Kraków Airport: czas na budowę nowej drogi startowej bo stara potrzebuje remontu

ikc.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Kraków Airport: czas na budowę nowej drogi startowej bo stara potrzebuje remontu


Ilustrowany Kurier Codzienny IKC

Podniesienie kategorii podejścia precyzyjnego lotniska Kraków Airport nie jest możliwe bez remontu obecnej drogi startowej lub budowy nowej – przekazał prezes lotniska Łukasz Strutyński. Według przeprowadzonych badań sama droga startowa jest w dobrym stanie i pozwala na bezpieczne starty i lądowania.

Jak poinformował prezes Kraków Airport podczas wtorkowego briefingu, zarząd lotniska przy okazji ostatnich okresowych badań technicznych istniejącej drogi startowej, realizowanych przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, zlecił także wykonanie ekspertyzy, czy możliwa jest bezpieczna ingerencja w jej nawierzchnię przez dogęszczenie świateł na osi drogi.

Takie dogęszczenie jest jednym z warunków podniesienie kategorii podejścia precyzyjnego z obecnej kategorii I do kat.II/III. w tej chwili lampy umieszczone są co 30 metrów, a wyższa kategoria podejścia precyzyjnego wymaga ich rozmieszczenia co 15 metrów.

Według Strutyńskiego rekomendacja ITWL dla dogęszczania świateł na istniejącej drodze startowej jest negatywna, co oznacza, iż podniesienie kategorii operacyjnej lotniska będzie możliwe tylko w wyniku wyremontowania istniejącej drogi startowej lub wybudowania nowej.

„W naszej ocenie ryzyka przewyższają korzyści i mogą doprowadzić od istotnego pogorszenia infrastruktury drogi startowej” – ocenił prezes.

Strutyński przekazał, iż pozostałe badania nawierzchni drogi startowej wykonane przez specjalistów z ITWL z wykorzystaniem ciężkiego ugięciomierza lotniskowego i georadaru, a także odwiertów rdzeniowych wykazały jej dobry stan techniczny.

„Stan techniczny drogi startowej w wyniku prac utrzymaniowych prowadzonych na bieżąco, polegających na wymianie płyt betonowych, pozwala na bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych” – uściślił wiceprezes Janusz Kardasiński.

W planie inwestycyjnym Kraków Airport znajduje się budowa nowej drogi startowej, ponieważ obecna jest wysłużona i w najbliższych latach będzie wymagała remontu. Z powodu protestów i odwołań procedura związana z wydaniem decyzji środowiskowej dla nowej drogi startowej od kilku lat przeciąga się w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach.

Według przewidywań zarządu portu decyzja taka może zostać wydana do końca tego roku. Dwa lata później mógłby zostać wybrany wykonawca budowy, a pierwszy etap o długości 1800 metrów mógłby być gotowy jesienią 2029 roku – droga ta przyjmowałaby już większość samolotów lądujących i startujących w Krakowie. Kolejne dwa etapy i wydłużenie drogi do docelowych 2800 metrów zaplanowano na lata 2029-2031.

Zarząd lotniska uważa ten proces za długotrwały i obarczony ryzykiem z powodu dużego prawdopodobieństwa odwołań, dlatego – jak poinformowano – podjął działania, aby opracować alternatywny plan, gdyby procedury się przeciągały, a obecna droga wymagała pilnej naprawy.

Według relacji przedstawicieli lotniska, tzw. plan B zakłada przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji administracyjnych dla remontu i przebudowy istniejącej drogi startowej. Jak wyjaśniono, procedura związana z przygotowaniem tego zadania będzie trwała ok. roku, a sam remont pasa startowego zajmie ok. trzy miesiące – w tym czasie lotnisko musiałoby zostać wyłączone z użytkowania.

„Jesteśmy zdeterminowani, żeby spółka była gotowa z procesem budowlanym, aby tę drogę gwałtownie wyremontować. To nie jest jednak plan wiodący, ale awaryjny w dalszej kolejności, bo podstawowym planem jest budowa nowej drogi startowej” – podkreślił prezes Kraków Airport.

Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym; w zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów. W obowiązującym w tej chwili letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.(PAP)

Idź do oryginalnego materiału