Lata siedemdziesiąte to złoty wiek Piotrkowa Trybunalskiego. Powstanie województwa to było dopiero początek [ZDJĘCIA]

2 godzin temu

Województwo piotrkowskie powstałe w okresie gierkowskim, w latach 70. XX wieku przeżywało prawdziwy rozkwit. To czas porównywalny z gwałtowną rozbudową, jaka nastąpiła sto lat wcześniej, gdy utworzono piotrkowską gubernię. Miasto znów stało się istotną stolicą i siedzibą władz administracyjnych.

Okres miedzy rokiem 1975 a 1979 to niezwykłe czasy. Liczba ludności Piotrkowa wzrosła wówczas z 60 do 80 tysięcy. W granicach województwa piotrkowskiego utworzonego 1 czerwca 1975 roku znalazła się między innymi elektrownia i kopalnia Bełchatów. Samo miasto przeżywało także gwałtowne przemiany.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/malownicza-ruina-gotyckiego-zamku-lezy-w-powiecie-piotrkowskim-to-rodowa-siedziba-zaufanych-krola-jagielly-zdjecia/H2J03WUMdEF1VvPvRBlU

Zaczęło się od "gierkówki"

Decyzja o powstaniu województwa piotrkowskiego została podjęta na najwyższych szczeblach partyjnych, gdy postanowiono wprowadzić w Polsce reformę administracyjną. 1 czerwca 1975 roku Piotrków Trybunalski awansował z pozycji jednego z kilkuset miast powiatowych do rangi wojewódzkiej.

To przesądziło o atrakcyjności miasta dla nowych mieszkańców, którzy zaczęli przybywać tu wraz z powstawaniem w mieście prestiżowych, wojewódzkich instytucji.

Do tego miasto zyskało prawdziwe drzwi do wielkiego świata. Przez Piotrków poprowadzono nowo wybudowaną trasę szybkiego ruchu z Warszawy do Katowic. Uroczyste otwarcie "gierkówki" odbyło się 11 października 1976 roku.

"Gierkówka" miała być pierwszą z autostrad, jakich sieć miała powstać w Polsce w ciągu 30 lat. Nazwana została „gierkówką” od nazwiska I Sekretarza Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Edwarda Gierka. Trasa Warszawa-Katowice miała pokazać na co stać ówczesną władzę, a nie bez znaczenia było także śląskie pochodzenie stojącego na czele partii.

Droga była budowana w latach 1973-1976, a więc w szczytowym okresie inwestycji gierkowskich. Budowa trasy Warszawa-Katowice miała znaczenie gospodarcze, ale także propagandowe. A Piotrków stał się ważnym węzłem drogowym, jak wcześniej kolejowym dzięki kolei warszawsko - wiedeńskiej.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/piotrkow-dal-schronienie-nie-tylko-powstancom-z-warszawy-trafily-tu-takze-muzealne-zbiory-zdjecia/uFI8XIfCdGlDWLanTeQY

Centralne dożynki w 1979 roku w Piotrkowie

To w Piotrkowie 9 września 1979 roku odbyły się także dożynki centralne. Do Piotrkowa zjechały najważniejsze osoby w państwie, a samo miasto przygotowano do uroczystości, między innymi specjalnie rozbudowano stadion. Przebudowano ulice, a choćby wybudowano nowe osiedla mieszkaniowe.

Przygotowania do centralnych dożynek trwały przez dziewięć miesięcy. Decyzję o tym, iż uroczystości odbędą się we wrześniu, ogłoszono w styczniu 1979 roku. Zaledwie tyle wystarczyło, by miasto zupełnie zmieniło wygląd. To właśnie z tego okresu pochodzi wiele budowli w mieście.

Na Centralne Święto Plonów w mieście powstawały osiedla mieszkaniowe: Słowackiego, które nazwano wówczas XXXV-lecia PRL oraz Łódzka-Wysoka. Zbudowana została ciepłownia miejska przy ul. Orlej.

Pamiątki po piotrkowskich dożynkach to także wybudowana nowa dwupasmówka, czyli ul. Armii Krajowej. Na dożynki wybudowano śródmiejski amfiteatr na tak zwanej Krzywdzie. Powstał wtedy także niezwykły plac zabaw czyli słynna Wioska Wikingów. Ozdobiły ją między innymi rzeźby wojów wykonane z drewna.

Stadion XXXV-lecia PRL przy obecnej ulicy Romana Dmowskiego w Piotrkowie powstał wprawdzie w roku 1974, ale już w roku 1979 rozpoczęła się przebudowa. Była konieczna, by na stadionie pomieściło się 19 tysięcy widzów centralnych dożynek.

Dożynkowym przygotowaniom piotrkowianie zawdzięczają również kładkę nad torami kolejowymi przy ul. Słowackiego. Miała być tymczasowym rozwiązaniem, służy do dziś.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/piotrkow-trybunalski-na-fotografiach-z-samolotu-tak-miasto-wygladalo-w-1967-roku-zdjecia/9uKsV0rEiwawkOFkh08G

Kładka podarowana w prezencie

Kładka stanowiąca przejście nad torami przy ulicy Słowackiego w Piotrkowie to jedna z pamiątek po dożynkach z 1979 roku i po gwałtownym przyspieszeniu rozbudowy miasta przed Centralnym świętem Plonów.

Kładka nad torami kolejowymi w Piotrkowie wrosła w pejzaż miasta. Powstała by umożliwić przejście nad linią kolejową, która 150 lat wcześniej przecięła obecną ulicę Juliusza Słowackiego. Do 1979 roku był tam przejazd, ale przejścia dla pieszych między peronami nie było.

Przejście dla pieszych nad torami kolejowymi w Piotrkowie to prezent, jaki miasto otrzymało od województwa częstochowskiego. Obiekt sprowadzono do Piotrkowa w częściach. Zmontowano je na miejscu w sierpniu 1979 roku. Kładkę zamontowało Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe z Częstochowy.

Idź do oryginalnego materiału