Polskie firmy coraz więcej środków inwestują w rozwój energetyki i transportu wodorowego. Zdecydowanie najbardziej prężne w tym sektorze są Grupa Orlen, a także współpracujące ze sobą Grupy Polsat Plus i ZE PAK. To drugie konsorcjum właśnie uruchomiło pierwszą na Śląsku ogólnodostępną stację wodorową. To drugi tego typu obiekt w kraju, pierwszy mieści się w Warszawie i również należy do Polsatu. Czy i kiedy Orlen odpowie budową swoich stacji?
Pierwsza śląska stacja wodorowa. W Rybniku zatankujesz samochód na wodór
Do otwarcia pierwszej na Śląsku i drugiej w Polsce ogólnodostępnej stacji wodorowej doszło wczoraj (30 października). Za budowę stacji odpowiedzialne były Grupa Polsat Plus i Grupa ZE PAK. Sieć stacji tankowania wodorem tych firm jest budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Stacje NESO są w tej chwili jednymi z najnowocześniejszych stacji tankowania wodoru w Europie. Ze stacji będą mogły korzystać autobusy komunikacji miejskiej Rybnika, jak i wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem. Autobusy na wodór wożące rybniczan to również dostarczone przez Polsat Plus i ZE PAK NesoBusy. Aktualnie w mieście jest ich 20.
– Transformacja Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy powoli staje się faktem. Mamy ambicje stania się ośrodkiem nowoczesnych technologii opartych o zrównoważone, efektywne źródła zielonej energii. Otwierana dziś inwestycja – druga w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodorem – jest jednym z elementów składających się na zieloną transformację Rybnika czyli przechodzenia na czyste źródła energii – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika
– O uruchomieniu pierwszej w Polsce ogólnodostępnej stacji wodorowej informowaliśmy tu: W Warszawie każdy może zatankować auto… wodorem! To pierwsze takie miejsce w Polsce
Tankowanie wygląda dokładnie tak samo jak na stacji tradycyjnej – zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu czy autobusu, naciska przycisk i rozpoczyna się tankowanie. Stacja jest w pełni samoobsługowa, dystrybutor z ciśnieniem 700 bar jest przeznaczony do tankowania samochodów, a ten o ciśnieniu 350 bar – autobusów. Wodór do stacji jest dostarczany przy pomocy wodorowozów, które przewożą jednorazowo choćby 1000 kg H2. Rybnicka stacja NESO jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji, a magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jego nadwyżki. Obiekt mieści się przy ul. Budowlanych 6.
Co dalej z Polski wodorem? Polsat idzie naprzód, Orlen testuje rozwiązania
W Polsce trwa w tym momencie prawdziwy wyścig wodorowy, a jego czołowymi uczestnikami można określić właśnie Polsat Plus i ZE PAK, a także Orlen. Spółka zarządzana przez Daniela Obajtka do 2030 roku ma otworzyć ponad 100 stacji tankowania wodoru nie tylko w Polsce, ale w całej Europie Środkowej. Pierwszy krok już mają za sobą, choć… poza granicami naszego kraju. Ogólnodostępną stację wodorową Orlen otworzył w marcu br. w Pradze-Barrandovie. Poza tym w Krakowie istnieje również orlenowska stacja ładowania wodorem dla pojazdów komunikacji miejskiej.
– Czytaj także: Wodór w Polsce ma przyszłość. Powołano Centralną Dolinę Wodorową
Kiedy spółka skarbu państwa otworzy ogólnodostępne warianty tego typu obiektów? Przy okazji uruchomienia czeskiej stacji, Orlen deklarował, iż jeszcze do końca roku w naszym kraju pojawią się dwa punkty ładowania wodorem – w Katowicach i Poznaniu. Póki co brak konkretnych informacji na temat tych obiektów. W ostatnim czasie Orlen opublikował podsumowanie swoich wyników w trzecim kwartale 2023, gdzie jest mowa o rozpoczęciu testów stacji w Poznaniu. Najprawdopodobniej to właśnie w tej lokalizacji firma otworzy swój pierwszy punkt ładowania wodorem. Czy zgodnie z zapowiedziami stanie się to jeszcze w tym roku? Czas pokaże.
Polsat Plus i ZE PAK stawiają póki co większy nacisk na sektor prywatny w ramach rozwoju wodoru. W przeciągu kilku tygodni udało im się uruchomić aż dwie ogólnodostępne stacje, wyprzedzając tym samym Orlen. Poza tym oczywiście produkują zeroemisyjne NesoBusy, które oprócz Rybnika są obecne są w Gdańsku czy Lublinie. Tymczasem Orlen, choć przegrał wyścig o pierwszą polską ogólnodostępną stację wodorową, intensywnie uczestniczy w tworzeniu polskich dolin wodorowych (m. in. Bursztynowej, Mazowieckiej i Centralnej), a w ostatnim kwartale wzmocnił swoją flotę o zasilaną na wodór lokomotywę, wyprodukowaną przez PESA Bydgoszcz.
Źródło: informacja prasowa – Grupa Polsat Plus, Grupa ZE PAK, informacja prasowa – Grupa Orlen, gramwzielone.pl, cire.pl, mamstartup.pl
Fot. Grupa Polsat Plus, Grupa ZE PAK