Którą agencję SEM wybrać i jakimi kryteriami się kierować?

2 tygodni temu

1. Wybierz agencję SEM, a nie SEO

Chociaż terminy „agencja SEM” i „agencja SEO” mogą się wydawać podobne, w rzeczywistości są to firmy o innych profilach działalności. Mówiąc dokładniej: agencja SEM może zrobić dla Ciebie więcej.

Co to SEM? To szeroko pojęty marketing w wyszukiwarkach, który obejmuje działania SEO (pozycjonowanie), ale także PPC, czyli płatną reklamę w Internecie. Połączenie obu tych narzędzi jest ważne, ponieważ pozwala szybciej osiągać przełożenie na sprzedaż, a jednocześnie sprawia, iż inwestycja w promocję w sieci daje długofalowe efekty.

2. Sprawdź, czy to agencja SEM, czy freelancer

Na rynku marketingu internetowego funkcjonuje wielu freelancerów, którzy działają w modelu „człowieka-orkiestry”, a zatem samodzielnie wykonują wszystkie zadania. o ile powierza się im bardzo małe, okazjonalne projekty, taki tryb pracy może przynieść efekty. Jednak poważne, szerzej zakrojone działania marketingowe w sieci wymagają współpracy wielu specjalistów.

- Działania SEM wymagają połączenia wielu działań i umiejętności – m.in. z obszaru tworzenia stron internetowych, copywritingu, analizy danych biznesowych, komunikacji, a także grafiki komputerowej, UX i wielu innych. Dlatego trudno by było je wykonać jednej osobie – wyjaśnia specjalista z Agencji ECHO. – Dobre agencje SEM zatrudniają szerokie grono ekspertów o zróżnicowanych kompetencjach. Pracują oni nad kampanią marketingową dla klienta wspólnie, przez co mogą osiągnąć efekt synergii i zrealizować powierzone zadania w znacznie krótszym czasie niż np. freelancer – dodaje.

3. Zwróć uwagę na doświadczenie agencji SEM

Przy wyborze agencji SEM doświadczenie ma znaczenie, ponieważ przekłada się m.in. na umiejętność znalezienia nietypowych, ale skutecznych rozwiązań. Takich, które pozwolą zwiększyć efektywność dotarcia do klientów i zoptymalizować budżet na marketing. Specjaliści, którzy od wielu lat pracują w tej dziedzinie, rozumieją choćby najdrobniejsze niuanse pracy przy projektowaniu kampanii PPC czy strategii SXO strony internetowej. To przynosi realne różnice.

Uwaga! Na tę kwestię warto spojrzeć również w kontekście doświadczenia w prowadzeniu działań SEM w konkretnej branży czy dla firm działających na skalę podobną do Twojej. To szczególnie ważne, o ile działasz w specjalistycznym, technicznym obszarze rynku. Wówczas ważne jest, aby eksperci SEM dobrze rozumieli jego specyfikę. Potwierdzeniem mogą być case studies przedstawiające konkretne kampanie oraz ich wyniki.

Wyniki działania agencji SEM powinny być namacalne – widoczne w raportach sprzedażowych, a nie tylko na abstrakcyjnych wykresach.

4. Przetestuj jakość obsługi

Gdy wybierasz agencję SEM, sprawdź, jak wygląda kontakt z nią już od pierwszych chwil. Jak gwałtownie przyszła odpowiedź na wysłane zapytanie? Czy od razu przesłano Ci gotową, ogólną ofertę z cennikiem? To wcale nie jest dobry sygnał, ponieważ każda firma potrzebuje działań SEM dostosowanych do jej profilu, celów czy możliwości. Dlatego weź za dobrą monetę to, iż specjaliści chcą zapoznać się z Twoim biznesem, zanim opracują konkretną strategię działania. To znaczy, iż podchodzą do tego procesu świadomie – wiedząc, iż ich praca ma się przełożyć na namacalne wyniki, a nie na abstrakcyjne liczby i wykresy w raportach.

Zanim dokonasz wyboru agencji SEM, porównaj za sobą kilka różnych ofert i porozmawiaj z przedstawicielami różnych firm. Dzięki temu podejmiesz decyzję bardziej świadomie. Wypracujesz też ze specjalistami od marketingu online warunki współpracy, które są zgodne z Twoimi celami biznesowymi.

Idź do oryginalnego materiału