Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Szacuje się, iż ok. 80 proc. krakowian nie będzie musiało nic robić, by w tej chwili posiadanymi pojazdami poruszać się po mieście w strefie czystego transportu – poinformował w poniedziałek urząd miasta. Przypomniał, iż strefa zacznie obowiązywać od 1 stycznia.
Strefa obejmie obszar Krakowa położony w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy, czyli większą część miasta.
– Wprowadzenie strefy czystego transportu to kolejny istotny krok w kierunku poprawy jakości powietrza, a dzięki temu także stanu zdrowia krakowian. Szacuje się, iż ok. 80 proc. z nich nie będzie musiało robić nic, by swobodnie podróżować po mieście w tej chwili posiadanymi pojazdami – podał urząd miasta.
Przekazał, iż „wkrótce uruchomiony zostanie system obsługi zgłoszeń kierowców, których auta nie spełniają norm strefy czystego transportu, a którzy będą chcieli uzyskać odpłatną możliwość wjazdu do strefy lub prawo do wjazdu na zasadach specjalnych, np. w celu dojazdu do wybranych placówek medycznych”.
Zakomunikował, iż dostępna jest strona informacyjna – https://ztp.krakow.pl/sct/sct-w-krakowie. Podstawowe informacje o zasadach funkcjonowania strefy można również uzyskać, dzwoniąc pod numer telefonu Krakowskiego Centrum Kontaktu – 12-616-55-55.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zdecydował o przekazaniu zadań związanych z funkcjonowaniem strefy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Radni na sesji głosować będą nad projektem uchwały zmieniającej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Zarządu Transportu Publicznego, który dotąd prowadził przygotowania do wdrożenia strefy.
ZDMK od lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), który – jak podał urząd miasta – pod względem organizacyjnym i prawnym ma zbliżony charakter do strefy czystego transportu – jest to wydzielony obszar miasta o odmiennych rozwiązaniach prawnych, wymagający ścisłego nadzoru, bieżącej obsługi wniosków i rozbudowanego systemu kontroli.
„Do tego budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu oparty na systemie kamer będzie najważniejszy także dla efektywnego działania strefy czystego transportu” – poinformowali urzędnicy.
Przekazanie ZDMK zarządzania strefą byłoby także – jak podał urząd – odpowiedzią na rekomendacje zawarte w audycie organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków zleconym w 2024 r. przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego. W raporcie podkreślono potrzebę uporządkowania kompetencji miejskich jednostek.
ZDMK przejmie również pełne kompetencje w zakresie zarządzania Obszarem Płatnego Parkowania, które dotychczas były podzielone między Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Oznacza to, iż ZDMK będzie odpowiadać za rozwój i planowanie stref, jak i za ich bieżące funkcjonowanie, obsługę mieszkańców i nadzór techniczny.
Od 1 stycznia 2026 do strefy czystego transportu w Krakowie bez uiszczenia opłaty nie wjadą samochody benzynowe z normą Euro poniżej 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. i diesle z normą Euro poniżej 6 lub wyprodukowane przed 2014 r. (przed 2012 r. dla ciężarówek i autobusów). Przepisy nie dotyczą mieszkańców Krakowa, którzy kupili stary pojazd przed 26 czerwca. Strefa ma zacząć obowiązywać w Krakowie mimo sprzeciwu gmin ościennych. Uchwałę o strefie zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jej przeciwnicy, w tym były minister infrastruktury, poseł PiS Andrzej Adamczyk. Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zaskarżył także wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Przeciwnicy zarzucają mu, iż nie unieważnił uchwały, choć miał takie prawo. (PAP)










