Odcinek zachodniej jezdni Gardiner Expressway zostanie zwężony z czterech pasów do trzech, począwszy od przyszłego tygodnia, w ramach trwających prac remontowych na tej starzejącej się autostradzie.
Miasto informuje, iż od 7 kwietnia zachodnia jezdnia Gardiner zostanie zwężona o jeden pas między Park Lawn Road a Grand Avenue na około rok, aby umożliwić „niezbędne naprawy mostów”.
„W ramach kolejnego etapu Strategicznego Planu Rehabilitacji Gardiner Expressway, miasto Toronto niedługo rozpocznie krytyczne prace naprawcze na pięciu mostach, aby zapewnić ich dobry stan techniczny” – czytamy w komunikacie prasowym wydanym przez miasto.
W komunikacie zaznaczono, iż choć prace rehabilitacyjne na odcinku między autostradą 427 a rzeką Humber były zaplanowane na lata 2027–2031, mosty te zostały wytypowane do „przyspieszonego rozpoczęcia prac po przeprowadzeniu oceny stanu technicznego, która wykazała potrzebę pilnych napraw”.
Wschodnia jezdnia Gardiner na odcinku od Grand Avenue do Park Lawn Road zostanie zwężona od kwietnia 2025 r. do grudnia 2026 r., ale nie planuje się redukcji pasów.
Kipling Avenue i Islington Avenue zostaną zwężone z trzech pasów w każdym kierunku do dwóch pasów w miejscach, gdzie przecinają Gardiner. Zwężenie to rozpocznie się w kwietniu i potrwa około osiem miesięcy.
Całkowite zamknięcie wjazdu z Park Lawn Road na zachodnią jezdnię Gardiner Expressway przewidywane jest między listopadem 2025 r. a kwietniem 2026 r. W ramach tych prac zostanie zastąpiony jednojezdniowy most, który prowadzi ruch na rampie nad Mimico Creek.
Park Lawn Road, na odcinku pod Gardiner, zostanie zwężona do jednego pasa w każdą stronę, ale przez cały czas będą utrzymane trzy pasy ruchu. Oczekuje się, iż prace potrwają około czterech miesięcy, a dokładny harmonogram zostanie określony i ogłoszony z wyprzedzeniem.
„Zwężenia pasów nie będą występować jednocześnie z zamknięciem wjazdu z Park Lawn Road na zachodnią jezdnię Gardiner Expressway” – dodało miasto.
Prace prowadzone w tym etapie projektu rehabilitacji „będą obejmować te same środki przyspieszające” co na odcinku Gardiner między Dufferin Street a Strachan Avenue, poinformowało miasto. Oznacza to m.in. premie za ukończenie robót, które umożliwią ekipom pracę choćby 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.
„Miasto wdroży środki zarządzania ruchem, w tym monitorowanie sytuacji na Gardiner Expressway i trasach objazdowych, bieżące dostosowywanie sygnalizacji świetlnej oraz rozmieszczenie agentów ruchu na kluczowych skrzyżowaniach w godzinach szczytu, aby utrzymać płynność ruchu. Przed rozpoczęciem budowy zostaną zamontowane znaki informujące kierowców o nadchodzących zamknięciach” – kontynuowano w komunikacie prasowym.
„Przyspieszenie realizacji tego kluczowego projektu jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności Gardiner Expressway i będzie prowadzone z uwzględnieniem potrzeb użytkowników drogi, mieszkańców oraz pobliskich firm.”
Miasto zaznaczyło, iż „ściśle współpracuje” z Ontario Food Terminal, aby zminimalizować wpływ prac na jego działalność.
„Zostanie to osiągnięte poprzez dostosowanie harmonogramu budowy do niskiego sezonu (od listopada do kwietnia) w terminalu oraz wyznaczenie dedykowanej trasy objazdowej dla ruchu ciężarowego terminalu” – podano w komunikacie.