Kraków. Budowa tunelu wymaga przełożenia potoku. Roboty już trwają

tunele.inzynieria.com 3 miesięcy temu
  • To nie pierwsze tego typu prace w Krakowie
  • Roboty rozpoczęto w połowie stycznia tego roku
  • Długa na 4,5 km linia tramwajowa połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera

Szeroki na od 1 do 2 m Sudół Dominikański ma 9,3 km długości, z czego 6,3 km znajduje się w granicach Krakowa. Część koryta koliduje z planowanym tunelem tramwajowym, zostanie więc przełożona. Prace obejmują odcinek od skrzyżowania ulic Młyńskiej i Macieja Miechowity do połączenia z kanałem biegnącym od ronda Młyńskiego do rzeki Prądnik.

Krakowski magistrat poinformował, iż w śladzie starego koryta wybudowany zostanie tunel tramwajowy, a woda będzie poprowadzona pod zachodnią jezdnią ul. Młyńskiej, równolegle do likwidowanego odcinka. Nowy kanał będzie mieć 388,65 m długości, a całość wraz z komorami osiągnie około 400 m. Do jego budowy wykorzystanych zostanie 191 żelbetowych prefabrykowanych elementów o wymiarach wewnętrznych 3 m x 2,25 m x 2 m, a także masie 10,8 tony każdy.

Roboty rozpoczęto w połowie stycznia tego roku. Pojedyncze prefabrykowane bloki osadzane są w wykopie, który wcześniej został zabezpieczony wykonaną ze stalowych grodzic ścianką Larsena. Ułożono już 24 m nowego kanału.

Kraków: w jaki sposób zbudują tunel tramwajowy?


To nie pierwsze tego typu prace w Krakowie. Na potrzebę budowy tunelowej Trasy Łagiewnickiej (otwarta w sierpniu 2022 r.) należało zmienić bieg Wilgi na długości około 550 m. Dzięki temu można było nie tylko zbudować tunel, ale także zminimalizować ryzyko występowania rzeki z brzegów.

Kraków. Tunelowa linia tramwajowa

Długa na 4,5 km linia tramwajowa w Krakowie połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema i Meissnera. Powstanie 10 par przystanków, w tym dwa dwupoziomowe węzły (przy rondach Młyńskim i Polsadu), rozbudowana zostanie pętla Mistrzejowice.

W rejonie ronda Polsadu tramwaje pojadą tunelem. Początkowo zakładano w tym miejscu przebieg naziemny, ale trasę tramwajową skoordynowano z linią premetra (od ronda Barei do ronda Młyńskiego będą mieć wspólny przebieg). Ostatecznie podziemny obiekt będzie mieć 1320 m.

Przeczytaj także: Północna obwodnica Krakowa. Najważniejsze liczby budowy tunelu

Idź do oryginalnego materiału