Wrocław przygotowuje jedną z kluczowych inwestycji komunikacyjnych najbliższych lat — przebudowę węzła przesiadkowego „Kwiska”, strategicznego punktu łączącego tramwaje, autobusy, rowerzystów i pieszych na zachodzie miasta. Węzeł, położony przy ulicach Legnickiej, Wejherowskiej i Kwiskiej, obsługuje codziennie tysiące pasażerów i pełni rolę głównego centrum przesiadkowego dla mieszkańców Popowic, Pilczyc, Kozanowa oraz Gądowa.
Miasto ogłosiło właśnie przetarg na kompleksową dokumentację projektową — od koncepcji po uzyskanie decyzji administracyjnych i pozwoleń, które umożliwią rozpoczęcie prac budowlanych. Wykonawca będzie miał 19 miesięcy na przygotowanie projektu.
Lepsza organizacja ruchu
Projekt zakłada zmianę geometrii ulic w rejonie węzła, aby zwiększyć przepustowość i odseparować potoki ruchu. istotną częścią zadania będzie:
-
poszerzenie ul. Wejherowskiej o dodatkowy buspas,
-
modernizacja układu drogowego wokół przystanków,
-
poprawa płynności ruchu samochodowego i transportu zbiorowego.
To najważniejsze działania, które usprawnią przejazdy na osi Legnickiej – jednej z najważniejszych arterii miasta.
Nowa jakość dla pasażerów i pieszych
Węzeł zostanie przeprojektowany tak, aby piesi mogli przemieszczać się wygodniej i bezpieczniej. W dokumentacji znajdą się m.in.:
-
obustronne, szersze dojścia do przystanków,
-
przejścia piesze prowadzące do wszystkich peronów,
-
intensywne doświetlenie newralgicznych miejsc – przejść i peronów,
-
lepsza widoczność i czytelne oznakowanie.
Priorytetem jest komfort przesiadek oraz bezpieczeństwo ruchu pieszego.
Nowoczesne rozwiązania dla rowerzystów
Przebudowa węzła uwzględnia pełną integrację z infrastrukturą rowerową. Projekt zakłada:
-
dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulic,
-
przejazdy rowerowe przez ul. Legnicką na obu wlotach,
-
łączenie nowych tras z istniejącą siecią na Popowicach i Szczepinie,
-
spójne i wygodne połączenia z peronami i przystankami.
Cały układ ma być bardziej bezpieczny i intuicyjny niż obecny.
Zieleń, retencja i infrastruktura podziemna
Przebudowa węzła obejmie również elementy środowiskowe i techniczne:
-
nasadzenia nowej zieleni — drzew, krzewów i roślin pnących,
-
systemy zagospodarowania wód opadowych,
-
rozbudowę Miejskich Kanałów Technologicznych,
-
modernizację sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, energetycznych, gazowych, ciepłowniczych i telekomunikacyjnych,
-
nowe oświetlenie dostosowane do standardów bezpieczeństwa.
Dwa warianty koncepcji i konkurs architektoniczny
Projektant przygotuje dwa warianty przebudowy, które zostaną ocenione i poddane konsultacjom. Obejmą one:
-
przebudowę peronów tramwajowo-autobusowych,
-
ich wydłużenie i poszerzenie,
-
układ przesiadek „drzwi w drzwi”,
-
koncepcję nowoczesnego zadaszenia,
-
elementy zielone i estetyczne.
Po wyborze wariantu miasto planuje ogłosić konkurs architektoniczny na formę zadaszenia węzła „Kwiska” – ma być ono lekkie, nowoczesne i ekologiczne.
Węzeł „Kwiska” zmieni się nie do poznania
Nowa odsłona jednego z kluczowych punktów komunikacyjnych na zachodzie Wrocławia ma poprawić komfort podróży tysięcy osób każdego dnia. Przesiadki będą szybsze, infrastruktura czytelniejsza, a przestrzeń — bardziej zielona i dostępna.
To kolejny krok w kierunku nowoczesnego, zrównoważonego transportu we Wrocławiu.

2 tygodni temu










