Nie 350 mln złotych, o które wnioskowało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, ale niecałe 128 mln zł trafi do miasta w ramach środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na zakup 18 tramwajów. MPK pierwotnie wnioskowało o dofinansowanie na zakup 50 tramwajów.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) ogłosiło wyniki konkursu na dofinansowanie zakupu nowego taboru tramwajowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Rozdysponowano łącznie ponad 590 mln zł, a spośród 12 zgłoszonych wniosków jedynie cztery spełniły kryteria punktowe umożliwiające uzyskanie finansowania. Środki przyznano czterem miastom: Poznaniowi, Bydgoszczy, Wrocławiowi i Krakowowi. Łącznie miasta te zakupią 88 nowych tramwajów, z czego najwięcej środków, ponad 215 mln zł, trafiło do Poznania.
Prezydent Poznania zaznaczył, iż miasto zdobyło maksymalną liczbę punktów w procesie konkursowym. „Dzięki temu, iż decyzję o zamówieniu kolejnych tramwajów podjęliśmy już ponad rok temu – licząc, iż środki z KPO zostaną odblokowane po zmianie rządu – nowe Gammy są już w trakcie produkcji” – podkreślił Jacek Jaśkowiak.
Dofinansowanie umożliwi znaczną modernizację poznańskiego taboru tramwajowego. Wraz z zakupem 24 tramwajów od niemieckiego przewoźnika z Bonn, MPK Poznań planuje wycofać z użytku najstarsze, wysokopodłogowe pojazdy typu 105Na. „Dzięki temu, w czerwcu 2026 roku cały poznański tabor będzie w pełni niskopodłogowy lub częściowo dostosowany do potrzeb pasażerów” – zaznaczył prezydent Poznania.
Drugie miejsce pod względem wysokości dofinansowania zajęło wrocławskie MPK, które otrzyma niemal 203 mln zł. Środki te pozwolą na zakup 34 nowych tramwajów, a wniosek miasta uzyskał maksymalne 25 punktów. Bydgoszcz otrzyma blisko 44 mln zł, co umożliwi zakup 6 nowych tramwajów. Wniosek Bydgoszczy również oceniono na 25 punktów.
MPK Kraków, z wnioskiem ocenionym na 24 punkty, otrzyma środki na zakup 18 tramwajów. MPK wnioskowało o 351,356 mln złotych, natomiast otrzymało niespełna 128 mln złotych.
Przypomnijmy, iż krakowski przewoźnik prowadzi w tej chwili przetargi na dostawę nowych tramwajów w trzech wariantach: jednokierunkowych o długości 32-34 metry, dwukierunkowych o tej samej długości oraz jednokierunkowych wagonów o długości 42-45 metrów. Łącznie MPK Kraków planuje zakup do 90 nowych tramwajów.
Postępowanie na zakup 90 nowych tramwajów trwa od 2022 roku, kiedy to rozpoczęto wstępne konsultacje rynkowe z producentami. W grudniu 2023 roku krakowski przewoźnik ogłosił trzy przetargi obejmujące dostawę trzech rodzajów wagonów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 metrów, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32–34 metrów oraz do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42–45 metrów.
Ostatecznie, w lipcu, podjęto decyzję o anulowaniu wszystkich trzech przetargów. W rywalizacji o kontrakt udział wzięły dwie firmy: polski producent Stadler, który wcześniej dostarczył tramwaje Lajkonik dla Krakowa, oraz turecka firma Bozankaya. Warto zaznaczyć, iż w kategorii najdłuższych pojazdów, o długości 42–45 metrów, swoją ofertę złożył jedynie turecki producent.
Po tym jak krakowski przewoźnik unieważnił przetarg, padła deklaracja, iż postepowanie zostanie powtórzone. I tak się stało. MPK w sierpniu po raz kolejny ogłosiło przetarg, a dzisiaj, 5 grudnia, poznaliśmy złożone oferty.
W przetargu na dostawę jednokierunkowych tramwajów o długości do 32 metrów ofertę złożyła wyłącznie Pesa, wyceniając koszt jednego pojazdu na 17,313 mln zł netto. W przypadku zakupu 30 tramwajów daje to łączną kwotę 519,39 mln zł netto.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku tramwajów dwukierunkowych o tej samej długości – jedyną ofertę złożyła również Pesa, proponując cenę 18,618 mln zł netto za sztukę. Łącznie za 30 takich pojazdów kwota wynosiłaby 558,54 mln zł netto.
Natomiast w przetargu na 30 tramwajów o długości od 42 do 45 metrów wpłynęły dwie oferty. Jedną z nich złożyła Pesa, wyceniając koszt jednego tramwaju na 23,055 mln zł netto, co przekłada się na prawie 692 mln zł netto za cały pakiet. Drugą ofertę przedstawiła Škoda, która zaproponowała cenę 24,068 mln zł netto za pojazd, czyli 722,04 mln zł netto za 30 tramwajów.
Oba przetargi zakładają, iż pierwszy tramwaj z pierwszej umowy realizacyjnej ma zostać dostarczony między 18 a 28 miesiącem od momentu zawarcia umowy wykonawczej, natomiast drugi wagon w okresie do 3 miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju. Ostatni z 15 wagonów ma zostać dostarczony nie później niż 7 miesięcy od daty dostawy pierwszego tramwaju. Dostawy pozostałych wagonów, w ramach następnych umów realizacyjnych, będą przedmiotem uzgodnień pomiędzy MPK a wykonawcą.
MPK planuje, iż po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Więcej o tym pisaliśmy tutaj:
Jarek Strzeboński