Koszty budowy obwodnicy DK12 dla Gostynia i Piasków wzrosły. Wiemy, kiedy zostanie oddana do użytku

20 godzin temu
Zdjęcie: foto Agata Fajczyk


Inwestor dużej drogowej inwestycji realizowanej od kilku lat, w 3 gminach powiatu gostyńskiego, czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprosiła 30 lipca przedstawicieli mediów na wycieczkę po placu budowy. Jak się okazało zrealizowano już ponad 80% inwestycji, a roboty prowadzone przy budowie obwodnicy DK12 dla Gostynia i Piasków doprowadziły do tego, iż przejezdny jest cały plac budowy - od skrzyżowania przed Golą, przez węzeł Gostyń, aż do ronda w Dąbrówce. Na razie tylko dla osób upoważnionych - kierowników i pracowników, ale mówi się już o zakończeniu inwestycji.


Budowa obwodnicy dla Gostynia to inwestycja, która jest realizowana w dwóch odcinkach. Odcinek pierwszy ma długość niespełna 17 km, powstawał w nowym terenie. NIe były konieczne żadne przebudowy, oprócz miejsca włączenia nowej drogi do starego przebiegu DK nr 12, w kierunku Leszna.

- Dalej wszystko prowadzone jest w nowym śladzie. Można adekwatnie powiedzieć, iż obwodnica w 97% jest prowadzona po zupełnie nowym śladzie, w nowym terenie przebiegającym przez gminy powiatu gostyńskiego. Ta budowa kończy się w Dąbrówce. Drugi odcinek ma długość około 500 metrów. Tam, w samej miejscowości Dąbrówka trwa właśnie przebudowa drogi – mówił Krzysztof Kowalski.

W ramach inwestycji powstaje zupełnie nowy odcinek drogi klasy GP (droga główna o ruchu przyspieszonym). Odcinkowo, pomiędzy Węzłem Gostyń a Węzłem Piaski, jezdnia jest o przekroju 2 + 1, na długości ok. 2 km.
- Mamy bardzo dużo obiektów inżynierskich, w sumie jest ich 11 - samych wiaduktów, trzy obiekty mostowe i 13 przepustów do celów ekologicznych. Jak na taką inwestycję o długości 17,3 kilometrów jest to naprawdę bardzo duży zakres – mówił podczas prezentacji Krzysztof Kowalski.

Na pierwszym odcinku, gdzie droga biegnie w nowym śladzie budowane są dwa węzły (Gostyń oraz Piaski – gdzie droga wojewódzka 434 krzyżuje się z DK12) i są to jedyne dwa miejsca włączenia, gdzie obwodnica ma połączenie z inną siecią dróg publicznych i jest to węzeł Gostyń i węzeł Piaskowy.
na koniec lipca, procentowe, rzeczowe wykonanie robót, szacuje się na około 82,5% wykonania – powiedział Krzysztof Kowalski.
Jeśli chodzi o zakres finansowy zaakceptowana kontraktowa kwota poprzetargowa na wykonanie zadania wynosi 246 832 635 zł, natomiast maksymalna kwota zobowiązania jest wyższa o około 44 mln zł (maksymalna wartość zobowiązania to 290 073 832 zł brutto).

- Sukcesywnie wykonawca stara się uzyskiwać pozwolenia na użytkowanie aby udrożnić i udostępnić dla lokalnych mieszkańców kolejne odcinku dróg – pod lub nad trasą DK12 - zapewniał Krzysztof Kowalski.
W najbliższym czasie planowane jest udostępnienie przejazdu na Węźle Piaski. Wykonawca złożył też wniosek do odpowiednich organów o uzyskanie decyzji pozwolenia na użytkowanie w ramach przejazdu na Węźle Gostyń.

Do wykonania pozostały same prace wykończeniowe: oznakowanie pionowe i poziome, bariery energochłonne oraz zakończenie prac związanych z oświetleniem. Prace budowlane również zmierzają do końca – położenie nawierzchni na niektórych odcinkach dróg, a także warstwy ścieralnej to tylko kwestia czasu.
- Umowny termin zakończenia tej dużej i ważnej dla Gostynia i Piasków inwestycji drogowej to październik 2025 r., jednak wykonawca ma złożone pewne roszczenia, które są rozpatrywane. Ale na tę chwilę realny termin oddania tej inwestycji do użytku, zgodnie z harmonogramem wykonawcy to grudzień 2025 roku – zapewnił powiedział Wojciech Furmaniak, p.o. zastępcy dyrektora ds. inwestycji w poznańskim oddziale GDDKiA.

Idź do oryginalnego materiału