Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) rozpoczął wysyłanie informacji o stanie rozliczeń kont płatników składek za 2024 rok. Dokumenty trafią na konta 3,3 mln płatników w całym kraju.
W przesyłanych przez ZUS informacjach płatnicy składek znajdą zestawienie wpłat dokonanych na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ubiegłym roku oraz szczegółowe informacje o rozliczonych należnościach. Dzięki temu, przedsiębiorcy będą mogli zweryfikować, czy na ich koncie w ZUS występuje nadpłata, niedopłata lub saldo zerowe. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, będą także informowani o kwocie pozostałej do uregulowania.
W przypadku niedopłaty, płatnicy mogą dokonać wpłaty na swój indywidualny numer rachunku składkowego, uwzględniając ewentualne odsetki za zwłokę. Do wyliczenia należnych odsetek można skorzystać z kalkulatora odsetkowego dostępnego na stronie ZUS. jeżeli zadłużenie przekracza możliwości finansowe przedsiębiorcy, istnieje możliwość rozłożenia długu na raty. Płatnicy mogą liczyć na pomoc doradców ds. ulg i umorzeń, którzy pomogą w wypełnianiu wniosków oraz doborze najdogodniejszych warunków spłaty.
W przypadku nadpłaty, płatnicy, w tym ponad 155,7 tys. osób w województwie śląskim, mogą pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty lub wystąpić z wnioskiem o zwrot nadpłaty. Wnioski o zwrot składek są realizowane na podstawie formularza RZS-P, a nadpłata zostanie przelana na wskazany rachunek bankowy płatnika.
Ważne jest, iż w przesyłanych informacjach uwzględnione zostały wyłącznie deklaracje rozliczeniowe oraz opłacone składki, które zostały zapisane na koncie do 31 grudnia 2024 roku. Płatnicy, którzy dokonali korekt dokumentów lub wpłat po tej dacie, mogą sprawdzić aktualny stan konta na swoim profilu w systemie PUE/eZUS.
Info: ZUS