Kraków będzie drugim po Warszawie polskim miastem (w kolejce są też Katowice), które wprowadza SCT. Jest to tłumaczone przede wszystkim walką o lepszą jakość powietrza (i zdrowie mieszkańców) i realizowane przez ograniczenie ruchu pojazdów, które najbardziej trują. W praktyce właściciele starych samochodów będą musieli płacić za jazdę po mieście, co ma ich do tego zniechęcać.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Jakie będą opłaty w 2026 roku?
Strefa obejmie obszar wewnątrz tzw. czwartej obwodnicy (60 proc. powierzchni Krakowa), a zasady wjazdu będą ściśle uzależnione od rodzaju silnika i wieku pojazdu. Kierowcy aut, które spełniają wymogi, wjadą za darmo, natomiast pozostali (w tym turyści) będą musieli zapłacić.
W 2026 roku stawki to 2,5 zł za godzinę, 5 zł za dzień lub 100 zł za miesięczny abonament. Stawki te będą jednak rosły w kolejnych latach. Dzienna opłata wyniesie 15 zł od 2027 roku, a abonament wzrośnie do 250 zł w 2027 r. i aż 500 zł w 2028 r.
Oto wymogi techniczne dla pojazdów, by wjechać do strefy bez opłat:
Samochody benzynowe – muszą spełniać normę Euro 4 lub być wyprodukowane w 2005 r. i później
Samochody z silnikiem diesla – muszą spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowane w 2014 r. i później
Ciężarówki i autobusy (diesel) – muszą spełniać normę Euro 6 lub być wyprodukowane w 2012 r. i później
Rejestracja do SCT Kraków ruszyła. Gdzie są punktów obsługi?
Urzędnicy nie czekają do nowego roku i już 8 grudnia uruchomili system obsługi SCT pod adresem sct.zdmk.krakow.pl. To narzędzie, za pomocą którego sprawdzisz status swojego samochodu i w razie potrzeby złożysz wniosek o wjazd, a także będzie można go tam opłacić.
W oficjalnym komunikacie czytamy, iż "System jest kluczowym elementem przygotowań – umożliwia obsługę zgłoszeń mieszkańców oraz przygotowanie indywidualnych uprawnień".
Dla osób, które wolą załatwić sprawy osobiście, w połowie grudnia ruszą stacjonarne Punkty Obsługi Mieszkańców. Znajdziesz je w tych lokalizacjach:
Siedziba ZDMK, ul. Centralna 53
Biuro Strefy Płatnego Parkowania, ul. Reymonta 20
Urząd Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10
Urząd Miasta Krakowa, ul. Wielicka 28a
Urząd Miasta Krakowa, os. Zgody 2
Terminal Górka Narodowa P+R, ul. Papierni Prądnickich 1
Galeria Bronowice, ul. Stawowa 61
Galeria Serenada, al. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego 41
Darmowy wjazd do Krakowa. Kto jest zwolniony?
Warto zalogować się do systemu już teraz, ponieważ przepisy przewidują bardzo korzystne ulgi dla mieszkańców, o których łatwo zapomnieć. Najważniejsza wiadomość jest taka, iż krakowianie, którzy byli właścicielami swoich aut jeszcze przed wejściem uchwały w życie (czerwiec tego roku), mogą spać spokojnie.
Będą oni mogli korzystać ze swoich pojazdów wewnątrz strefy bezterminowo i za darmo, niezależnie od tego, czy ich samochód spełnia normy emisji spalin, czy jest starym dieslem na ropę. Bezpłatny wjazd do SCT będą mieć też:
pojazdy, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnościami (na podstawie karty parkingowej),
pojazdy zabytkowe i specjalne (np. kampery, maszyny rolnicze),
pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych (po wcześniejszym zgłoszeniu w systemie).
SCT w Krakowie zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Odsłonięte zostaną wtedy wszystkie znaki, a zasady i uprawnienia wjazdu zaczną funkcjonować zgodnie z uchwałą.

2 godzin temu













