Kraków przygotowuje się do budowy nowej linii tramwajowej

2 godzin temu

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w 2027 roku ma rozpocząć się budowa nowej linii tramwajowej w naszym mieście. Kraków wnioskuje o dofinansowanie w wysokości ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi natomiast ok. 250 mln zł.

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski poinformował, iż planuje kolejną inwestycję tramwajową, linię KST Krowodrza Górka – Azory. Będzie to wyjątkowa linia – z mniejszą ingerencją w istniejącą roślinność, z większą liczbą trawników i rozchodników na dachach przystanków. Będzie bardziej zielono – podkreśla Miszalski.

Obecnie Kraków jest na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz uzyskiwania unijnego dofinansowania z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)”. Stolica Małopolski wnioskuje o dofinansowanie w wysokości ok. 173 mln zł. Szacunkowy całkowity koszt inwestycji wynosi natomiast ok. 250 mln zł.

Zależy nam, by linia tramwajowa łącząca Krowodrzę Górkę z Azorami wraz z infrastrukturą towarzyszącą była jak najbardziej przyjazna dla środowiska. A także, by ingerencja w otoczenie została ograniczona do minimum – zaznacza prezydent Krakowa

W związku z tym wprowadzono szereg zmian do pierwotnych założeń projektowych, które sprawią, iż inwestycja będzie bardziej zielona.

Zmiany w projekcie

Najważniejsze zmiany w projekcie:

-wprowadzenie ekranów akustycznych odbijających przeziernych oraz pochłaniających typu „zielona ściana” wraz z możliwością obsadzenia ich roślinnością pnącą,

-weryfikacja geometrii chodników i dróg dla rowerów, aby ograniczyć ingerencję w zieleń wysoką; dodatkowo przed rozpoczęciem robót zostanie przeprowadzona kolejna ocena stanu fitosanitarnego drzew pod kątem możliwości ich przesadzenia,

-zwiększenie długości odcinków „zielonego torowiska”,

-wprowadzenie – w celu optymalizacji przebiegu – zmian w rozwiązaniach chodników, a także zieleńców przy ul. Weissa i ul. Jaremy,

-zaprojektowanie nasadzeń zieleni na obszarach zielonych i skarpach w obrębie węzła drogowego Weissa, w miarę dostępności terenu oraz w miejscach braku kolizji z sieciami uzbrojenia podziemnego,

-powiększenie wiat przystankowych, na których dachach posadzone zostaną rozchodniki,

-zastąpienie trawnikami wybranych miejsc pierwotnie planowanych do obsypania kruszywem,

-dodanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów przez ul. Opolską, po zachodniej stronie wlotu skrzyżowania z ul. Wyki i ul. Batalionu „Skała” AK,

-skorygowanie dojścia do windy przy kładce po północnej stronie ul. Opolskiej, pojawią się tam też stojaki rowerowe.

Trasa graniczy z parkiem

Trasa nowego tramwaju bezpośrednio graniczy z parkiem Krowoderskim. Stąd niestety uniknięcie kolizji inwestycji z tym terenem nie jest możliwe, bowiem bezpośrednio przylega on do ul. Opolskiej.

Na skraju działki, na której znajduje się park, pojawią się natomiast: pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska tramwajowego, torowisko tramwajowe, droga dla rowerów oraz chodnik dla pieszych. Co bardzo ważne, zachowana zostanie znajdująca się w północnej części parku Krowoderskiego kultowa górka saneczkowa.

W ramach projektu w rejonie ul. Weissa powstanie również parking P+R na ok. 200 samochodów. W rejonie istniejącej pętli autobusowej „Azory” powstanie zadaszona pętla autobusowo-tramwajowa.

W planach jest także budowa kładki rowerowej nad ul. Weissa i przebudowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską.

Te artykuły mogą Cię zainteresować:

Morderstwo w Krakowie. Kobieta zabiła byłego męża

Koncert odwołany. Organizator przeprasza. Fani czekają na pieniądze

Castorama organizuje akcję „Kwiaty za elektrograty 2025”

Idź do oryginalnego materiału