Kraków Airport podsumował kolejny rok dynamicznego wzrostu i przedstawił plany inwestycyjne, które umocnią jego pozycję lidera wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce. Modernizacja infrastruktury, nowe połączenia oraz rozbudowa terminala i cargo to najważniejsze elementy strategii rozwoju lotniska, które w 2024 roku obsłużyło ponad 11 milionów pasażerów.
![](https://www.oswiecimonline.pl/wp-content/uploads/2025/02/Zrzut-ekranu-2025-02-10-o-14.08.05-1024x579.png)
Rekordowy ruch pasażerski i nowe połączenia
W 2024 roku Kraków Airport obsłużył 11 080 383 pasażerów, co oznacza wzrost o 18% względem 2023 roku i aż 32% więcej niż w 2019 roku – ostatnim przed pandemią. Najczęściej wybierane kierunki to Rzym, Barcelona i Dubaj, a największą popularnością cieszyły się loty do Włoch, Hiszpanii i Grecji.
W 2025 roku siatka połączeń lotniska zostanie wzbogacona o 7 nowych tras, obsługiwanych przez Ryanair, Wizzair, SAS i LOT:
- Aberdeen (Ryanair)
- Kopenhaga (SAS)
- Castellon (Ryanair)
- Genua (Wizzair)
- Paryż Orly (LOT)
- Bergen (Wizzair)
- Bazylea (Ryanair)
Inwestycje w infrastrukturę – komfort i bezpieczeństwo pasażerów
Rozwój Kraków Airport nie nadążał za rosnącą liczbą pasażerów. Nowy zarząd lotniska dostrzega konieczność nadrobienia zaległości i wprowadza strategiczne inwestycje.
- Modernizacja pasa startowego – wymiana 348 płyt w 2024 r., dalsze prace w 2025 r.
- Nowy system kontroli bezpieczeństwa – 10 nowoczesnych urządzeń tomograficznych (CT) oraz automatyczny system powrotu kuwet (ATRS) zwiększą przepustowość do 250 pasażerów na godzinę (II kwartał 2025 r.).
- System self-boarding – 2 bramki automatyczne dla pasażerów w strefie Schengen (III kwartał 2025 r.).
- Bag-drop off – 5 kiosków samoobsługowych do odprawy bagażu (II kwartał 2025 r.).
- Monitoring przepływu pasażerów Xovis – 33 sensory nad strefą kontroli bezpieczeństwa pozwolą analizować natężenie ruchu i przewidywać czasy oczekiwania.
- Zwiększenie zatrudnienia – w latach 2024-2025 w Służbie Ochrony Lotniska pracę znajdzie 60 nowych pracowników.
Rozbudowa terminala pasażerskiego i cargo
Lotnisko przygotowuje się do największej inwestycji w swojej historii – rozbudowy terminala, która pozwoli na zwiększenie przepustowości do 4400 pasażerów na godzinę. Przetarg na wybór wykonawcy planowany jest na II-III kwartał 2025 r., a zakończenie całego procesu budowy przewidziano na 2031 rok.
- Pre-Boarding Zone – nowe poczekalnie przedodlotowe (Non-Schengen) będą gotowe w kwietniu 2026 r.
- Nowy terminal cargo – 5 600 m² powierzchni do obsługi frachtu i zaopatrzenia lotniska (uruchomienie: II kwartał 2025 r.).
Nowa droga startowa i system ILS kategorii III
- Nowa droga startowa o długości 2800 m – kluczowa inwestycja, planowane rozpoczęcie prac w 2027 roku.
- Plan B – w razie opóźnień, przygotowanie dokumentacji do remontu istniejącego pasa startowego.
- System ILS kategorii III – poprawa nawigacji w trudnych warunkach atmosferycznych (montaż: czerwiec 2026 r.).
Przyszłość Kraków Airport
„Naszym celem jest dalszy rozwój Kraków Airport jako lidera wśród polskich portów regionalnych i jednego z najszybciej rozwijających się lotnisk w Europie” – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport.
„Inwestujemy w przyszłość, by zapewnić pasażerom nowoczesne, bezpieczne i komfortowe warunki podróży” – dodaje Janusz Kardasiński, członek zarządu lotniska.
Co myślisz o planach rozwoju Kraków Airport? Jakie nowe połączenia powinny zostać dodane? Podziel się swoją opinią w komentarzu!