Kraków. Nowy system oznakowania tras rowerowych w mieście

ikc.pl 22 godzin temu
Zdjęcie: Kraków. Nowy system oznakowania tras rowerowych w mieście


Ilustrowany Kurier Codzienny IKC

W sierpniu rozpocznie się pilotaż nowego oznakowania drogowego dla rowerzystów w Krakowie, które ma pomóc użytkownikom jednośladów w nawigacji po mieście, kierując ich po najbezpieczniejszych i możliwie wydzielonych od ruchu trasach. Docelowo znaki pojawią się na 19 wyznaczonych trasach.

Jak poinformował zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Mazur podczas środowego briefingu, sierpniowy pilotaż specjalnych drogowskazów obejmie jedną z tras – od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki.

Za projekt odpowiadają członkowie powołanego przez prezydenta specjalnego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej wraz ze specjalistami Zarządu Transportu Publicznego. Według urzędników nowe oznakowanie infrastruktury rowerowej ma sprawić, iż jazda na rowerze po Krakowie będzie łatwiejsza, bardziej intuicyjna i bezpieczna.

– Podstawowym celem rowerowego Systemu Informacji Miejskiej jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej drogi. Czyli takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam, gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu – wyjaśnił Mazur.

Krzysztof Dąbrowa z miejskiego zespołu rowerowego wskazał, iż projekt rozpoczęto od zidentyfikowania najważniejszych tras rowerowych. Na podstawie istniejącej infrastruktury urzędnicy wraz z przedstawicielami organizacji społecznych wytyczyli 19 tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer.

Według zapowiedzi system będzie ewoluował wraz z rozwojem infrastruktury rowerowej w mieście.

W ramach systemu drogowskazów rowerzyści otrzymają specjalne typy oznakowań, w tym kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła oraz niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach pojawią się także oznaczenia poziome, czyli malowane na asfalcie.

Po przejechaniu danego węzła na trasach znajdą się także oznaczenia pokazujące odległość do najważniejszych punktów na trasie, takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne miejsca na mapie Krakowa. System uzupełniają tablice ostrzegawcze i objazdowe, które będą informowały o utrudnieniach na drodze, a w przypadku poważniejszych wyłączeń ruchu, o tym jak je omijać wybierając alternatywny przejazd.

Cały system bazować będzie na 19 (w przyszłości 20) wyznaczonych, numerowanych trasach, wśród których część pokrywać się będzie z dwoma międzynarodowymi szlakami EuroVelo 4 i EuroVelo 11 oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Dla tych odcinków zadecydowano o tym, by numery tras pokrywały się z oznaczeniami europejskim i wyróżniały się kolorem pomarańczowym, zgodnym z oznaczeniami tras turystycznych.

System uzupełnią nośniki informacyjne, mapy, a w przyszłości także tablice witające, które zostaną umieszczone na wjazdach do Krakowa od głównych tras turystycznych.(PAP)

Idź do oryginalnego materiału