Linia MRT Putrajaya otwiera się jutro – próbowaliśmy; oto nasze doświadczenie i przewodnik po nowej linii kolejowej KV

1 rok temu

Po wielu oczekiwaniach i pewnych opóźnieniach, Klang Valley wreszcie będzie miała swoją drugą linię MRT. Linia MRT Putrajaya zostanie oficjalnie uruchomiona jutro, 16 marca, przez premiera Datuka Seri Anwara Ibrahima w zajezdni Serdang MRT, a pociągi będą otwarte dla publiczności o godzinie 15:00.

Przyniesiemy Ci aktualizacje z premiery, ale oto wszystko, co musisz wiedzieć o linii MRT Putrajaya lub PYL, jak ją nazywają wewnętrznie. MRT Corp zorganizowało wczoraj prezentację dla mediów, podczas której dowiedzieliśmy się wszystkiego o nowej linii od nich i Rapid Rail, pobraliśmy próbki pociągu i stacji oraz cieszyliśmy się świeżymi widokami znajomych miejsc z góry. Naprawdę warto czekać.

Linia MRT Putrajaya to linia o długości 57,7 km z 36 stacjami. Rozpoczyna się w Kwasa Damansara (nowe miasteczko obok Kota Damansara i Sungai Buloh), które działa od grudnia 2016 roku jako część linii MRT Kajang Line, a kończy się w Putrajaya Sentral w administracyjnej stolicy Malezji.

Jutro uruchomienie pełnej linii wraz z otwarciem odcinka 2 o długości 38,7 km. Pierwsza faza PYL z Kwasa Damansara do Kampung Batu działa od czerwca 2022 r., ale była używana w ograniczonym stopniu, ponieważ mieszkańcy Kepong/Jinjang a Bandar Sri Damansara nie mógł dostać się bezpośrednio linią do KL CBD. Co do tych, którzy mieszkają na południu Doliny Klang, w końcu.

Spośród 57,7 km 44,2 km znajduje się na wzniesieniach, a 13,5 km trasy – w centrum miasta – znajduje się pod ziemią. Istnieje dziewięć stacji pod ziemią i są one od Sentul Barat (wzdłuż Jalan Ipoh) do Chan Sow Lin. Stacje między nimi to Titiwangsa (duży węzeł autobusowo-kolejowy, Rapid KL uważa to za „drugi KL Sentral”), Hospital Kuala Lumpur, Raja Uda (gdzie Jalan Tun Razak spotyka się z Kg Baru), Ampang Park, perski KLCC , Conlay i Tun Razak Exchange (TRX).

Nowa linia MRT łączy wiele punktów w sieci kolejowej Klang Valley. Istnieje łącznie 10 stacji przesiadkowych / przesiadkowych łączących PYL z każdą istniejącą linią kolejową w KV, od kolejki jednoszynowej do ERL.

Mapa trasowania i lista stacji przesiadkowych – kliknij, aby powiększyć

Na początek PYL i MRT Kajang Line spotykają się w Kwasa Damansara i TRX w centrum miasta. Oznacza to, iż ci na południu mogą bezproblemowo dotrzeć do PJ/Damansara MRT – na przykład nasz fotograf Pat, który mieszka bardzo blisko stacji Taman Equine, może pojechać PYL do TRX i przesiąść się na linię Kajang. Stamtąd nie trzeba długo jechać do 1 Utama, jednego z bardziej popularnych miejsc na premiery samochodów i pokazy objazdowe. To oszczędność czasu i kosztów.

I odwrotnie, moją stacją domową jest Pusat Bandar Damansara (linia Kajang) i mogę teraz przełączyć się na PYL w TRX i udać się do Putrajaya pobiegać. Muszę kiedyś tego spróbować; to z pewnością bije tę trudną jazdę do domu na MEX, gdzie mam tendencję do mikrosnu po porannym biegu. To tylko dwa przykłady rzeczywistych scenariuszy, które przychodzą mi do głowy.

Możliwości będą ogromne, gdy uwzględnimy wszystkie połączenia. Pozostałe stacje przesiadkowe znajdują się w Titiwangsa (KL Monorail, LRT Ampang/Sri Petaling), Chan Sow Lin (LRT Ampang/Sri Petaling) i Sungai Besi (LRT Sri Petaling). Ampang Park (linia LRT Kelana Jaya) to stacja przesiadkowa, a nie stacja przesiadkowa. Różnica polega na tym, iż możesz zmieniać linie na stacjach przesiadkowych, ale będziesz musiał wystukać i ponownie wejść. Brak stukania podczas przełączania pociągów na stacjach przesiadkowych.

Informacje o trasach Park & ​​Ride i autobusów dowozowych – kliknij, aby powiększyć

Pozostałe stacje przesiadkowe są z liniami nieobsługiwanymi przez Rapid KL. Są w Sungai Buloh i Sri Damansara Timur na tym samym odcinku drogi (KTM Komuter Tg Malim – Port Klang Line), Kampung Batu (KTM Komuter Batu Caves – Pulau Sebang Line) i Putrajaya Sentral (KLIA Transit). Wszystko, wszędzie, tylko nie wszystko na raz!

Zanim podzielę się wrażeniami z pociągu/stacji, porozmawiajmy o Park & ​​Ride i autobusach dowozowych, ponieważ dojazd do stacji MRT jest istotną częścią dojazdów do pracy. Rapid KL mówi, iż istnieje 31 linii autobusów dowozowych obejmujących ponad 350 km, więc nie brakuje autobusów, które przewożą Cię na stacje. Ceny biletów wynoszą od 1 do 2,40 RM (tylko bezgotówkowo), a posiadacze kart zniżkowych otrzymują 50% zniżki. jeżeli istnieje trasa, która przebiega przez twój taman, wypróbuj autobusy, zanim ją odrzucisz.

Jeśli nie lubisz autobusów, zawsze możesz podjechać na dworzec. PYL ma 17 stacji z obiektami Parkuj i Jedź, z łącznie 6416 zatokami. W tej chwili powstają kolejne zatoki – na przykład trwa budowa wielopoziomowego parkingu przylegającego do stacji Putrajaya Sentral.

Nowe biletomaty akceptują płatności kartą – kliknij, aby powiększyć

Opłata za parkowanie wynosi 4,30 RM za wjazd na dzień (maksymalnie 16,10 RM w przypadku parkowania na noc), ale aby skorzystać z tej bardzo rozsądnej stawki, należy użyć tej samej karty Touch n Go, aby wejść i wyjść z MRT. W ten sposób mogą wyeliminować użytkowników spoza MRT, którzy będą musieli zapłacić 3,30 RM za pierwszą godzinę i 1,10 RM za każdą kolejną. jeżeli wejdziesz i wyjdziesz z tej samej stacji bez faktycznego wsiadania do pociągu, zapłacisz standardowe stawki godzinowe. nie próbuj.

Chcesz zrobić zakupy w okolicy przed odebraniem samochodu? Po wystukaniu ze stacji masz dwie godziny na opuszczenie parkingu – ci, którzy noszą zegarki dla nurków, korzystają z twojego lunety. Motocykle płacą 1,10 RM za dzień, więc jeżeli masz w domu skuter lub kapcai, fantastycznie.

Nasza sesja przedpremierowa dla mediów rozpoczęła się na stacji Putrajaya Sentral, która jest połączona ze stacją ERL KLIA Transit – krótki spacer, pod jednym dachem, bardzo wygodne. Automaty biletowe są ulepszeniem w stosunku do tych na linii MRT Kajang. Mają znacznie większe ekrany, trzy języki (BM, mandaryński, tamilski) i co najważniejsze, akceptację kart debetowych/kredytowych! Tak, po prostu machnij kartą, aby zapłacić za bilety, lub doładuj swoją kartę TnG tutaj.

Przyjazne OKU funkcje na stacjach iw pociągach – kliknij, aby powiększyć

Logo Visa i Mastercard zobaczysz również na stanowiskach obsługi klienta, które są przyjazne dla OKU i wyposażone w pętle słuchowe. Są też toalety OKU, dotykowa nawierzchnia dla niewidomych oraz „bez przerw” (moje słowo, nie ich) i oświetlone przejście z pociągu na peron dla wózków inwalidzkich.

Oprócz mapy trasy i ogólnej mapy sieci kolejowej, stacje mają mapę lokalizacji, która pokazuje lokalny obszar wokół stacji. Pojechaliśmy pociągiem do Chan Sow Lin (tor jedzie pod ziemią w pobliżu Taman Desa), a ta stacja metra ma tablicę informującą o adekwatnym wyjściu, a obok każdego punktu orientacyjnego / budynku znajduje się mały obrazek. Schludny.

Chan Sow Lin to stacja przesiadkowa z linią LRT Ampang/Sri Petaling Line, która znajduje się na poziomie gruntu po drugiej stronie drogi o tej samej nazwie – po raz kolejny spacer jest w całości pokryty przez jejantas. Ponadto toalety zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet mają rozkładane stoły do ​​przewijania niemowląt, co jest miłe, ale męska toaleta Chan Sow Lin miała tylko dwie umywalki na duży pokój, co wydawało się nieco surowe.

Przejrzyste oznakowanie i łatwe/wiele połączeń – kliknij, aby powiększyć

Na koniec pociągi. Linia MRT Putrajaya ma 49 jednostek pociągów elektrycznych, a każdy skład składa się z czterech wagonów o pojemności 1200 pasażerów. Jest to w pełni zautomatyzowany system bez maszynisty, ale w razie potrzeby pociąg może być prowadzony manualnie – na podglądzie personel pod kierownictwem Rapid Rail COO Ramli Shafie otworzył panel na czele pociągu, który odsłonił wszystkie elementy sterujące. Kolejny „tajny panel” po bokach pociągu ukrywa wózek inwalidzki na wypadek sytuacji awaryjnych. Warto również wspomnieć o pasach bezpieczeństwa dla wózków inwalidzkich i kamerach CCTV w pociągu.

Pociągi PYL są charakterystyczne. Urocza czerwona twarz z „kaczym dziobem” przyniosła przydomek „Duckie”; być może Rapid mógł pomalować dziób na żółto, aby pasował do drzwi i podwoił wygląd kaczki! Kontrastuje to z eleganckim, futurystycznym wyglądem MRT Kajang Line, różnica, która jest również odzwierciedlona w projekcie stacji – stacje SBK wyglądają bardziej atas, stacje PYL są bardziej kwadratowe i funkcjonalne.

To jednak coś więcej niż tylko estetyka. Jako ktoś, kto lubi stać przy drzwiach, aby obserwować teren z góry (byłbyś zaskoczony, jak różne znajome miejsca wyglądają z wyższej perspektywy), doceniam znacznie większe okna w drzwiach pociągu SBK. Stojąc twarzą do normalnych okien, widok na zewnątrz również nie jest dobry, zasłonięty ramą górnych otworów wentylacyjnych. W każdym razie bardzo niewielu ludzi robi to, co ja robię w pociągach, więc ta uwaga jest dyskusyjna.

Pociąg MRT Putrajaya Line z kaczą twarzą i jego ukryte funkcje – kliknij, aby powiększyć

Nie wpłynęło to na podekscytowanie, jakie towarzyszyło mi podczas jazdy nową linią i jestem pewien, iż wielu będzie chciało jutro na nią wsiąść. Dla wielu pracowników miejskich PYL będzie przełomem, który zaoszczędzi tak wiele czasu i pieniędzy (50 RM miesięcznie za karnet podróżny My50 w sieci Rapid KL), a stacja Hospital Kuala Lumpur przyniesie korzyści seniorom i tym, którzy udają się do regularnie GH (w pobliżu znajduje się również szpital KPJ Tawakal). Stacja HKL jest również wyposażona w podnośniki lotniskowe.

Godziny otwarcia to od 6 rano do północy. Częstotliwość w godzinach szczytu w dni powszednie wynosi od czterech do sześciu minut, a poza godzinami szczytu od siedmiu do dziesięciu minut. W weekendy i święta przerwa wynosi od 7 do 15 minut.

Jeśli chodzi o czas podróży, Rapid KL mówi, iż przejazd od końca do końca z Kwasa Damansara do Putrajaya Sentral zajmie 84 minuty. Nie planowaliśmy naszej podróży przedpremierowej z Putrajaya do Chan Sow Lin, ponieważ była to specjalna podróż ekspresowa bez przystanków.

Widoki i punkty orientacyjne z wzniesienia, Putrajaya do KL – kliknij, aby powiększyć

Dla niektórych jedynym pytaniem jest „masz bezpłatny okres próbny?”. W tym celu będziemy musieli poczekać, aż PMX ogłosi jutro, jeżeli w ogóle. Czy w tej chwili linia MRT Putrajaya otwiera dla Ciebie nową trasę dojazdów do pracy? jeżeli tak, czy dokonałbyś zmiany i mniej więcej ile zaoszczędzisz w ten sposób miesięcznie?

Przejrzyj galerię poniżej, aby zobaczyć ujęcia stacji PYL, obiektów, pociągów, a także widoki dzielnic i punktów orientacyjnych z podwyższonej części toru. Niektórzy z was mogą choćby dostrzec swój dom. Obejrzyj także „oficjalny film o produkcie”, w którym występują użytkownicy pociągów z różnych środowisk – od kobiet biurowych po facetów fitness. Mamy nadzieję, iż spodobała Ci się ta recenzja, która różni się od tych, do których jesteś przyzwyczajony na tym kanale. Pozdrawiam serdecznie, a fotograf Pat z pewnością tak. Wróć jutro na oficjalną premierę.

GALERIA: Podgląd multimediów MRT Putrajaya Line

Tagi: Linia MRT Putrajaya

Idź do oryginalnego materiału