XXXI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek – święto teatru
XXXI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek zakończył się w piątkowy wieczór w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora w Opolu.
Spektakl „Kulka” Wrocławskiego Teatru Lalek zrobił największe wrażenie na jury, które pierwszą nagrodę (12 tys. zł) przyznało „za czułą wędrówkę w krainę wrażliwości i muzycznej wyobraźni”.
– Mieliśmy oczywiście dyskusje, ale spektakle „Kulka” i „Romans” bardzo gwałtownie wysunęły się na prowadzenie – powiedziała Justyna Łagowska, przewodnicząca jury XXXI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek.
– Spektakl „Kulka” nas oczarował. To przedstawienie, które mimo braku tekstu ma niezwykłą dramaturgię. Przede wszystkim z niezwykłą czułością, mądrością, uczciwością komunikuje się z widzem w każdym wieku, traktując go z dużym szacunkiem i wierząc w jego inteligencję – argumentował Beniamin Bukowski, członek jury.
I tak drugą nagrodę w wysokości 8 tys. zł przyznano dla spektaklu „Romans” Natalii Sakowicz – „za poruszającą symbiozę aktorki i lalki oraz odwagę podejmowania ważnych tematów egzystencjalnych”.
Natomiast nagrodę zespołową jury wręczyło dla aktorów Teatru Odnalezionego w składzie: Łukasz Kurpiński, Klaudia Kręcisz, Jakub Mieszała, Anna Glasder i Natalia Karasiewicz za spektakl „DEBIL/i_stu_las”. Aktorzy otrzymali po 2 tys. zł.
Spektakl ten otrzymał też nagrodę za reżyserię dla Łukasza Dudy oraz nagrodę za tekst – dla Maliny Prześlugi.
– Ten spektakl był bardzo ciekawy, ale wiemy, iż niestety jest mało grany. Mam nadzieję, iż to się zmieni. Warto nim się zainteresować – dodała Justyna Łagowska.
Natomiast Beniamin Bukowski podkreślał wagę faktu, iż w spektaklu „DEBIL/i_stu_las” biorą udział osoby z niepełnosprawnością.
– Zachwycił nas tu poziom aktorski. Staraliśmy się tu nie myśleć w kategoriach „pełnosprawności” czy niepełnosprawności. To była piękna zespołowa praca. Aktorzy wykazali się dużą wrażliwością nie tylko dla widzów, ale również we „współbyciu” na scenie – mówił.
– Mamy również wrażenie, iż sam temat tego, jak reprezentowane są w społeczeństwie osoby niepełnosprawne, oraz jaka jest ich sytuacja ze względu na politykę państwa jest bardzo, bardzo ważny. Tym ludziom trzeba dawać przestrzeń. I trzeba pozwolić ich głosowi wybrzmieć.
W składzie jury byli również: Bożena Sawicka, Piotr Dziubek, Henryk Mazurkiewicz. Oceniali oni łącznie 12 spektakli konkursowych:
- „Blaski i cienie” z Teatru „Maska” w Rzeszowie
- „Pinokio” z Wrocławskiego Teatru Lalek
- „Kulka” z Wrocławskiego Teatru Lalek
- „Symulator” z Białostockiego Teatru Lalek
- „DEBIL/ i_stu_las” z Teatru Odnalezionego
- „Romans”, Natalia Sakowicz
- „Ściana z widokiem”, Grupy Coincidentia
- „Zakazane dzieci – opowieść korczakowska” z Teatru Lalek „Banialuka” w Bielsku-Białej
- „Tata” z Teatru Lalek „Arlekin” w Łodzi
- „Wielki Buzz Grow” z Teatru Pinokio w Łodzi
- „Troja. Wojny nie będzie!” z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora
- „Ja goryl, Ty człowiek” z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora
Powrót do starych technik lalkarskich
Szefowa festiwalowego jury mówiła również o kondycji współczesnej sztuki lalkarskiej w teatrze.
– Mam takie poczucie, iż rośnie świadomość tego, czym może być spektakl teatralny w sensie pedagogicznym. Dlatego, iż może on proponować jakieś rozwiązania czy sposób edukacji. W związku z tym spektakle stają się coraz bardziej różnorodne przez to, iż grupa wiekowa jest inna. Mam również wrażenie, iż wracamy do starych technik lalkarskich. Pojawiają się one coraz częściej. Myślę, iż opolski festiwal o to bardzo dba – stwierdziła Justyna Łagowska.
Wśród wieli gości finałowego wieczora Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Lalek była m.in. Agnieszka Prószyńska, która przyjechała aż z Olsztyna z córką Julią.
Teatr oczami młodych widzów to część zmiany społecznej
– Byłam na wszystkich 12 konkursowych propozycjach. I były one naprawdę bardzo różnorodne. Pod kątem sztuki lalkarskiej podobał mi się monodram „Romans” w Teatrze Ekostudio. Aktorka naprawdę fantastycznie animowała lalkę. Oceniając całość, to zwróciłam szczególną uwagę na „Symulatora” i przedstawienie „Troja. Wojny nie będzie” – komentowała pani Agnieszka, miłośniczka teatru, stała bywalczyni różnych wydarzeń teatralnych.
Olsztynianka zauważyła również, że sporo było spektakli dla młodzieży i dorosłych.
– Z moich obserwacji wynika, iż wiele osób teatru lalkowego nie kojarzy szczególnie ze spektaklami dorosłych. A one są naprawdę fantastyczne – zachwalała.
– Podczas całego festiwalu mocno przewijał się temat relacji dzieci z rodzicami. Uważam, iż wszystko było naprawdę bardzo przystępne. Dla mnie teatr to w ogóle interesująca forma rozrywki. To miejsce, gdzie można czymś się zainspirować. Również inaczej spojrzeć na niektóre sprawy. Myślę, iż teatr może być też miejscem sztuki zaangażowanej, częścią zmiany społecznej – powiedziała „Opolskiej” Julia, która jest studentką.
XXXI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek trwał od 14 do 20 października. Podczas opolskiej imprezy odbyło się 41 wydarzeń. Na zakończenie rozdania nagród przewodnicząca jury chwaliła Opolski Teatr Lalki i Aktora, który od 1962 roku co dwa lata jest organizowany właśnie w Opolu.
– Dziękuję za różnorodny program festiwalu, czułą atmosferę i wszystkie spotkania. Za to, iż tu w Opolu mogą się zaprezentować i spotkać ludzie z całej Polski. Mogą tu również przyjechać studenci. Fakt, iż ten festiwal trwa jest dla nas niezwykle ważny. To tradycja. Na tym festiwalu przekazujemy sobie jakieś doświadczenia, uczymy się od siebie – mówiła ze sceny Justyna Łagowska.
XXXI Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek – laureaci
- I nagroda (12 tys. zł ufundowana przez MKiDN) dla spektaklu „Kulka” Tomasza Maśląkowskiego w wykonaniu Wrocławskiego Teatru Lalek – „za czułą wędrówkę w krainę wrażliwości i muzycznej wyobraźni”
- II nagroda (8 tys. zł ufundowana przez MKiDN) dla spektaklu „Romans” Natalii Sakowicz – za poruszającą symbiozę aktorki i lalki oraz odwagę podejmowania ważnych tematów egzystencjalnych.
- Nagroda zespołowa ufundowana przez MKiDN dla aktorów Teatru Odnalezionego w składzie: Łukasz Kurpiński, Klaudia Kręcisz, Jakub Mieszała, Anna Glasder, Natalia Karasiewicz za spektakl „DEBIL/i_stu_las” w wysokości po 2 000 zł każda.
- Za reżyserię:
Pierwsza nagroda w wysokości 8 000 zł dla Tomasza Maśląkowskiego za spektakle „Kulka” i „Tata”;
Dwie drugie nagrody w wysokości 5 000 zł każda dla: Konrada Dworakowskiego za reżyserię spektaklu „Ściana z widokiem” oraz Łukasza Dudy za reżyserię spektaklu „DEBIL/i_stu_las”
- Za tekst:
Dwie równorzędne nagrody w wysokości 3 000 zł dla Roberta Jarosza za tekst „Ściana z widokiem” oraz Maliny Prześlugi za tekst „DEBIL/i_stu_las”.
- Za lalkę:
Nagrodę w wysokości 4 000 zł otrzymuje Olga Ryl-Krystianowska za lalkę do spektaklu „Romans”
- Nagrody aktorskie:
Nagroda w wysokości 4 000 zł dla Grzegorza Mazonia za rolę w spektaklu „Kulka”
Nagroda w wysokości 4 000 zł dla Radosława Kasiukiewicza za rolę w spektaklu „Kulka”
Nagroda w wysokości 4 000 zł dla Natalii Sakowicz za rolę w spektaklu „Romans”
Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł dla Dagmary Sowy za rolę w spektaklu „Ściana z widokiem”
Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł dla Pawła Chomczyka za rolę w spektaklu „Ściana z widokiem”
Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł dla Karoliny Gorzkowskiej za rolę w spektaklu „Ja goryl, Ty człowiek”
Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł dla Marty Popławskiej za rolę w spektaklu „Zakazane dzieci – opowieść korczakowska”
- Muzyka:
Nagroda w wysokości 3 000 zł dla Grzegorza Mazonia za muzykę do spektakli „Kulka” i „Wielki Buzz Grow”
Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł za muzykę do spektaklu „Ściana z widokiem” otrzymuje Robert Jurčo
Wyróżnienie w wysokości 2 000 zł za muzykę do spektaklu „Tata” otrzymuje Olo Walicki
- Za ruch sceniczny:
Nagrodę w wysokości 2 000 zł otrzymuje Iza Szostak za spektakl „Romans”
- Za kostiumy:
Nagrody dla członków Grupy Mixer w składzie Dorota Gaj-Woźniak, Monika Ulańska, Robert Woźniak za spektakl „Wielki Buzz Grow” po 1 000 zł każda
Zdjęcia galerii z finału festiwalu w OTLiA i wydarzeń towarzyszących od 14 do 20 października.