Do Sejmu wpłynęła nowa regulacja dotycząca pracy w upały, ale na tym nie koniec zmian w tym zakresie. Ministerstwo Edukacji przygotowuje przełomowe zmiany w regulacjach dotyczących funkcjonowania szkół podczas ekstremalnych upałów.

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Więcej możliwości dla dyrektorów
Minister Barbara Nowacka zapowiedziała kompleksowe rozwiązania, które diametralnie zmienią dotychczasowe podejście do nauki w trudnych warunkach pogodowych. Dyrektorzy szkół otrzymają bezprecedensowe uprawnienia. Będą mogli nie tylko skracać standardowe 45-minutowe lekcje do zaledwie 25 minut, ale również całkowicie modyfikować plan zajęć, przenosząc je na chłodniejsze godziny poranne. W skrajnych sytuacjach przewidziano choćby możliwość wprowadzenia nauczania zdalnego.
Do tej pory przepisy pozwalały na zawieszanie zajęć jedynie podczas ekstremalnych mrozów. Brak regulacji dotyczących upałów stawał się coraz poważniejszym problemem, szczególnie w kontekście nasilających się fal wysokich temperatur.
Zdrowie uczniów na pierwszym miejscu
Eksperci medyczni jednoznacznie podkreślają zagrożenia związane z przebywaniem dzieci i młodzieży w przegrzanych pomieszczeniach. Wysokie temperatury mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak:
- Ryzyko udaru cieplnego
- Możliwość omdleń
- Znaczące obniżenie koncentracji
- Spadek efektywności procesu edukacyjnego
W ramach nowych przepisów zaplanowano również ogólnokrajową kampanię edukacyjną, która będzie koncentrować się na:
- Zasadach prawidłowego nawadniania organizmu
- Rozpoznawaniu symptomów przegrzania
Doświadczenia z września 2024 roku, kiedy szkoły w Głogowie i Gorzowie Wielkopolskim samodzielnie podejmowały decyzje o skracaniu lekcji, stały się kluczowym argumentem za wprowadzeniem systemowych rozwiązań. Eksperci przewidują, iż pierwsze trudne terminy mogą wystąpić już w czerwcu, choć wrzesień również może przynieść poważne wyzwania temperaturowe.
Harmonogram wprowadzania zmian
Projekt nowych przepisów ma zostać opracowany na wiosnę 2025 roku. w tej chwili realizowane są intensywne konsultacje z dyrektorami szkół i samorządami. Wprowadzenie tych zmian oznacza, iż polski system edukacji dostosuje się do rozwiązań stosowanych już w innych krajach europejskich.
Nowe regulacje mają nie tylko uprościć procedury podejmowania decyzji, ale przede wszystkim zapewnić bezpieczne warunki nauki podczas rosnącej liczby dni z ekstremalnymi temperaturami.