W dniu dzisiejszym (27.03.2025r.) dostaliśmy informacje na temat budowy obwodnicy miasta Leska od Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Poniżej zamieszczamy wszelkie szczegóły planowanej inwestycji, która dostała w lutym zielone światło od Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Rolą Zarządu Województwa jest podejmowanie również trudnych decyzji, ale ich cel musi być jasny dla społeczeństwa – dbamy o zrównoważony rozwój wszystkich regionów Podkarpacia. Każda inwestycja drogowa jest mocnym impulsem dla gospodarki i turystyki. Zarazem, każda inwestycja wpływa na lokalne społeczności. Zaproponowaliśmy przedstawicielom gminy Lesko dodatkowe środki finansowe na realizację zadania służącemu stricte mieszkańcom. Teraz pora na kolejny istotny krok i wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez lokalny samorząd. Cel jest jeden – inwestować w przyszłość Leska i przeciwdziałać jego dalszej marginalizacji.
– słowa Marszałka Województwa Piotra Pilcha
Podstawowe informacje:
Podstawowe informacje Wybranym do realizacji wariantem obwodnicy Leska jest wariant W2, który został zaakceptowany pod względem środowiskowym. Jak pokazuje poniższa grafika, obwodnica zacznie się rondem na drodze krajowej nr 84, przejdzie przez nowy most nad rzeką San, a zakończy się w Huzelach, gdzie powstanie projektowane rondo łączące ją z istniejącą drogą wojewódzką nr 894. Długość nowej drogi wyniesie około 4,5 km, a jej kategoria to droga wojewódzka o klasie technicznej G.
Obwodnica będzie przebiegać w kierunku Zagórza – Hoczewa, przejmując dużą część ruchu samochodowego na tym odcinku. Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 180 milionów złotych, z czego 100 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 80 milionów złotych to wkład finansowy Województwa Podkarpackiego.

Zaawansowanie inwestycji:
W postanowieniach uzgadniających wydanych przez Wody Polskie oraz Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska określono zasady dotyczące realizacji i eksploatacji terenu, z naciskiem na ochronę przyrody, zasobów naturalnych oraz minimalizowanie negatywnego wpływu na sąsiednie tereny. Ustalono m.in. lokalizację ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, nasadzeń zastępczych, a także wymagania dotyczące zaplecza budowy oraz wzmocnienia brzegów rzeki San. Te dokumenty stanowią ostatni etap przed wydaniem przez Burmistrza Miasta i Gminy Lesko decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która jest niezbędna do uzyskania kolejnej decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, wydawanego przez PG Wody Polskie. Po uzyskaniu tych decyzji, wraz z pełną dokumentacją projektową i wymaganymi uzgodnieniami, wszystkie materiały zostaną przekazane do Wojewody Podkarpackiego, który wyda decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ZRID umożliwi ogłoszenie przetargu na wykonanie robót budowlanych.
Prognoza natężenia ruchu:
Planowana obwodnica przejmie część ruchu tranzytowego z drogi krajowej nr 84, szczególnie na trasach Sanok – Lesko – Baligród – Cisna oraz Sanok – Lesko – Polańczyk – Wołkowyja – Czarna. Zgodnie z prognozą ruchu, w 2026 roku na nowym odcinku drogi przewidywane natężenie ruchu wyniesie 6803 pojazdy na dobę, a w 2036 roku wzrośnie do 7913 pojazdów na dobę. Z kolei, na podstawie Generalnego Pomiaru Ruchu, który przeprowadzono w latach 2020/2021, w punkcie pomiarowym przy drodze krajowej nr 84 w pobliżu ulicy Podgórskiej natężenie ruchu wynosiło 10 986 pojazdów na dobę. W związku z tym, oczekuje się znaczącego spadku liczby pojazdów na zatłoczonym rondzie w Lesku.
Nowy Most na Sanie:
Celem strategicznym budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 894 jest zapewnienie płynności i ciągłości ruchu między drogą krajową nr 84 położoną na prawym brzegu rzeki San a drogą wojewódzką nr 894 na lewym brzegu. Problemem w tym układzie jest obecny most na Sanie w Huzelach, który mimo licznych remontów ma już prawie sto lat i nie spełnia norm nośności oraz skrajni wymaganych dla dróg wojewódzkich. Każda awaria, prace konserwacyjne lub roboty budowlane powodują utrudnienia i okresowe zamknięcia mostu. Rozwiązaniem tego problemu ma być budowa nowego mostu przez San, który będzie miał rozpiętość 145 metrów. Nowa konstrukcja mostu będzie nowoczesna, a pomost będzie zawieszony na łukach przy pomocy wieszaków tworzących kratowy układ, znany jako „Network arch”. Poniżej widzimy wizualizację:

Ilustracja prezentuje projektowany most w technologii „Network arch”. Autor: PROMOST Consulting/ źródło: PZDW
Zmiany krajobrazu wynikające z budowy:
Trasa obwodnicy jest zaprojektowana w taki sposób, aby nawiązywała do przebiegu koryta rzeki San, zarówno na terenach zabudowanych, jak i poza nimi. Budowa obwodnicy nie wiąże się z dużymi zmianami w zakresie wycinki drzew i krzewów. Nowy most, którego konstrukcja jest łukowa z kratowanymi wieszakami, nawiązuje do istniejącego mostu o podobnej budowie. Ostatni odcinek ścieżki pieszo-rowerowej w okolicach zabudowy Huzeli został ograniczony przez ścianę oporową, co stworzyło efekt promenady. Cała inwestycja została zaplanowana w sposób, który harmonijnie wpisuje się w otoczenie doliny rzeki San, nie dominując nad nim. Poniżej wizualizacja.

Wizualizacja obwodnicy od strony miejscowości Huzele. Autor: PROMOST Consulting/ źródło: PZDW
Zakres inwestycji:
Zakres inwestycji obejmował będzie m.in.:
– budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 894 Lesko – Hoczew – Wołkowyja – Czarna
– rozbudowę/budowę jednopoziomowych skrzyżowań z istniejącymi drogami,
– przebudowę i rozbudowę dróg na wlotach do skrzyżowań,
– budowę dodatkowych jezdni celem zapewnienia dostępności do drogi publicznej,
– przebudowę i budowę zjazdów publicznych i indywidualnych,
– budowę nowego mostu na rzece San,
– budowę przepustów i małych mostów
– budowę ściany oporowej,
– budowę elementów ochrony środowiska: ekranów akustycznych, przepustów ekologicznych dla zwierząt, małych mostów ekologicznych dla zwierząt, stałych ogrodzeń ochronno-naprowadzających, tymczasowych wygrodzeń,
– budowę i przebudowę chodników,
– budowę ścieżek rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych,
– budowę układu odwodnienia drogi odpowiadającego uwarunkowaniom terenowym,
– budowę lub przebudowę sieci oświetlenia drogowego,
– wykonanie nasadzeń,
– budowę kanału technologicznego,
– budowę, przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej,
– budowę elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego,
– inne prace o charakterze przygotowawczym, pomocniczym i porządkującym
Na działkę nr 1016 na której znajduje się Dom Ludowy w Huzelach, w którym realizowane są Warsztaty Terapii Zajęciowej, przewidziano rozwiązania projektowe umożliwiające dojazd awaryjny pojazdom uprzywilejowanym.
Planowane rozbiórki:
W ramach inwestycji planowana jest rozbiórka 3 budynków mieszkalnych oraz 7 obiektów, w tym budynków gospodarczych, piwnicy, wiat, altan i przepompowni. Większość z tych obiektów znajduje się w pobliżu ronda, które łączy obwodnicę z istniejącą drogą wojewódzką nr 984 w Huzelach.
Sieć rowerowa i połączenia z drogami innych kategorii:
Ruch pieszy i rowerowy będzie odbywać się po specjalnych jezdniach oraz ścieżkach pieszo-rowerowych, które będą zlokalizowane po obu stronach obwodnicy. Przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych zostały zaprojektowane na skrzyżowaniach z istniejącymi drogami publicznymi. Infrastruktura rowerowa obwodnicy Leska została zaplanowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie z planowaną siecią tras Velo San. Poniżej wizualizacja.

źródło grafiki: podkarpackie.pl
Powiązanie z inwestycją GDDKiA Zagórz – Lesko:
Koncepcja programowa rozbudowy drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz (z mostem na rzece Osława) do Lesko/Postołów (z mostem na rzece San) planowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie także jest brana pod uwagę przy planach budowy. Projekt ten zostanie zintegrowany z rozwiązaniami obwodnicy Leska, przebiegającą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894.
Nowe tereny inwestycyjne/Podsumowanie:
Podsumowując obwodnica odciąży mocno drogę krajową nr 84, a szczególnie rondo w Lesku, ale to nie koniec. Nowa droga będzie przebiegać głównie przez tereny niezabudowane lub słabo zagospodarowane, szczególnie na początku trasy. Zastosowane rozwiązania dotyczące dostępu do drogi publicznej stworzą dogodne warunki do rozwoju różnych rodzajów działalności na terenach przylegających do obwodnicy. Szczególnie biorąc pod uwagę iż droga ta prowadzi w często uczęszczane destynacje turystyczne jak Solina, Polańczyk, Czarna czy Wołkowyja.
Wizualizacja Wideo:
