
Zima w górach potrafi zaskoczyć choćby najbardziej doświadczonych kierowców, zmieniając malownicze trasy w śliskie pułapki bez wyjścia. Nasze codzienne przyzwyczajenia z nizin muszą tutaj ustąpić miejsca surowym regułom fizyki oraz – rzecz jasna – odpowiednim przepisom prawa o ruchu drogowym. adekwatne przygotowanie pojazdu, wykraczające poza samą zmianę opon, to absolutny fundament bezpiecznego powrotu do domu z narciarskich wojaży. Niezbędnym elementem ekwipunku, który może uratować naszą podróż przed katastrofą, są dobrze dobrane łańcuchy na koła.
Kiedy prawo nakazuje nam założenie łańcuchów? Znak C-18
Polskie przepisy drogowe są w tej kwestii bardzo precyzyjne i nie pozostawiają miejsca na swobodną interpretację znaków przez kierujących. Niebieski znak nakazu z symbolem opony opasanej łańcuchem, oznaczony w kodeksie jako C-18, obliguje nas do natychmiastowego montażu sprzętu na co najmniej dwóch kołach napędowych. Zlekceważenie tego oznaczenia nie tylko naraża nas na mandat w wysokości 200 złotych i punkty karne, ale przede wszystkim stwarza realne zagrożenie zatoru na drodze. Policjanci w rejonach podgórskich są szczególnie wyczuleni na brak tego wyposażenia, ponieważ jedno auto blokujące podjazd potrafi sparaliżować ruch na wiele godzin.
Warto pamiętać, iż nakaz ten obowiązuje tylko wtedy, gdy na asfalcie faktycznie zalega warstwa śniegu, natomiast w górskich rejonach jest to standardem przez wiele miesięcy. Czasem pod tym znakiem znajduje się dodatkowa tabliczka informująca, jakich konkretnie pojazdów (np. ciężarówek lub autobusów) dotyczy wymóg.
Jak dobrać odpowiedni model łańcuchów do swojego samochodu?
Zakup przypadkowego zestawu łańcuchów w markecie tuż przed wyjazdem to jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców udających się na zimowy wypoczynek. Przede wszystkim musimy sprawdzić instrukcję obsługi naszego pojazdu, ponieważ niektórzy producenci aut zabraniają montażu tradycyjnych ogniw ze względu na małą ilość miejsca w nadkolu. Należy precyzyjnie dobrać rozmiar łańcuchów do parametrów ogumienia, gdyż zbyt luźne mogą uszkodzić przewody hamulcowe lub czujniki systemów bezpieczeństwa takich jak ABS czy ESP. Dobrze dobrane akcesoria to gwarancja, iż systemy trakcji będą współpracować z podłożem, a nie z nim walczyć. Na rynku dostępne są różne systemy montażu, od klasycznych napinaczy ręcznych, które wymagają dociągnięcia po przejechaniu kilkuset metrów, po nowoczesne automaty.
Podczas kompletowania sprzętu dobrze jest też zadbać o inne rodzaje zabezpieczeń. Na Warta.pl oprócz obowiązkowego OC znajdziemy atrakcyjną ofertę AC i pakiety Assistance. Planując podróże, zwłaszcza w trudnych warunkach, warto rozważyć taką dodatkową ochronę, aby mieć pewność, iż w razie kłopotów otrzymamy niezbędną pomoc na drodze.

Trening czyni mistrza – technika montażu w praktyce
Najgorszym możliwym momentem na pierwszą próbę założenia łańcuchów jest szalejąca zamieć śnieżna na stromym poboczu drogi w środku nocy. Zalecane jest przeprowadzenie treningu „na sucho” w ciepłym garażu lub na parkingu przed domem, jeszcze przed wyruszeniem w trasę.
Procedura zwykle polega na rozłożeniu łańcucha za kołem, spięciu go na górze opony, a następnie równomiernym rozłożeniu ogniw na bieżniku czołowym. Kolejnym krokiem jest powolne przejechanie autem kawałka drogi, aby ogniwa mogły się odpowiednio ułożyć, po czym następuje ostateczne napięcie całego układu. Pamiętajmy, aby podczas tej czynności używać solidnych rękawic roboczych, ponieważ zmarznięty metal i lód potrafią dotkliwie pokaleczyć dłonie.
Prawidłowa eksploatacja łańcuchów wymaga przestrzegania kilku żelaznych zasad:
- Nigdy nie przekraczajmy prędkości 50 km/h z założonymi łańcuchami, aby uniknąć zerwania ogniw.
- Sprzęt trzeba zdjąć natychmiast po wyjechaniu na czarny asfalt, by nie zniszczyć opon oraz nawierzchni.
- Unikajmy gwałtownego ruszania i hamowania, które mogą spowodować przesunięcie się łańcucha i uszkodzenie felgi.
- Po każdym użyciu łańcuchy należy umyć ciepłą wodą i wysuszyć, aby zapobiec korozji metalowych elementów.
Zimowe wyjazdy wymagają od nas nie tylko umiejętności i doświadczenia za kierownicą, ale także pokory wobec zmiennych warunków atmosferycznych. Wożenie łańcuchów w bagażniku oraz umiejętność ich sprawnego założenia to dowód na odpowiedzialność kierowcy, który dba o bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników drogi. Tylko odpowiednie przygotowanie techniczne pozwoli nam cieszyć się urokami zimy bez stresu związanego z utknięciem w zaspie na środku pustkowia.

3 godzin temu










