Czekając na oficjalne info z miasta (może jutro na sesji, a może na październikowym live?) możemy tymczasem opierać rozważania kolejowe na doniesieniach z prasy branżowej i wypowiedziach ekspertów. Na szczęście mam specjalistę szczególnie mocno przywiązanego lokalnie i z odpowiednimi kontaktami.
Tarnobrzeg, czyli o przepustowości słów kilka
Artykuł o powyższym tytule ukazał się przedwczoraj na portalu Rynek-Kolejowy.pl. Planowana przebudowa tarnobrzeskiego dworca kolejowego, czy może raczej dworca kolejowego w Tarnobrzegu (to nie to samo) podawana jest jako dobitny przykład „niecelnego strzału”, czyli realizacji inwestycji w zakresie nieadekwatnym do potrzeb.
Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu pisze o likwidacji peronu w Tarnobrzegu i ograniczeniu dostępnych krawędzi peronowych do dwóch, co znacznie ograniczy przepustowość układu torowego, a przez to możliwości rozwoju, całkiem optymistyczne, gdyby się udało i gdyby nie wspomniane narzucane w tej chwili ograniczenia.
Perspektywy kolejowe dla Tarnobrzega
Po zakończeniu remontu na odcinku Padew-Ocice, pociągu kursujące w tej chwili z Dębicy do Padwi mogłyby wydłużyć relację, a to może być choćby 6 do 8 par. Podobną częstotliwość, choćby do 10 par, mogłoby dojeżdżać do nas od strony Rzeszowa i Kolbuszowej. Z kolei wydłużenie kursów na linii Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski to możliwość dodatkowych 3-4 par pociągów. Po uwzględnieniu dodatkowych pociągów dalekobieżnych, co jest całkiem realne, Tarnobrzeg z jednotorową linią nie będzie posiadał infrastruktury pozwalającej na kończenie, rozpoczynanie, czy wydłużanie biegu pociągów.
Pełen tekst pod tym linkiem:
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/tarnobrzeg-czyli-o-przepustowosci-slow-kilka-120626.html
Działania, a nie tylko kolejny głos w dyskusji
O spotkaniu z Zarządem PKP PLK i Pełnomocnikiem PKP PLK w sprawie stacji kolejowej w Tarnobrzegu poinformował dzisiaj na swoim profilu Michał Litwin. Według relacji Zarząd PLK popiera i podziela wątpliwości związane z projektem przebudowy stacji i gotów jest do rozmów o liczbie krawędzi peronowych, dostępie do peronów, w kontekście przejścia podziemnego. Rozmowy dotyczyły również ewentualnych nowych linii kolejowych przebiegających przez Tarnobrzeg, poprawiający skomunikowanie Czwórmiasta, a choćby dojazdu pociągami dla odwiedzających Jezioro Tarnobrzeskie.
Według Michała Litwina niezbędne jest włączenie PKP PLK w proces tworzenia Strategii Zrównoważonej Mobilności Miejskiej w ramach Czwórmiasta. Nasz krajan przygotowuje w tej sprawie pismo do PKP PLK, ze szczegółowym wskazaniem elementów wymagających poprawy, z naszego, tarnobrzeskiego punktu widzenia. Wzywa przy okazji do podpisania pisma przez władze miasta, czy to wykonawcze, czy uchwałodawcze. Niektórzy radni już reagują pozytywnie, chociaż jeszcze nie są to podpisy. Czekamy. Może coś się jeszcze uda zrobić. Szkoda, iż temat ruszony dopiero na tym etapie. Pełen wpis Michała Litwina poniżej.