Łatwiej na Śląsk. Jest zgoda na obwodnicę

3 miesięcy temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która przygotowuje budowę drugiej części obwodnicy drogi krajowej nr 78 prowadzącej z Górnego Śląska w kierunku Kielc.

Śląski Urząd Wojewódzki podał, iż GDDKiA uzyskała od wojewody śląskiego zezwolenie na realizację inwestycji drogowej w ciągu drogi krajowej nr 78 – budowy drugiej części obwodnicy Zawiercia.

Powstające południowe obejście Zawiercia (i sąsiedniej Poręby) o długości 24,3 km ma być nowym dwujezdniowym odcinkiem DK78, łączącym się ze zbudowaną w poprzednich latach dwujezdniową obwodnicą Siewierza. Zasadnicza część inwestycji powinna być gotowa wiosną 2025 roku; jej kontynuacja, która uzyskała teraz ZRID – w połowie 2027 roku.

– Decyzja otwiera możliwość prowadzenia prac na drugim etapie obwodnicy Zawiercia. To obwodnica, ale także droga tranzytowa ze Śląska w kierunku województwa świętokrzyskiego i w związku z tym natężenie ruchu na tej drodze jest ogromne – powiedział cytowany w informacji urzędu wojewoda śląski Marek Wójcik.

– Myślę, iż wszyscy trzymamy kciuki za tę inwestycję, bo prawdą jest, iż jakość życia mieszkańców Zawiercia i całego powiatu zawierciańskiego po zakończeniu tych wszystkich etapów zdecydowanie się podniesie – dodał wicewojewoda Rafał Adamczyk.

Budowa obwodnicy już trwa

Węzeł Kuźnica na odcinku Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) budowanej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78

Projekt i budowę dłuższego, zachodniego odcinka tej inwestycji – o długości 16,7 km, wraz m.in. z węzłem Kuźnica – GDDKiA zamówiła w grudniu 2019 roku. Wartą 414,7 mln zł brutto umowę zawarto z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Budowa w terenie trwa od marca 2022 roku.

W styczniu 2020 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla krótszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (ponad 7,6 km między zawierciańskimi dzielnicami Kromołów i Żerkowice). Projekt budowlany został ukończony w październiku 2021 roku. Założono pierwotnie, iż zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej w latach 2023-25.

Postępowanie na budowę pozostałej części obwodnicy Zawiercia w ciągu DK78 ogłoszono we wrześniu ubiegłego roku. GDDKiA szacowała wówczas, iż w razie braku odwołań i po przeprowadzeniu kontroli przez UZP, podpisanie umowy będzie możliwe w pierwszym kwartale 2024 roku. Inwestycja powinna zostać ukończona w 28 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych, co oznaczałoby oddanie drogi do użytku w połowie 2027 roku.

Nowa trasa, podobnie jak jej powstająca część, będzie miała najwyższą klasę techniczną dróg ogólnodostępnych (droga główna ruchu przyspieszonego) i będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś.

Wybudowane zostaną drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Powstać ma nowa infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Zamówienie obejmuje budowę czterech obiektów inżynierskich w ciągu obwodnicy w miejscu przecięcia z ulicami: Harcerską, Karlińską, Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu.

Inwestycja ma powstać w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. jako zadanie kontynuowane z poprzedniego programu na lata 2014-23.

Umowny termin realizacji zasadniczej części obwodnicy Zawiercia przewidziano pierwotnie na 37 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. W grudniu 2022 roku GDDKiA podpisała aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji do 30 lipca 2024 roku. W informacji Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego podano, iż planowany termin oddania do użytku pierwszego odcinka obwodnicy to kwiecień 2025 roku.

W sierpniu ubiegłego roku GDDKiA podała, iż inwestycja związana z budową głównej części południowej obwodnicy Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 otrzymała unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, w wysokości ok. 215,8 mln zł.

Wiadukt drogowy nad torami kolejowymi na odcinku Siewierz – Poręba – Zawiercie (Kromołów) budowanej obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78

DK78 ominie kilka miejscowości

Na docelowym wschodnim końcu południowa obwodnica Zawiercia ma przejść bezpośrednio w jednojezdniowe obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy – również wzdłuż drogi krajowej nr 78. Inwestycje te mają powstać w ramach rządowego programu budowy obwodnic.

DK78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Do 2027 roku GDDKiA zamierza przebudować lub zbudować w nowym śladzie prawie 55 km jej przebiegu we wschodniej części województwa śląskiego.


Droga krajowa nr 78 / Fot. GDDKiA


Idź do oryginalnego materiału