Likwidacja buspasu na ulicy Mikołajczyka. ZDMK potwierdza: zmiany jeszcze w listopadzie

1 godzina temu

Zapowiadane od miesięcy zmiany na ul. Mikołajczyka wchodzą w decydującą fazę. Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje się do likwidacji pasa ruchu dla autobusów na odcinku od przystanku „Dunikowskiego” w kierunku ronda Piastowskiego. Jak informuje magistrat, nowa stała organizacja ruchu zostanie wprowadzona w połowie listopada. To finał sprawy, o której – jak przypominamy – pisaliśmy już w lutym, gdy władze miasta zapowiedziały wycofanie się z rozwiązań wprowadzonych w 2020 roku.

W ramach przygotowywanej zmiany zlikwidowany zostanie buspas oraz przywrócony ruch dwoma pasami w kierunku ronda Piastowskiego. Prace mają zakończyć się równolegle z inną inwestycją drogową realizowaną na tym samym odcinku – budową nowego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów w rejonie ul. Okulickiego.

Nowe przejście i przejazd powstają w pobliżu ronda Piastowskiego. Zlikwidowane zostaną natomiast istniejące ciągi pieszo-rowerowe przed wiaduktem nad ul. Okulickiego. Ulica zyska też dedykowane oświetlenie LED oraz wyspę azylu rozdzielającą pasy ruchu. Jak podkreśla ZDMK, celem inwestycji jest nie tylko poprawa bezpieczeństwa, ale przede wszystkim zwiększenie przepustowości wlotu na rondo Piastowskie, gdzie od lat tworzą się korki.

Mieszkańcy apelowali od lat

To właśnie korki, hałas i rosnące zanieczyszczenie powietrza sprawiły, iż mieszkańcy Bieńczyc i Mistrzejowic od kilku lat domagali się przywrócenia dwóch pasów ruchu. Jak pisaliśmy w KRKNews w lutym tego roku, już wówczas przewodniczący Rady Miasta Krakowa Jakub Kosek informował, iż decyzja o powrocie do starej organizacji zapadła po serii spotkań z mieszkańcami i radnymi.

– Kilka lat temu zwężono pasy ruchu na ul. Mikołajczyka oraz rondzie Hipokratesa, co spowodowało nałożenie się dwóch strumieni pojazdów na jeden pas. Wcześniej korki tworzyły się wyłącznie na prawym pasie, natomiast lewy umożliwiał płynny przejazd. W wyniku zmian znacznie wydłużyły się czasy przejazdu zarówno dla kierowców aut osobowych, jak i autobusów komunikacji miejskiej. Mieszkańcy i radni wielokrotnie zwracali uwagę na pogorszenie sytuacji – mówił w lutym Kosek, przypominając o spotkaniach z mieszkańcami, na których wielokrotnie podnoszono problem zatorów sięgających choćby placu Bieńczyckiego.

Wówczas przedstawiono plan przywrócenia dwóch pasów ruchu w dwóch etapach. Etap pierwszy – właśnie realizowany – obejmuje likwidację buspasa i przeniesienie przejścia dla pieszych. Etap drugi, planowany na przyszły rok, ma dotyczyć dalszej przebudowy ulicy i montażu sygnalizacji świetlnej wzbudzanej na wybranych przejściach, co ma pozwolić zachować płynność ruchu przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych.

Zmiany po pięciu latach krytyki

Buspas na ul. Mikołajczyka pojawił się w 2020 roku w ramach miejskiego programu wspierania transportu publicznego. Jednak zamiast usprawnić komunikację, rozwiązanie gwałtownie stało się jednym z najbardziej krytykowanych przez mieszkańców Mistrzejowic i Bieńczyc.

Po zwężeniu jezdni do jednego pasa w każdą stronę przejazd z ronda Piastowskiego do ronda Hipokratesa potrafił zająć choćby 20 minut. Autobusy, które miały korzystać z wydzielonego pasa, często utknęły w korkach razem z samochodami, gdyż w wielu miejscach trasa buspasa była przerywana lub blokowana.

– Ruch przestał być płynny, a czas dojazdu do centrum wydłużył się o kilkanaście minut. Mieszkańcy zamiast przesiąść się do komunikacji miejskiej, coraz częściej wracali do samochodów, bo autobusy nie przyjeżdżały na czas – komentowali radni podczas wiosennej sesji Rady Miasta.

Skargi na nową organizację ruchu trafiały do ZDMK, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, a także do biura przewodniczącego RMK. Wreszcie – po serii interpelacji i petycji – władze miasta przyznały, iż zmiany z 2020 roku przyniosły więcej szkód niż korzyści.

Zgodnie z planem, w połowie listopada ulica Mikołajczyka wróci do organizacji ruchu zbliżonej do tej sprzed pięciu lat. Kierowcy odzyskają dwa pasy ruchu w kierunku ronda Piastowskiego, co ma skrócić czas przejazdu i ograniczyć zatory w godzinach szczytu. Jednocześnie ZDMK zapewnia, iż nowa infrastruktura pieszo-rowerowa i oświetlenie poprawią bezpieczeństwo użytkowników.

– Planowane zmiany mają na celu przyspieszenie przejazdu w kierunku Mistrzejowic i Prądnika Czerwonego, co powinno wyeliminować problem długich zatorów drogowych oraz ograniczyć uciążliwości dla mieszkańców – podkreśla magistrat.

W praktyce oznacza to, iż etap pierwszy z lutowego planu właśnie się materializuje. Likwidacja buspasa i przebudowa przejścia to pierwsze kroki w kierunku pełnego odtworzenia dwóch pasów na całej długości ul. Mikołajczyka. Kolejny etap – związany z sygnalizacją i dalszymi robotami drogowymi – ma ruszyć po zabezpieczeniu środków w budżecie miasta na 2026 rok.

Idź do oryginalnego materiału