.

Tunel pod Zielonkami ma 653 m długości, 37 m szerokości i 6 m wysokości. Wewnątrz każdej z dwóch nitek obiektu zmieszczą się trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Jezdnia, podobnie jak w niedalekim tunelu w Dziekanowicach, będzie betonowa. Ze względu na ukształtowanie terenu i łuk drogi, samochody będą się tam mogły poruszać z prędkością 80 km/h.

fot. GDDKiA w Krakowie

Jak wylicza GDDKiA, powierzchnia ścian szczelinowych ma powierzchnię porównywalną do 230 boisk do siatkówki, tj. 37 tys. m2. Ich budowa pochłonęła 3,2 tys. ton stali i 34,2 tys. m3 betonu. Strop ma powierzchnię 24 tysięcy m2 i grubość ok. 1,5 m. Jego budowa pochłonęła najwięcej materiału – 34,3 tysiąca m3 betonu i 6,5 tysiąca ton stali. Dno zajmuje 22 tysiące m2, jego grubość waha się od 80 do 130 cm. Jego budowa pochłonęła 26,2 tysiąca m3 betonu i 5,2 tysiąca ton stali.

Tunel w Zielonkach był budowany metodą podstropową. Oznacza to, iż w pierwszym etapie w ziemi wykopywane są szczeliny, w których następnie powstają ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Szczeliny są betonowane i zbrojone odcinkami o długości ok. 7 m.

Wysokość ścian waha się od 10 do 27 m, a ich grubość od 80 do 100 cm. Wewnątrz obiektu każda z naw ma szerokość 17 m i wysokość 6 m. Strop składa się z 27 segmentów, budowanych etapami na 13 sektorach ścian szczelinowych.

Odcinek ścian długości 50 m tworzy jeden sektor. Gdy ściany stężeją i uzyskają odpowiednią wytrzymałość, wybiera się ziemię znad przyszłego tunelu na długości takiego sektora i betonuje strop o grubości ok. 1,5 m. Kiedy jest gotowy, wybiera się spod niego ziemię. Na końcu, po wybraniu ziemi, przystępuje się do betonowania dna tunelu.  Te prace właśnie się zakończyły.

Budowa rozpoczęła się latem 2021 roku. Obiekt wydłużał się średnio o ok. 25 m na miesiąc. Teraz pozostaje jeszcze wykonanie konstrukcji jezdni (będzie miała nawierzchnie betonową), montaż instalacji i wyposażenia oraz prace wykończeniowe.

Odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa między węzłem Modlnica a węzłem Kraków Mistrzejowice na ponad 12 km przebiegu będzie miał dwa tunele i trzy węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce i Batowice. Zaawansowanie kontraktu sięga blisko 90 proc.

Gotowe są już konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad, pozostały prace wykończeniowe. Najdłuższa estakada, biegnąca przez Węgrzce i Bosutów m.in. nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską, ma od 565 m do 569 m (w praktyce to dwie oddzielne estakady prowadzące po łuku).

Na 10 km obwodnicy jest już ułożona pierwsza warstwa nawierzchni asfaltowej, a na 7 km są już dwie warstwy. Do ruchu oddane zostały już wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice, połączona została także część węzła Zielonki z Trasą Wolbromską (część zachodniej obwodnicy Zielonek), którą zrealizowały samorząd województwa małopolskiego i miasto Kraków.

Patrycja Bliska

Idź do oryginalnego materiału