To jest lokomotywa Sterand z 1902 r. Być może nigdy wcześniej jej nie widzieliście, ponieważ jest to jedyna taka lokomotywa, jaka kiedykolwiek została zbudowana i do tej pory żyła we względnym zapomnieniu. To 121-letnia dwumiejscowa lokomotywa-samochód, w tej chwili wystawiona na sprzedaż za 260 000 USD.
Chociaż wygląda jak każda część pociągu parowego, Sterand Loco jest w rzeczywistości napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym Rutenber, który wytwarza 15,6 KM lub 40 KM, w zależności od tego, kogo słuchasz. Prędkościomierz podnosi się do 60 mil na godzinę, co w 1902 roku uznano by za bardzo szybkie.
Szybkie fakty – lokomotywa Sterand z 1902 roku
Lokomotywa Sterand Loco z 1902 roku została opracowana na przełomie XIX i XX wieku, na bardzo wczesnym etapie historii motoryzacji. Został zaprojektowany jako pojazd promocyjny dla firmy Chicago Solder Company, która produkowała lut z rdzeniem topnikowym, niezbędny produkt, gdy Stany Zjednoczone gwałtownie wdrażały elektryczność. Pojazd napędzany jest czterocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym, chłodzonym cieczą, w którym wykorzystano konstrukcję wlotu nad wydechem, tak powszechną w pierwszej połowie stulecia. Silnik wytwarza deklarowane 40 KM, a moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem dwubiegowej skrzyni biegów (z biegiem wstecznym). Zabytkowa pocztówka mówi, iż silnik wytwarza 15,6 KM, co jest bardziej realistyczne według standardów inżynieryjnych z 1902 roku. Co ciekawe, mówi się, iż firma Rutenber Motor Company wyprodukowała pierwszy czterocylindrowy silnik rzędowy w historii Stanów Zjednoczonych. Zaczęli przed 1900 rokiem z silnikiem jednocylindrowym, a następnie opracowali rzędowy czterocylindrowy i rzędowy sześciocylindrowy, które dostarczali producentom samochodów i ciężarówek w całym kraju. Lokomotywa Sterand została zbudowana przez firmę Western Motor Company (dawniej Rutenber) z Marion w stanie Indiana w 1902 roku dla firmy Chicago Solder Company, prawdopodobnie jako pojazd promocyjny. Jest teraz oferowany do sprzedaży poza Stanami Zjednoczonymi z ceną wywoławczą 260 000 USD.
Firma motoryzacyjna Rutenberg
Rutenber Motor Company została założona przez Edwarda Rutenbera w 1896 roku w celu komercyjnej produkcji jego projektów silników, które początkowo obejmowały jednocylindrowy silnik stacjonarny i pierwszy w Ameryce czterocylindrowy rzędowy silnik benzynowy.
To jedyne historyczne zdjęcie Sterand Loco z 1902 roku, jakie udało nam się znaleźć, jak widać, z biegiem czasu zaszły zmiany, takie jak przedni grill i łapacz krów.
Chociaż Rutenber eksperymentował z wytwarzaniem niektórych samochodów we własnym zakresie, firma niedługo porzuciła projekt, aby skupić się na chlebie powszednim – budowaniu silników dla amerykańskich producentów samochodów, którzy powstawali od wybrzeża do wybrzeża.
Silniki Rutenber były używane w szerokiej gamie pojazdów, w tym w pojazdach American, Burg, Glide, Halladay, Jewel, Lexington, Luverne, Nyberg, Roamer, Stoddard-Dayton, Moon i Westcott. Być może najbardziej znanym samochodem napędzanym Rutenberem był Stoddard-Dayton, który wygrał wyścig Indianapolis 500 w 1909 roku – pomagając w ten sposób ustanowić znakomitą reputację Rutenbera.
Z biegiem czasu Edward Rutenber i jego zespół inżynierów opracowali szereg różnych cztero- i sześciocylindrowych rzędowych silników benzynowych do użytku w samochodach osobowych i ciężarowych. Ich projekty były szeroko kopiowane i mówi się, iż wiele elementów, które po raz pierwszy pojawiły się w silnikach Rutenbera, stało się później powszechne.
W 1902 roku firma została przemianowana na Western Motor Company i przeniosła się do Logansport w stanie Indiana, jednak wielu przez cały czas określało firmę jako Rutenber, a nazwa przez cały czas była odlewana w blokach silników.
Jest to czterocylindrowy rzędowy silnik benzynowy Rutenber, ma wbudowaną sprężarkę powietrza i przekazuje moc na tylne koła za pośrednictwem dwubiegowej skrzyni biegów z biegiem wstecznym. Jak widać jest to silnik wlotowy nad wydechowy z chłodzeniem cieczą.
Rok 1902 był tym samym rokiem, w którym zbudowali prawdopodobnie najbardziej niezwykłe dzieło – lokomotywę Sterand Loco z 1902 roku.
W 1926 roku firma Roamer Motor Car Company kupiła firmę Western Motor Company, ostatecznie obie zostały zamknięte w 1933 roku z powodu napięcia związanego z Wielkim Kryzysem, spowolnieniem gospodarczym, które zabiło większość amerykańskich producentów samochodów i motocykli, pozostawiając zaledwie kilku ocalałych.
Co ciekawe, Edward Rutenber został wynalazcą wielu domowych urządzeń elektrycznych, w tym Marion Flip Flop Toaster, Marion Giant Flip Flop Toaster, a także wielu kuchenek, żelazek, grilli, tosterów, wentylatorów i innych.
Lokomotywa Sterand z 1902 roku
Samochód, który tu widzisz, jest historyczną ciekawostką. Jest to całkowicie robiony na zamówienie samochód, który został wyprodukowany w 1902 roku, nie wiemy, jakie konkretnie podwozie zostało użyte, ale mogła to być dowolna liczba ram z większym rozstawem osi z epoki.
Pojazd jest opisany jako posiadający szereg funkcji lokomotywy, w tym przedni łapacz krów, dzwonek, pojedynczy reflektor cyklopa, komin parowy i kopułę z piasku oraz 8-dniowy zegar wiatrowy z obręczą.
Pojazd ma dwumiejscowe nadwozie coupe, jest z kierownicą po prawej stronie, a na półce za siedzeniem jest niewielka przestrzeń ładunkowa.
Chociaż wygląda jak lokomotywa parowa, w rzeczywistości jest napędzany silnikiem benzynowym Rutenber o mocy 40 KM (lub 15,6 KM), modelem chłodzonym cieczą, który ma dołączoną sprężarkę powietrza obsługującą gwizdek parowy i pompującą opony. To prawdopodobnie czyni go pierwszym samochodem w historii z wbudowaną sprężarką powietrza, która jest w tej chwili powszechna w wielu nowoczesnych pojazdach z napędem na cztery koła.
Moc przekazywana jest na tylne koła za pośrednictwem dwubiegowej skrzyni biegów, oczywiście manualnej, i posiadała bieg wsteczny. Wewnątrz kabiny znajdują się miejsca dla dwóch osób i co interesujące kierownica znajduje się po prawej stronie.
Dostęp do silnika uzyskuje się po otwarciu bocznej części „kotła”, a do tylnych kół przymocowane są niedziałające drążki napędowe, które poruszają się tam iz powrotem, gdy samochód się porusza, co jeszcze bardziej potęguje iluzję lokomotywy.
Mówi się, iż Sterand Loco został zbudowany dla firmy Chicago Solder Company jako pojazd promocyjny i nie ma wątpliwości, iż pojazd przyciągał ogromną uwagę, gdziekolwiek się pojawił.
Tutaj możesz zobaczyć dwa siedzenia z tunelem transmisyjnym biegnącym między nimi, deska rozdzielcza zawiera wiele wskaźników, w tym prędkościomierz 60 mil na godzinę.
Jest teraz wyraźnie w dobrze zużytym stanie, chociaż na liczniku ma zaledwie 12 000 mil. Nie możemy niezależnie zweryfikować wieku pojazdu, a informacji jest niewiele, dlatego jak zwykle niezwykle ważne jest przeprowadzenie własnych badań i należytej staranności przed złożeniem jakichkolwiek ofert lub złożeniem ofert.
Biorąc pod uwagę wiek pojazdu, prawdopodobnie możliwe jest ponowne zarejestrowanie go do użytku drogowego, jednak, aby powtórzyć to, co zostało powiedziane powyżej, wymagałoby to niezależnego potwierdzenia. jeżeli szukasz bardzo niezwykłego zabytkowego samochodu, kilka jest bardziej przyciągających wzrok niż ten, chociaż cena wywoławcza 260 000 USD może dać ci do myślenia.
Jeśli chcesz przeczytać więcej o Sterand Loco z 1902 roku lub złożyć im ofertę, możesz odwiedzić listę tutaj w Car & Classic. Jest wyprzedany z USA i podobno miał tylko trzech właścicieli od nowości.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Car & Classic
Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.
Silodrome zostało założone przez Bena w 2010 roku, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.