Lexus LM jest pierwszym van’em od tej japońskiej marki i zarazem pierwszym, seryjnym tak luksusowym samochodem z tego typu nadwoziem. Trudno wróżyć mu duży sukces na polskim rynku, bowiem gust tutejszych klientów koncentruje się na SUV’ach i limuzynach, ale jest to zdecydowanie samochód niezwykle ciekawy. Pierwszy publiczny pokaz nowego LM w Trójmieście odbył się 11 września 2023 roku w gdańskim salonie Lexus Trójmiasto.
Lexus LM to pierwszy model marki w Europie, który łączy komfort ekskluzywnej limuzyny z nadwoziem przestronnego minivana. Samochód dołącza do gamy najbardziej luksusowych aut w swoich segmentach z literą „L” w nazwie obok limuzyny LS, coupe i kabrioleta LC oraz oferowanego na wybranych europejskich rynkach SUV-a LX.
Co istotne, Lexus LM powstał jako oddzielny model, a nie jako przystosowana wersja samochodu dostawczego. Absolutnym priorytetem dla projektantów był najwyższy komfort pasażerów i zastosowanie zasad japońskiej gościnności Omotenashi w stopniu do tej pory niespotykanym. Każdy najdrobniejszy detal został stworzony w taki sposób, by pasażerowie czuli się w trakcie podróży jak w domu, mogli się zrelaksować, a choćby popracować. We wnętrzu zadbano o najwyższą jakość wykonania oraz zaawansowane technologie.
Auto ma 5130 mm długości, 1890 mm szerokości oraz 1945 mm wysokości, a także bardzo duży rozstaw osi (3000 mm), który jest najważniejszy dla komfortu pasażerów.
W Europie Lexus LM będzie dostępny w wersji LM 350h z 2,5-litrowym napędem hybrydowym. Jego łączna moc maksymalna wynosi 250 KM, a maksymalny moment obrotowy to 239 Nm. Pozwoli to osiągnąć maksymalnie 190 km/h.
W standardzie LM ma inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR ze zwiększonym poziomem przekazywania momentu obrotowego na tylną oś. System może rozdzielać napęd między przodem a tyłem w proporcjach od 100:0 do 20:80 w zależności od sytuacji na drodze, by zagwarantować dobrą przyczepność podczas wychodzenia z zakrętu czy podczas jazdy po śliskiej nawierzchni.
Wnętrze jak z prywatnego odrzutowca
Lexus chciał zaprojektować wnętrze, które będzie tak komfortowe jak domowy salon, a jednocześnie będzie miało wszystkie atrybuty mobilnego biura, czyli cechy jakich nie oferuje żaden inny model na rynku. W trakcie prac nad autem konsultowano się z producentami prywatnych odrzutowców oraz najzamożniejszymi klientami, by sprostać ich oczekiwaniom. Okazało się, iż dla nich najwyższy poziom luksusu oznacza przestrzeń, w której mogą się zreklasować zarówno fizycznie jak i psychicznie. To dla nich ważniejsze choćby od dostępu do najbardziej zaawansowanych technologii.
Kabina siedmiomiejscowa
Lexus LM oferowany jest z dwoma rodzajami kabiny – siedmiomiejscową oraz czteromiejscową. W wariancie z siedmioma fotelami środkowy rząd foteli VIP będzie miał najwięcej przestrzeni i będzie do niego najłatwiejszy dostęp. W dodatkowym trzecim rzędzie zamontowane będą składane fotele, które można złożyć, gdy potrzebna jest większa przestrzeń bagażowa.
Kabina czteromiejscowa
Lexus LM z czteromiejscową kabiną to najwyższy poziom luksusu. W drugim rzędzie zamontowano dwa bardzo komfortowe, wielofunkcyjne fotele. Wyróżnikiem tej wersji jest przegroda, która oddziela kabinę kierowcy od przestrzeni pasażerskiej. W przegrodzie zabudowano 48-calowy wyświetlacz w jakości HD oraz szklany panel, który może zostać przyciemniony, by stworzyć bardziej prywatną atmosferę. Wersja z czterema miejscami ma też 23-głośnikowy system audio Mark Levinson 3D Surround Sound, a zaawansowany układ Lexus Climate Concierge wykorzystuje sensory do dobrania odpowiedniej temperatury wewnątrz.
Komfortowe fotele
Rozmieszczenie foteli oraz ich design odgrywają kluczową rolę w odbiorze auta przez pasażerów. zwykle w minivanach siedzi się wysoko, środek ciężkości też jest umieszczony wysoko, przez co pasażerowie narażeni są na przesuwanie się na boki np. podczas jazdy w zakrętach.
Nowe fotele w Lexusie LM zostały zaprojektowane tak, by zminimalizować kołysanie się głów pasażerów, przez co mają oni dobre pole widzenia, a także zredukowano nieprzyjemne wibracje. Kształt foteli poprawia pozycję, bezpiecznie podtrzymując ciało od miednicy po klatkę piersiową, a tym samym powoduje lepszy rozkład nacisku na dolne partie ciała. Boczki foteli pomagają utrzymać prostą sylwetkę i wyprostowaną miednicę, co ogranicza garbienie się pasażera podczas jazdy.
Wydłużone zagłówki dbają o komfort nie tylko szyi, ale przede wszystkim górnej partii pleców, co sprawia, iż kręgosłup jest stabilny. Wydłużane i regulowane siedziska zapewniają dobre podparcie nóg. W wersji czteroosobowej tylne fotele mogą zostać rozłożone do pozycji leżącej podobnie jak ma to miejsce w lotniczych fotelach z pierwszej klasy.
Poduszki foteli wykonano z dwóch różnych materiałów, by stworzyć miękką powierzchnię na twardej bazie. Dodatkowo mają funkcję odchylania, by zapobiec przesuwaniu się pasażerów podczas hamowania. Oprócz elektrycznej regulacji, podgrzewania i wentylacji fotele mają też pneumatyczny system podparcia lędźwiowego z czterema poziomami ustawień, dzięki czemu można wypełnić przestrzeń pomiędzy ciałem pasażera a oparciem, co redukuje nieprzyjemne wibracje.
Jednym z najważniejszych priorytetów było zapewnienie jak najlepszego wyciszenia kabiny. Za inspirację posłużył model LS, w którym zastosowano wiele przełomowych rozwiązań. W przypadku modelu LM dążono do zapewnienia naturalnej ciszy, a nie głuchej ciszy znanej ze studiów nagraniowych czy pomieszczeń dźwiękoszczelnych.
Konsturkcja pojazdu została uszczelniona, a prześwity między drzwiami i metalowymi elementami zmniejszone. Zastosowano też felgi i opony, które redukują hałas. We wnętrzu działa system Active Noise Control, który w trakcie jazdy przesyła fale dźwiękowe w przeciwnych fazach przez głośniki, redukując gromadzenie się hałasu o niskiej częstotliwości. Jego działanie jest precyzyjnie kontrolowane przy pomocy specjalnego mikrofonu monitorującego poziom hałasu wewnątrz, dostosowanego do układu kabiny.
W czteromiejscowym LM zastosowano pięciowarstwową podsufitkę, która nie pochłania dźwięku, co ułatwia prowadzenie rozmowy. Przegroda ma również znacznie podwyższoną izolację akustyczną (+40%).
48-calowy wyświetlacz
W wersji czteromiejscowej w dolnej części przegrody umieszczono 48-calowy ekran HD, ustawiony pod odpowiednim kątem dla oglądających. Ma on trzy tryby wyświetlania – na pełnym ekranie, tryb kinowy oraz ekran podzielony na dwie niezależne części z oddzielnymi zestawami słuchawkowymi dla pasażerów lewego i prawego fotela.
W nowym Lexuie LM marka zadbała o zastosowanie zasad japońskiej gościnności Omotenashi w stopniu do tej pory niespotykanym. W modelu czteromiejscowym górna część przegrody jest szklana, dzięki czemu pasażerowie mogą patrzeć na drogę. Przegrodę można przyciemnić lub zasłonić w zależności od potrzeb.
Lexus LM jest oferowany w Polsce w dwóch wersjach. Odmiana 7-miejscowa kosztuje 599 900 zł, a 4-miejscową wyceniono na 729 900 zł.
Podczas premierowego pokazu w Lexus Trójmiasto pokazano także pozostałe, topowe modele z gamy marki: RC-F Carbon Edition, LC Convertible oraz LC Coupe i LS.